Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #200 Gepost op: 07 februari 2008, 15:18:00 »
Maar ja, in principe hoort er dus niks van het filter achter te blijven na te klaren.

Ik weet niet hoe het precies zit. Ik denk dat ze de stof toevoegen, waardoor het zich vastklemt aan deeltjes en dat die verzwaarde deeltjes naar de bodem zakken ofzo en dan er op die manier uit gaan. Denk ik iig.
Dan kan er toch wel wat achter blijven. Miniscuul.

En met die gelatine als stabilisator voor 160a gaat het er om dat er iets bij zit juist. Ook heel weinig, maar het zit er in.

Waarom staat dat E-nummer eigenlijk niet op het lijstje van de NVV?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #201 Gepost op: 07 februari 2008, 20:14:24 »
Waarom staat dat E-nummer eigenlijk niet op het lijstje van de NVV?

Dat is denk omdat overal op internet dit enummer als geschikt staat, maar aangezien er toch best wel vaker visgelatine als stabilisator word gebruikt wat niet onderdeel is van e160a op zich.

Alpro heeft het ook in diverse producten. Alpro geeft aan dat het zonnebloemolie heeft als 'draagstof' voor de betacaroteen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #202 Gepost op: 07 februari 2008, 20:15:57 »
Hmm dan vraag ik me af welke producten allemaal met zo'n stabilisator bereid zijn.

Ik ben navraag aan het doen bij diverse producten wat ze gebruiken. Kom er binnenkort op terug.

Citaat
In principe is de visgelatine in Roosvicee Multivit (en alle overige E-nummers) een bestanddeel van het eindproduct, volgens de Nederlandse Warenwet

Ik weet niet precies hoe het zit. Volgens mij was er alleen iets met dat als het minder is dan een bepaald percentage dat het dan niet onderdeel er van zou zijn, maar ik weet dat niet precies.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #203 Gepost op: 08 februari 2008, 01:00:36 »
Waarom staat dat E-nummer eigenlijk niet op het lijstje van de NVV?

Dat is denk omdat overal op internet dit enummer als geschikt staat, maar aangezien er toch best wel vaker visgelatine als stabilisator word gebruikt wat niet onderdeel is van e160a op zich.

Alpro heeft het ook in diverse producten. Alpro geeft aan dat het zonnebloemolie heeft als 'draagstof' voor de betacaroteen.
Zou je dit iets duidelijker kunnen formuleren? Want ik kan hieruit niet helemaal opmaken of alpro nou e160a in producten stopt, of visgelatine.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #204 Gepost op: 08 februari 2008, 01:56:53 »
Ok sorry als het er niet duidelijk stond. Alpro heeft ook e160a in de producten, maar dit zou volgens alpro zonnebloemolie zijn (bron: goedgeweten.be). Dus een plantaardige stabilisator/draagstof. Dus alpro is goed!!


Ik ben het verder aan het navragen bij wat grote merken/producten. Dus ik kom er op terug als ik meer info heb.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #205 Gepost op: 08 februari 2008, 08:51:36 »
Zou je dit iets duidelijker kunnen formuleren? Want ik kan hieruit niet helemaal opmaken of alpro nou e160a in producten stopt, of visgelatine.
E160a is betacaroteen. Dat is een voorloper van vitamine A. We kwamen er een paar jaar geleden hier achter dat in sapjes dat spul gestabiliseerd werd met visgelatine. De vraag die hier nu rondspookt is of dat altijd zo is. Draakje zegt: nee, in Alpro wordt het gestabiliseerd met iets uit zonnebloemolie.

Het punt is dat betacaroteen niet goed oplost in water, maar wel in vettige substanties. Dus daarvoor is een stofje nodig dat er voor zorgt dat de toegevoegde vet-oplosbare vitamines niet uit het sapje vallen. Gelatine is daar een mooie oplossing voor. In alpro-producten kunnen ze volstaan met zonnebloemolie omdat er in sojamelk en -room al vettige deeltjes gestabiliseerd zijn in water (het hele idee van room is dat er vet in water zit, dat veroorzaakt het romige, net zoals bij bijvoorbeeld mayonaise, waar je olie in citroensap stabiliseert met ei en mosterd). Je moet je voorstellen dat er miniscule bolletjes vet door de oplossing zweven, die niet samen gaan klonteren omdat het oppervlak bedekt is met stoffen die heel erg van water houden. Dan roer je wat beta-caroteen door een beetje olie, roer je de olie door je sojazuivelprodukt en dan wordt die olie opgenomen in de kleine vetbolletjes. En het betacaroteen dus ook.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Moon76

