Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Annet

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #240 Gepost op: 03 juli 2008, 12:51:39 »
Ik maak pizza altijd zelf en doe daar meestal de italiaanse kruiden
op van verstegen,
Hier zit een antiklontermiddel in  dus ik dacht ik bel even.
Nu is het dus niet vegetarisch ivm een soort stremsel die ze er in
gebruiken ipv dit klontermiddel.

Paultje

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #241 Gepost op: 17 juli 2008, 10:28:11 »
Het is maar hoe strict je wilt leven. In alle groenten- en alle fruitprodukten zitten resten van beestjes bijvoorbeeld. Tenzij men ontzettend veel gif heeft gespoten  ;) Geen insecten eten/doden is ondoenlijk. Ze zijn overal, op, onder en in. We zijn allemaal insecto-vegetariers of insecto-veganisten.
Ik kan er niet mee zitten. Ze hebben geen gevoel, althans zeker niet zoals wij dat kennen en medelijden kennen ze ook niet, als je ziet wat voor gruwelijks(in onze ogen) ze allemaal uitvreten.
Prachtig zijn ze wel


Ze hebben geen gevoel en kennen geen medelijden?? Wie zegt dat? Ik ben het met je eens dat je inderdaad niet kunt voorkomen dat je insecten eet of doodtrapt. Ze lopen overal. Maar dat ze geen gevoel of medelijden kennen, hoe weet je dat nou?

Paultje

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #242 Gepost op: 17 juli 2008, 10:30:13 »
Volgens de site www.animalfrontline.nl komt het steeds minder voor maar appelsap kan gelatine bevatten om het helder te krijgen. Ze geven onder het kopje "vegetarisme" lijsten met dranken die in ieder geval vegetarisch zijn. Zo zou  volgens deze site ook veel rode wijn niet vegetarisch zijn.






Oh dat wist ik niet! Dat zal ik eens goed gaan nakijken hier.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #243 Gepost op: 23 juli 2008, 20:04:14 »
Het is maar hoe strict je wilt leven. In alle groenten- en alle fruitprodukten zitten resten van beestjes bijvoorbeeld. Tenzij men ontzettend veel gif heeft gespoten  ;) Geen insecten eten/doden is ondoenlijk. Ze zijn overal, op, onder en in. We zijn allemaal insecto-vegetariers of insecto-veganisten.
Ik kan er niet mee zitten. Ze hebben geen gevoel, althans zeker niet zoals wij dat kennen en medelijden kennen ze ook niet, als je ziet wat voor gruwelijks(in onze ogen) ze allemaal uitvreten.
Prachtig zijn ze wel


Ze hebben geen gevoel en kennen geen medelijden?? Wie zegt dat? Ik ben het met je eens dat je inderdaad niet kunt voorkomen dat je insecten eet of doodtrapt. Ze lopen overal. Maar dat ze geen gevoel of medelijden kennen, hoe weet je dat nou?
Als je een beetje aan observeren van insecten doet, dan zie je dat "gewoon". Het zal ook wel te bewijzen zijn, maar niet door mij. Iets als "medelijden" lijkt voorbehouden aan een select aantal diersoorten, een klein deel van de zoogdieren en vogels. Ik ken geen voorbeeld van een andere diersoorten waar er iets op wijst. Maar mogelijk zijn die er.
Als insecten pijn zouden voelen, dan is dat niet best, gezien alle gruwlijks die zij aanrichten en/of ondergaan. Bijv. het eitjes leggen van sluipwespen, sluipvliegen enz. in larven van andere insecten die gastheer helemaal leegvreten. En gastheer loopt nog een tijdje door alsof er niets aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2008, 20:06:24 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Paultje

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #244 Gepost op: 23 juli 2008, 20:11:26 »
Ik hoop dat je gelijk hebt! Is inderdaad wel het beste.




Het is maar hoe strict je wilt leven. In alle groenten- en alle fruitprodukten zitten resten van beestjes bijvoorbeeld. Tenzij men ontzettend veel gif heeft gespoten  ;) Geen insecten eten/doden is ondoenlijk. Ze zijn overal, op, onder en in. We zijn allemaal insecto-vegetariers of insecto-veganisten.
Ik kan er niet mee zitten. Ze hebben geen gevoel, althans zeker niet zoals wij dat kennen en medelijden kennen ze ook niet, als je ziet wat voor gruwelijks(in onze ogen) ze allemaal uitvreten.
Prachtig zijn ze wel


