Vegatopia Forum

Artisjokken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiwi

Artisjokken
« Gepost op: 16 mei 2008, 12:06:43 »
Ik heb ooit wel eens artisjokken gegeten, maar vond ze toen niet erg lekker. Ook op pizza's vind ik het nooit zo'n succes. Toch heb ik ze vandaag maar weer gekocht. In de winkel een receptenkaartje meegenomen voor artisjokken gevuld met gehakt en mozarella. Dit lijkt me wel lekker (en is ook goed te vegetariseren), maar misschien weten jullie nog veel lekkerdere recepten waarmee ik meteen helemaal artisjokfan word?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Artisjokken
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2008, 12:24:25 »
Heb je meestal de blaadjes, de bodem of het hart gegeten?

Artisjoktapenade

Spaghetti met artisjok en rode pepertjes (de parmigiano vervangen door wat fijngesneden zongedroogde of halfzongedroogde tomaatjes en misschien wat pijnboompitten en walnoten

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Artisjokken
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2008, 14:40:56 »
Artisjokken uit blik lust ik wel (alhoewel ze soms meer naar blik dan artisjok smaken) en verse artisjok in een restaurant kan ook heerlijk zijn, maar het is mij ook nog nooit gelukt om zelf lekkere verse artisjok te maken, ik krijg dat wat zacht moet worden niet zacht...
Dus ik heb geen oplossing maar wel hetzelfde probleem.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Artisjokken
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2008, 21:19:18 »
zie ook hier: http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_groente.php?subaction=showfull&id=1145654075&archive=&start_from=&ucat=6&

Ik kook ze in de magnetron. Werkt erg goed.
En ik eet ze dan met een dille-kwarksaus (ook goed te doen met yofu naturel) en een mosterdvinaigrette met kappers.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2008, 17:03:34 door Sander »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Artisjokken
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2008, 22:26:25 »
Artisjokken uit blik lust ik wel (alhoewel ze soms meer naar blik dan artisjok smaken) en verse artisjok in een restaurant kan ook heerlijk zijn, maar het is mij ook nog nooit gelukt om zelf lekkere verse artisjok te maken, ik krijg dat wat zacht moet worden niet zacht...
Dus ik heb geen oplossing maar wel hetzelfde probleem.

Uit blik is vaak erg vies. De gekruide artisjokken die je bij de turk ziet zijn wel okee.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2008, 22:26:36 door Annemieke »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Artisjokken
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2008, 22:33:08 »
Artisjokkenharten uit olie van Sacla zijn wel oke, maar die zijn uit pot, niet blik. Wel erg vettig.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2008, 22:41:44 door Selly »
,,,,فلافل

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Artisjokken
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2008, 10:35:11 »
Ik was vandaag op de markt in Antwerpen en zag artisjokken staan, maar jézus! Hoe maak je zoiets vèrs klaar?
Het zag er onbegonnen werk uit. :)
(dus heb ik maar 'klaargemaakte' artisjokken in olie (SuperLekker!) gekocht bij de turkse marktkramers :)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Artisjokken
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2008, 11:00:39 »
Ja, dat snap ik ook niet helemaal, want als je artisjokken vers koopt, dan houdt je nooit zo'n groot hart over.

Leuk dat je ze van de turkse kraam hebt meegenomen. Wat ga je ermee doen?
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2008, 11:01:26 door Annemieke »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Artisjokken
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2008, 12:23:22 »
Ja, dat snap ik ook niet helemaal, want als je artisjokken vers koopt, dan houdt je nooit zo'n groot hart over.

Leuk dat je ze van de turkse kraam hebt meegenomen. Wat ga je ermee doen?

Als je ze 'op z'n Frans' koopt toch wel? Ik bedoel: Italianen eten ze klein en dan (bijna) in z'n geheel, maar die waar je de onderkant van de blaadjes van eet, die hebben toch best een groot hart? Alhoewel, die dingen die je uit een blik haalt kom ik ook niet in een echte artisjok tegen...
This is between me and the vegetable!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Artisjokken
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2008, 16:58:27 »
Ja dat bedoel ik, die echte artisjok ziet er nogal hard en onhandelbaar uit, een klaargemaakte artisjok (al dan niet in olie, maar zo heb ik ze dus gekocht en eet ik ze ook gewoon op :) Mm) ziet er helemaal anders uit.
Kwestie kokosnoot in real life aan de boom vs kokosnoot in de winkel? ;)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Artisjokken
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2008, 17:00:44 »
 :pukey:
Net een hapje artisjok genomen (het zijn redelijk grote, vandaar het hapje :) ).
Ze lijken wel 'platgekookt', kan dat? Brr  :-\

