Persoonlijke ervaringen met betrekking tot 'etentjes' komen herhaaldelijk terug op dit forum. Vooral voor net ingewijde vegetariërs kan dit een ongemakkelijk criterium zijn.
Ik schrijf veel over de wereld om mij heen en refereer hierbij naar mijn eigen gedachten- en gevoelswereld. Schrijven kun je - op ieder niveau - als een introspectief medium op je eigen belevingswereld terugkoppelen en zodoende kun je jezelf van nieuwe inzichten verschaffen en overtuigingen vormen a.d.h.v. je eigen ervaringen. 'De pen houdt u scherp!'
Op dit forum worden goede oplossingen gegeven om diervriendelijke principes bij het 'uit eten gaan' op een prettige manier aan anderen duidelijk te maken. De meeste mensen hebben begrip voor de keuze van 'bewuste eters', maar weten hier niet altijd even handig mee om te gaan. Dit kan soms voor kwestieuze situaties zorgen, want de gastheer/-vrouw wil je immers het hof maken en doet zijn/haar best om er iets gezelligs van te maken. Veel mensen zijn zo gemanierd dat zij zich aanpassen aan de leidende rol in de gegeven situatie, mede omdat zij de toegenegen inspanningen van de gastheer-/vrouw niet willen ondermijnen. Hiervoor heb ik de volgende stelling bedacht:
'In je eigen huis ben je de baas.
In het huis van een ander is de ander de baas,
maar je blijft overal de baas over jezelf'.
Herken jij een dergelijke situatie waarin je het moeilijk vond om in je idealen stand te houden? Hoe ging jij hier mee om en hoe reageerden de andere eters hierop?