Hmm dan vraag ik me af welke producten allemaal met zo'n stabilisator bereid zijn.
Wikipedia:
"Een stabilisator is een stof die een chemische reactie vertraagt of opheft. Ze wordt vaak aan licht ontbindende stoffen toegevoegd om ze beter houdbaar of vervoerbaar te maken.
Voorbeeld: chocolademelk uit de supermarkt bevat vaak carrageen als stabilisator."
We wikipedia-en even verder op 'carrageen':
"Carrageen is een gecompliceerd mengsel van polysacchariden.
Het is een natuurlijk product en wordt gewonnen uit bepaalde soorten zeewier afkomstig uit Europa, Amerika en Azië.
Carrageen wordt toegepast in zeer veel voedingsmiddelen als verdikkingsmiddel en stabilisator. Carrageen moet als ingrediënt gedeclareerd worden met E-nummer 407 of 407a. Een bekende toepassing is bijvoorbeeld Chocomel."
Er is dus wel een plantaardige stabilisator, maar zoals hierboven al vermeld staat is die gekoppeld aan E407 en/of 407a. Zou E160a dan 'standaard' met visgelatine geproduceerd worden?
Oh, en nog iets als ik op Wikipedia kijk bij 'additief':
"De Nederlandse Warenwet definieert additieven als volgt:
Alle stoffen, met of zonder voedingswaarde, die op zichzelf gewoonlijk niet als voedsel worden geconsumeerd en gewoonlijk niet als kenmerkend voedselingrediënt worden gebruikt en die om technische redenen bij het vervaardigen, verwerken, bereiden, behandelen, verpakken, vervoeren of opslaan van eet- of drinkwaren opzettelijk daaraan worden toegevoegd met als gevolg, of redelijkerwijs te verwachten gevolg, dat de stoffen zelf, dan wel de derivaten (afgeleiden) ervan, direct of indirect een bestanddeel van die eet- of drinkwaren worden."
In principe is de visgelatine in Roosvicee Multivit (en alle overige E-nummers) een bestanddeel van het eindproduct, volgens de Nederlandse Warenwet