Weet je wat ik niet helemaal begrijp?
Dat mensen die zeggen vegetariër te zijn toch producten met dierlijke stoffen nuttigen. Vooral de mensen die kaas met dierlijk stremsel eten verbazen mij. Wat is dan je principe geweest?
Persoonlijk eet ik niets dat een dier niet vrijwillig afstaat. Dus ook geen dierlijk stremsel of gelatine.
Omdat de grenzen die je stelt niet heilig zijn. Iemand die redelijk weinig zuivel consumeert, vooral lokale groenten en fruit eet of groenten en fruit met een lage ecologische voetafdruk, ... doet meer goed voor het milieu en beperking van het dierenleed dan iemand die 100% consequent vegetariër is (dus geen dierlijk stremsel, gelatine,...) gebruikt maar leeft op tropische fruit, regelmatig het vliegtuig neemt, ...
Onzin. Kaas heeft een bepaalde smaak die ik zeer kan waarderen maar waar van mij geen enkel dier voor hoeft te lijden, laat staan te sterven.
Ook bij de productie van biologische kaas zonder dierlijk stremsel zal het overschot aan de mannelijke kalfjes worden geslacht en de melkkoeien na hun productieve jaren worden gedood. Dus die bewering klopt niet helemaal.
Ik ben een vegetariër met drie auto's voor de deur en reist met het vliegtuig en nóg ben ik beter voor het mileu dan een vleeseter op de fiets.
Wie probeer je iets wijs te maken?
Ik ken de uitspraak ook dat een vegetariër met een 4X4 minder erg is dan een vleeseter op de fiets. Op zich een leuke uitspraak bedoeld om mensen te doen nadenken over de gevolgen van grootschalige vleesproductie, maar het is een uitspraak die zuiver op gemiddelden is gebaseerd. Iemand die slechts af en toe wat vlees eet en verder ook milieubewust en diervriendelijk leeft veroorzaakt niet meer dierenleed of milieuvervuiling dan iemand die heel consequent vegetariër (of zelf veganist) is, maar er verder maar op los consumeert. Bovendien sluit het vegetariër zijn niet uit om ook bewust te leven op andere gebieden.
M.a.w als je werkelijk (veel) met het vliegtuig reist, veel de wagen gebruikt, ... dan ben je 'slechter bezig' dan een vegetariër die dat niet doet maar wel (af en toe) niet-vegetarisch gestremde kaas eet.