E 120: Cochenille
Uit schildluizen, daarom soms ook wel botweg aangeduid als "geplette luizen".
E 153: Carbo medicinalis vegetalis
Actieve koolstof? Vegetalis zou duiden op plantaardige oorsprong, maar ik geloof dat het ook van verkoolde beenderen gemaakt zou kunnen worden. Dat was geloof ik een probleem met (amerikaanse) rietsuiker. M.i. zoals Draek zegt een geval waar je de gok kan wagen.
Canthaxanthine
Ken ik niet, wikipedia beweert dat het een verwant van beta-caroteen is. Plantaardig, maar wordt kennelijk aan vlees toegevoegd voor een mooie rode kleur. Zou daarom wel eens op deze lijst kunnen staan.
E 251: Natriumnitraat
E 252: Kaliumnitraat
Chemisch.
E 270: Melkzuur
E 325: Natriumlactaat
E 326: Kaliumlactaat
E 327: Calciumlactaat
Melkzuur kan ook bacterieel geproduceerd worden. Winning uit melk of wei lijkt mij economisch niet aantrekkelijk. Voor vegetariers geen punt, veganisten zouden de gok kunnen nemen.
Lecithine
Kan uit melk, kan uit soja. Wordt vaak wel aangeduid. Wederom vooral een punt voor veganisten.
E 422: Glycerol
E 470: Natrium-, kalium- en calciumzouten van vetzuren
E 471: Mono- en diglyceriden van vetzuren
E 472a: Idem, met azijnzuur
E 472b: Idem, met melkzuur
E 472c: Idem, met citroenzuur
E 472d: Idem, met wijnsteenzuur
E 472e: Idem, met mono-acetylwijnsteenzuur en diacetylwijnsteenzuur
E 472f: Idem, met een mengsel van azijnzuur en wijnsteenzuur
E 473: Suiker-esters
E 474: Suikerglyceriden
E 475: Polyglycerolesters van vetzuren
E 476: ?
E 477: Esters van propyleenglycol met vetzuren
E 478: ?
E 479: ?
E 481: Natriumstearoyllactylaat
E 482: Calciumstearoyllactylaat
E 483: Stearoyltartraat
E 491: ?
E 492: ?
E 493: ?
E 494: ?
E 495: ?
Allemaal van vetten. Dat zou van slachtafval kunnen zijn, maar plantaardig lijkt me goedkoper. Een gokje valt hier ook wel te nemen.
631: Natriuminosinaat
Net als glutamaat een smaakversterker. Kan dierlijk zijn (uit vis), maar ook bacterieel geproduceerd.
920: L-cysteïne en het hydrochloride ervan
De infameuze varkensharen in brood, meen ik. L-cysteine is een aminozuur en dat wordt ook gewonnen uit varkenshaar. Grotere gok dan een aantal van de andere gokjes.
640: Gluconzuur
Synthetisch/schimmelcultuur. Maar, zie ik op wikipedia, het komt voor in honing. Dus ik denk dat men van animalfrontline alles wat ook maar zijdelings geassocieerd kan worden met beesten op de lijst heeft gezet. Niet eens een gok.
901: Bijenwas
904: Shellac
Bijenwas: vooral een punt voor veganisten.
Schellak: dat zijn weer geplette insekten.
Conclusie: grootste deel van deze lijst is een probleem voor veganisten die roomser dan de paus willen zijn.