Ze hebben geen gevoel en kennen geen medelijden?? Wie zegt dat? Ik ben het met je eens dat je inderdaad niet kunt voorkomen dat je insecten eet of doodtrapt. Ze lopen overal. Maar dat ze geen gevoel of medelijden kennen, hoe weet je dat nou?
Als je een beetje aan observeren van insecten doet, dan zie je dat "gewoon". Het zal ook wel te bewijzen zijn, maar niet door mij. Iets als "medelijden" lijkt voorbehouden aan een select aantal diersoorten, een klein deel van de zoogdieren en vogels. Ik ken geen voorbeeld van een andere diersoorten waar er iets op wijst. Maar mogelijk zijn die er.
Als insecten pijn zouden voelen, dan is dat niet best, gezien alle gruwlijks die zij aanrichten en/of ondergaan. Bijv. het eitjes leggen van sluipwespen, sluipvliegen enz. in larven van andere insecten die gastheer helemaal leegvreten. En gastheer loopt nog een tijdje door alsof er niets aan de hand is.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #245 Gepost op: 23 juli 2008, 22:19:09 »
Als je een beetje aan observeren van insecten doet, dan zie je dat "gewoon".

Is lastig natuurlijk. Maar zo dacht men ook altijd over vissen. Nu toch wel bewijs genoeg dat vissen ook lijden, stress ervaren e.d.

Overigens observeer ik ook een hoop kleine beestjes (die lieve muggen natuurlijk :P), en er zit toch wel meer in dan alleen een robotachtig wezen. Dat we ze als kleine robotjes beschouwen heeft meer te maken met dat het te klein is om de verschillende uitingen te zien en ook het uiterlijk is zo anders, dan bij onszelf of bij apen of zoogdieren, dat het lastig voor de mens is om dat juist te interpreteren. We gaan ook volkomen uit van hoe wij als mens zijn en dat leggen we op die kleine wezens. Echter kan dat nooit een eerlijke vergelijking zijn aangezien we zover van elkaar zitten zeg maar. Dus is het dier vergelijken met de graadmeter 'mens' oneerlijk m.i.

En ja, er gebeuren gruwelijke dingen in de insectenwereld. Maar dat is niet veel anders dan wat er in de mensenwereld gebeurd. Als we dat punt als graadmeter gebruiken dan zijn insecten gewoon kleine mensjes....
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2008, 22:20:30 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #246 Gepost op: 24 juli 2008, 22:56:46 »
Het kan een gebrek van mij zijn. |Ik heb groot respect voor mensen die zuivel laten staan, maar gaat het nog verder...daar kan ik echt helemaal niets mee.
In ieder geval zou ik oppassen het aan vleeseters uit te leggen.
Je loopt de kans dat ze je verder niet serieus nemen, waar ze dat zouden moeten doen.
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #247 Gepost op: 25 juli 2008, 00:56:15 »
Het kan een gebrek van mij zijn. |Ik heb groot respect voor mensen die zuivel laten staan, maar gaat het nog verder...daar kan ik echt helemaal niets mee.
In ieder geval zou ik oppassen het aan vleeseters uit te leggen.
Je loopt de kans dat ze je verder niet serieus nemen, waar ze dat zouden moeten doen.

Geeft niets.. die vleesvreters neem ik ook niet zo serieus.
Stem op de Partij voor de Dieren

bjain

BECEL dieet boter niet meer vegetarisch
« Reactie #248 Gepost op: 27 juli 2008, 19:01:48 »
Beste mensen,

Becel dieet boter is NIET meer vegetarisch. Voorheen wel.
Op de webpagina lees je nog steeds dat het vegetarisch is.
Kijk maar :
http://www.becel.nl/Consumer/Article.aspx?Path=Consumer/HealthyHeartLiving/OurProducts/BecelDieet

Heb ze al een mail gezonden met de vraag waarom ze het product aangepast hebben en waarom de ingredienten op de webpagina anders zijn dan op de verpakking.
Ze hebben namelijk de emulgator vervangen door : mono- en diglyceriden van vetzuren (deze kunnen plantaardig zijn). Echter er staat niet meer bij met *** dat het plantaardig is. Dus niet meer kopen.

bjain

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #249 Gepost op: 30 juli 2008, 13:11:07 »
Beste mensen,

Becel wees mij erop,   dat ze tegenwoordig een vegetarisch logo op het product hebben staan. Dus mijn stelling was niet juist. Becel Dieet boter is wel vegetarisch. Ik twijfelde omdat er tegenwoordig vetzuren inzitten die afkomstig kunnen zijn van dieren.

Excuses voor mijn stemmingmakingrij.