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #206 Gepost op: 18 april 2008, 13:19:54 »
Hallo, ik ben nieuw hier. Gisteravond in alle haast bij de C1000 het maaltijdpannetje gegrilde groenten van Aviko in mijn kar gegooid. Op de voorkant stond met grote letters "geschikt voor vegetariers" Nadat ik het op had en de zak wilde weggooien zag ik bij de ingredienten "kippenbouillonpoeder" staan. Nouja daar kreeg ik toch wel een rare nasmaak van in mijn mond :-(

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #207 Gepost op: 18 april 2008, 13:20:41 »
Wat slecht!

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #208 Gepost op: 18 april 2008, 13:43:37 »

Stremsel, staat ook bij de ingrediënten.
Onder het kopje 'Allergeen' staat zelfs 'kippenvlees'.
Ben benieuwd, hoe de definitie van vegetarisch eruit ziet, daar in Keppel en omstreken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Moon76

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #209 Gepost op: 18 april 2008, 15:30:46 »
Ik heb ze erover gemaild en kreeg vanmiddag deze reactie terug:

 

Voordat wij een product op de markt brengen laten wij de nieuwe verpakking en receptuur uitgebreid controleren. Dit is waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg gebeurd, waardoor er helaas toch een foutje geslopen is in de vermelding op de folie en in de receptuur. Direct na de eerste productie is dit hier bij Aviko opgemerkt en wij zijn hier gelijk mee aan de slag gegaan. Dit betekend dat de folie en de receptuur aangepast zijn. In de receptuur zal in plaats van Kippenbouillon, Groentebouillon gebruikt gaan worden en dit zal ook veranderd worden op de verpakking. Omdat dit uiteraard wel zeer vervelend is, maar geen gevaar oplevert voor de gezondheid is het niet mogelijk om de reeds uitgeleverde verpakkingen terug te halen.  Wanneer de veranderingen ook daadwerkelijk “zichtbaar” zullen zijn voor de consument in de supermarkten, kan ik helaas niet beantwoorden. Maar dat er helaas een fout is opgetreden moeten wij erkennen.

 

Wij stellen zeer hoge eisen aan ons productieproces en onze producten behoren u in perfecte staat te bereiken. Wij betreuren het dan ook ten zeerste dat de verpakking en receptuur van het Maaltijdpannetje Gegrilde Groente niet geheel juist blijken te zijn om aan uw verwach­tingen te voldoen en bieden u hiervoor onze welgemeende excuses aan.

 

Ik hoop uw vragen hiermee naar tevredenheid te hebben afgehandeld en u voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groeten,

Aviko Customer Service

 


Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #210 Gepost op: 18 april 2008, 17:42:41 »
Zó onprofessioneel vind ik dat.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #211 Gepost op: 18 april 2008, 21:07:08 »
Goeie god, dat is wel een flinke fout. Ze mogen hopen en bidden dat... O, wacht... Kom d'r maar in Esther!

Vragen van het lid Ouwehand aan de ministers van LNV, VWS en EZ over het niet-vegetarische Maaltijdpannetje gegrilde groenten.

1. Kent u de thread "Dingen die toch niet vegetarisch zijn" op het forum van Vegatopia.com?

2. Is het u bekend dat daarin gerept wordt over het "Maaltijdpannetje gegrilde groenten" van Aviko dat gelabeld is als "geschikt voor vegetariërs"?

3. Is het u tevens bekend dat het "Maaltijdpannetje gegrilde groenten" van Aviko kippenbouillonpoeder bevat en derhalve niet als vegetarisch te beschouwen valt?

4. Bent u met ons van mening dat hier sprake is van misleiding van de consument die vegetarisch eet?

5. Bent u ervan op de hoogte dat Aviko de fout heeft toegegeven, maar niet van plan is de reeds uitgeleverde verpakkingen terug te halen?

6. Kunt u aangeven hoe vaak het voorkomt dat in Nederland producten foutief gelabeld zijn en onvermeld ingrediënten bevatten die niet geschikt zijn voor bepaalde groepen consumenten als vegetariërs, moslims, joden of hindoes?

