Vegatopia Forum

Met welke soort pan chocolade smelten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Met welke soort pan chocolade smelten?
« Gepost op: 25 oktober 2008, 19:06:53 »
hoi kookgekken!

hier een vraagje over het smelten van chocolade e.d zonder het aan te laten bakken,
wat voor soort pan moet ik hiervoor gebruiken? Ik weet dat het een dikke bodem moet hebben, maar geen anti-aanbaklaag toch?

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2008, 09:19:01 door Sander »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:met welke soort pan chocolade smelten?
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2008, 19:25:06 »
hoi kookgekken!

hier een vraagje over het smelten van chocolade e.d zonder het aan te laten bakken,
wat voor soort pan moet ik hiervoor gebruiken? Ik weet dat het een dikke bodem moet hebben, maar geen anti-aanbaklaag toch?



Au bain marie gaat het best en dan kun je 2 normale kookpannen gebruiken. Zie hier voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Au_bain-marie
,,,,فلافل

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Met welke soort pan chocolade smelten?
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2008, 11:29:05 »
Ik vind voor chocolade een niet anti aanbak pan fijner, als het wel iets zou aanbranden blijft het in de pan zitten, ipv dat het meegaat met de rest.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Met welke soort pan chocolade smelten?
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2008, 11:53:22 »
Ik dacht dat het ook in de magnetron kan. Weet ik niet zeker, en ik kan het niet uitzoeken, want ik heb geen magnetron.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Met welke soort pan chocolade smelten?
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2008, 12:31:21 »
Ik dacht dat het ook in de magnetron kan. Weet ik niet zeker, en ik kan het niet uitzoeken, want ik heb geen magnetron.

Dat kan maar het gaat erg vlug veel te hard
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Met welke soort pan chocolade smelten?
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2008, 12:38:53 »
Ja, in de magne verbrand het snel en het wordt dan korrelig. Als je het doet, check dan om de 10 sec. en laat het niet volledig in de magne smelten; die laatste klonten smelten ook buiten de magne wel doordat de rest vd choco zo warm is.

Zelf doe ik het ook altijd au bain marie.

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Met welke soort pan chocolade smelten?
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2008, 22:00:57 »
hoi allemaal, bedankt voor de suggesties. Ik heb inmiddels een sauspan/steelpannetje gekocht met een dikke bodem.
Ik had nl. een recept van nigella waar ik zowel chocolade als marshmellows moest smelten in een pan,
en au bain marie wist ik niet zeker of dat ook daarmee zou lukken. Nu maar kijken of het lukt!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Met welke soort pan chocolade smelten?
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2008, 21:36:04 »
hoi allemaal, bedankt voor de suggesties. Ik heb inmiddels een sauspan/steelpannetje gekocht met een dikke bodem.
Ik had nl. een recept van nigella waar ik zowel chocolade als marshmellows moest smelten in een pan,
en au bain marie wist ik niet zeker of dat ook daarmee zou lukken. Nu maar kijken of het lukt!

Je kunt aubain marie ook hele grote hoeveelheden doen. Ik heb eens voor 200 man chocoladetaart gemaakt en het was ff een werkje maar het au bain marie smelten ging prima
,,,,فلافل

Buufje

Re:Met welke soort pan chocolade smelten?
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2009, 15:00:32 »
Bij ikea hebben ze voor ik dacht 3,95 een RVS aubainmarie inzet, die kun je boven een pan kokend water hangen, erg handig dus..


gr
buufje