Kiwi

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #250 Gepost op: 30 juli 2008, 13:54:54 »
In de Becel Light (die lichtblauwe) zit echter gelatine...

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #251 Gepost op: 31 juli 2008, 10:45:51 »
Er is mij ook iets opgevallen aan Becel...

De boter in het gele kuipje (ik weet even niet wat voor een soort boter het is) is in 2 formaten te krijgen. Het vreemde is dat de kleine variant wel vegetarisch is, maar de grote niet. Alleen de kleine verpakking draagt dus het logo. Terwijl het aan de buitenkant/verpakking dezelfde boter lijkt.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #252 Gepost op: 31 juli 2008, 10:58:34 »
Hier in Zuid-Afrika heet de Becel Flora! Een van de vele Nederlandse dingen die hier in de supermarkt (die soms ook Nederlands is) verkocht worden.

Maar dat terzijde.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #253 Gepost op: 31 juli 2008, 17:24:11 »
Er is mij ook iets opgevallen aan Becel...

De boter in het gele kuipje (ik weet even niet wat voor een soort boter het is) is in 2 formaten te krijgen. Het vreemde is dat de kleine variant wel vegetarisch is, maar de grote niet. Alleen de kleine verpakking draagt dus het logo. Terwijl het aan de buitenkant/verpakking dezelfde boter lijkt.

Misschien nog een oude voorraad verpakkingsmateriaal.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #254 Gepost op: 10 augustus 2008, 21:39:47 »
Hier in Zuid-Afrika heet de Becel Flora! Een van de vele Nederlandse dingen die hier in de supermarkt (die soms ook Nederlands is) verkocht worden.

Maar dat terzijde.

In engeland ook ;)

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #255 Gepost op: 11 augustus 2008, 00:40:51 »
Nee, in Nederland heet  Flora Becel. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

tw-one

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #256 Gepost op: 20 augustus 2008, 21:54:24 »
ik ben eigenlijk best wel geschrokken of voel me belazerd over het aantal produkten waar gelatine in zit! fruitjoghurt zelfs in sommige creme fraiche! alles sta ik nu maar na te lezen i/d supermarkt, zou apart vermeld moeten worden; bevat dierlijke produkten; gatver..gelatine  :-\

tw-one

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #257 Gepost op: 20 augustus 2008, 22:05:16 »
oh ja vergeet ik de griekse joghurt ( ??? why) bij c1000 nog, heel veel optimelletjes de drankjes en joghurts en ga zo maar door, tis vast héééél erg goedkoop maar zou u het aub uit mijn zuivel willen laten?

Gin

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #258 Gepost op: 29 september 2008, 02:28:46 »
Zag hier wat reacties over sambal en andere smaakmakers. Een tip voor lekkere sambal op plantaardige basis is www.hottiesambal.nl

Psych

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #259 Gepost op: 06 november 2008, 17:27:34 »
Hee, oh wat leuk dit topic. Ik houd me hier sinds een jaar ongeveer heel fanatiek mee bezig. Ik lees alle verpakkingen in de supermarkt en ken al aardig wat E-nummers enzo uit mijn hoofd.

Wat ik nog kan aanvullen op de dingen die ik hier gelezen heb:

1. In de bamimix speciaal van Honig zit een niet-vegetarische stof, het is iets wat gemaakt is van slachtafval. Sinds ik dit weet gaat er geen kruidenmix meer door de bami/nasi hier
2. In de lasagne-pakketten van Knorr die ik 10 jaar terug wel eens at zat (en zit?) spekvet, brrr
3. Qua tomatentapenade van AH is die excellent helemaal vegetarisch, die in plastic bakje bij vlees(brrr)afdeling niet (ansjovis erin), en er was nog een goedkopere tomatentapenade helemaal vegetarisch maar die is uit het assortiment geloof ik, en vervangen door een niet-vegetarisch exemplaar.
4. In roomijs (wellicht al over geschreven maar ik heb niet dit hele topic al gelezen) zit dikwijls gelatine of eigeel. Ijs dat helemaal safe is, is roomijs van AH uit de serie met 1-literbakken straciatella, kaneel, etc. En divers ijs van Hertog is gelatine- en eivrij, maar die speciale ijsbakken met saus enzo zit vaak ei en/of gelatine in. Verder zit in sorbetijs wel eens eiwit, maar die bakjes van AH (recentelijk nieuwe smaken erbij gekomen) zijn eiloos.
5. Bettine blanc geitenkaas (AH) bevat vegetarisch stremsel, dit staat sinds kort expliciet op de verpakking.

Psych