7. Bent u met ons van mening dat productetikettering foutloos dient te zijn en controle daarop door de overheid zinvol is? Zo neen, waarom niet?
« Laatst bewerkt op: 18 april 2008, 22:40:53 door J@n »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #212 Gepost op: 18 april 2008, 22:09:12 »
Zó onprofessioneel vind ik dat.

Ik vind dat ze tamelijk netjes en ik geloof ook snel reageren.

en @ Jan:  :heehee:
« Laatst bewerkt op: 18 april 2008, 22:09:57 door Selly »
,,,,فلافل

Aiko

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #213 Gepost op: 18 april 2008, 22:17:10 »
Ben benieuwd, hoe de definitie van vegetarisch eruit ziet, daar in Keppel en omstreken.

Hetzelfde als hier. Ik kom uit de omstreken van Keppel. Hoog- en Laag-.

Zó onprofessioneel vind ik dat.

Ik vind dat ze tamelijk netjes en ik geloof ook snel reageren.

Maar het blijft een knots van een blunder van een producent de verpakking zo slecht bij te houden aan veranderingen in het product. En bij een knip- & plakmailtje ook nog slechte vervoegingen opnemen. Dubbelfoei.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #214 Gepost op: 18 april 2008, 22:26:54 »
Ik moet toch ook in hoofdzaak :D om de vragen van Jan.
De reactie is inderdaad netjes en snel, na de onmiskenbare fout.
En de ene is fundamenteler in de leer dan de andere, en dit mag dan als vloeken in de kerk klinken, maar ik vind dit geen internationale vegetarische verontwaardiging waard.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #215 Gepost op: 18 april 2008, 23:05:40 »
Zó onprofessioneel vind ik dat.

Hoezo?

Ok, ze hebben een fout gemaakt, dat is inderdaad professioneel, maar enkel wie niets doet kan niets fout doen.  Hun reactie vind ik daarentegen heel professioneel.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #216 Gepost op: 19 april 2008, 20:23:48 »
Zó onprofessioneel vind ik dat.

Hoezo?

Ok, ze hebben een fout gemaakt, dat is inderdaad professioneel, maar enkel wie niets doet kan niets fout doen.  Hun reactie vind ik daarentegen heel professioneel.

Ik heb het ook helemaal niet over hun reactie, het is inderdaad zeer fijn dat ze zo snel antwoorden. Maar het is, daar kan je toch niet omheen, heel erg onprofessioneel om na de 'uitgebreide controle van de nieuwe verpakking en receptuur' dat er dan nog steeds op de verpakking 'vegetarisch' mag staan. Als het echt professioneel correct gecontroleerd was, was er geen fout gebeurd. Dat is het enige wat ik ermee bedoel, hoor :)

Anarchos

Re:Dingen die niet vegetarisch zijn.
« Reactie #217 Gepost op: 26 april 2008, 11:49:00 »
ijzerpillen (gelatine bah, een complot zeg ik je!)

Ijzerpillen heb je toch niet nodig... Een vegetarier die ijzertekort heeft let toch niet echt op haar/zijn voeding.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die niet vegetarisch zijn.
« Reactie #218 Gepost op: 26 april 2008, 13:07:17 »
ijzerpillen (gelatine bah, een complot zeg ik je!)

Ijzerpillen heb je toch niet nodig... Een vegetarier die ijzertekort heeft let toch niet echt op haar/zijn voeding.

Het zijn soms net gewone mensen...

Daarnaast neemt niet ieder lichaam ijzer goed op, dus je kan ook tekorten krijgen als je juist eet.

Sastty

Zucht, wie leert producenten wat vegetarisch is!
« Reactie #219 Gepost op: 19 mei 2008, 15:16:01 »
Dacht zaterdag laat ik eens makkelijk doen met eten. Had een advertentie gezien van aviko maaltijdpannetje gegrilde groente (op de voorkant staat groot aangevinkt geschikt voor vegetariers).

Toevallig toch maar even bij de ingredienten gekeken zit er kippenbouillonpoeder in!  :-\

Net maar even op de site gekeken staat er bij allergeen gewoon kippenvlees  ???

Is het dan echt zo moeilijk?!