Kiwi

Re:Artisjokken
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2008, 18:25:23 »
Nou, we hebben ze op hoor! Bereid volgens het -gevegetariseerde- recept uit mijn eerste bericht (eerst 25 minuten koken in water met citroensap, daarna uitlaten lekken, binnenste blaadjes en hooi eruit halen, stukje van de bovenkant afsnijden en vullen met gebakken gehakt/ui en plakken mozarella en dan nog een kwartiertje in de oven). Was best lekker! Alleen kwam het hart al mee met de onderste blaadjes. Is dat normaal?
We vonden het gelukkig allebei lekker genoeg om ze nog wel een keer te willen eten. Het enige nadeel vind ik dat er eigenlijk niet veel eetbaars overblijft van zo'n hele 'bloem' terwijl je er best wel een tijdje mee bezig bent.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Artisjokken
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2008, 23:00:17 »
Mozzarella? Kiwi?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Artisjokken
« Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2008, 23:02:04 »
Niemand blijft eeuwig veganist ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Artisjokken
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2008, 21:13:59 »
Het is nuttig een onderscheid te maken in:
- globeartisjokken in zijn geheel (dat zijn de grote dingen, ideaal om gewoon te koken, dan de blaadjes er af te zuigen, en dan de laatste blaadjes weg te mikken, het hooi weg te mikken en het hart op te eten, nee kiwi, het is niet normaal dat bij de laatste blaadjes het hart mee komt).

- artisjokbodem, die zijn soms te krijgen in blik of in de diepvries, dat is het hart van een globe artisjok, je kunt hem ook zelf verkrijgen door middel van bv de volgende methode maar dan flkker je dus heel veel weg van de artisjok.

- artisjokharten, dan is vaak bodem inclusief zachte blaadjes die eetbaar zijn er op, louter te verkrijgen uit hele jonge kleine artisjokken die ook geen haar/hooi hebben aan de binnenkant, hier nauwelijks te krijgen, maar wel te vinden in pot op olie. In Italiaanse kookboeken hebben ze het vaak over artisjokken die je in zijn geheel kunt eten of zelfs rauw kunt eten, dat gaat dus over hele jonge artisjokken die je hier zelden hebt
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Artisjokken
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2009, 16:26:28 »
Tsja, ik heb er dus weer twee in mijn groentepakket zitten. Niet van die hele grote (zo'n tien centimeter hoog schat ik), dus zeker geen hele maaltijd. Iemand nog leuke ideeën die hier niet al genoemd zijn?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Artisjokken
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2009, 16:28:27 »
Ik at ze gisteren als lunch, met mosterdvinaigrette. :yummie:
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Artisjokken
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2011, 22:06:22 »
Asperges met eitjes, en verse artisjokken. Kan het kloppen dat die laatste nogal overrated zijn? Smakeloze blaadjes en een hoop afval.

Aiko

Artisjokken
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2011, 22:07:11 »
Ik heb ze ooit ook maar eenmaal geprobeerd. Je gooit iets van 90% weg... En vond het qua smaak ook niet je van het.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Artisjokken
« Reactie #19 Gepost op: 25 april 2011, 00:57:39 »
verse artisjokken. Kan het kloppen dat die laatste nogal overrated zijn? Smakeloze blaadjes en een hoop afval.
Ik heb me er één keer aan gewaagd, met een redelijk grote artisjok-in-de-aanbieding van de Turk, die me aanstaarde 'jij gaat me vanavond proberen'. Na een slagveld van blaadjes en afval en dergelijke heb ik zijn hart gegeten. Ondanks overwinningsroes was het hart niet echt interessant. Artisjokliefhebber-in-spe op zoek naar een goede leraar.

Vandaag, Eerste Paasdag, was (schoon-)familiedag. Schoonmoeder vertrouwt ondertussen mijn kookkunsten voldoende om me te vragen een soep en een salade mee te brengen. Het werd een wortelsoep (met citroensap, galgant en linzen om het geheel te binden), die K. en ik met flink wat peper moesten oppeppen. De familie was echter enthousiast. Ook de komkommer-paprika-kidneybonensalade viel in de smaak. K. had een amandeltaart gebakken, die iets compacter dan de laatste keer was uitgevallen, maar wel erg lekker. Verder aardappelen in de schil met kwark, allerhande salades-a-la-schoonmoeder en de onvermijdelijke linzenburgers. Uiteraard was er veel te veel van alles, zodat we morgen mogen genieten van de resten.
Gemüse ist mein Fleisch