Ik schrok me een hoedje toen ik dit las:
http://www.evmi.nl/voeding-gezondheid/tofu-tast-geheugen-aan/
Tofu tast geheugen aan
16 juli 2008 |
Tofu tast geheugen aan
OXFORD – Tofu en andere zogenoemde superfoods geven een verhoogd risico op geheugenverlies. Een consumptiepatroon met grote hoeveelheden kan zelfs leiden tot dementie.
Dat blijkt uit een onderzoek door de universiteiten van Loughborough en Oxford.
De onderzoeksresultaten zijn opmerkelijk omdat sojabonen, waar tofu van is afgeleid, lange tijd als producten werden gezien met grote gezondheidsvoordelen.
Effecten
De wetenschappers onderzochten de effecten van een verhoogde soja-consumptie onder 719 ouderen en daaruit bleek dat, vooral bij de personen van 68 jaar en ouder, een verhoogde tofu-consumptie verband houdt met een slechter geheugen.
Aan de andere kant constateerden de onderzoekers een verband tussen de consumptie van het gefermenteerde sojaproduct tempé en een beter geheugen. Dat zou te maken hebben met het hoge gehalte aan folaten.
Oud onderzoek, + dat dit soort onderzoeken eigenlijk nooit correct uit te voeren zijn. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Tofu die wordt gemaakt in aluminium bakken (oid). Eerder onderzoek uit Hawaï wees dat al eens aan als de boosdoener. Het spul waarmee de sojamelk gestremd wordt, kan dan ook nog de oorzaak zijn.
Geen idee of ze alleen vegetariërs hebben onderzocht, maar over het algemeen zal tofu vooral door hen of door mensen uit bv China gegeten worden. Vegetariërs krijgen over het algemeen minder/te weinig van enkele essentiële mineralen binnen, zoals zink, die essentieel zijn voor een goed geheugen. Dan ligt het dus niet zozeer aan tofu, maar aan het gehele eetpatroon.
Daarnaast bevatten veel plantaardige voedingsmiddelen van nature stoffen om zichzelf te beschermen tegen vraat (fytaten). Vooral peulvruchten en granen, waar je ook nog grote hoeveelheden van binnenkrijgt, staan hier bekend om. Deze stofjes blokkeren de opname van vooral mineralen (en net die mineralen waar vegetariërs toch al minder van binnenkrijgen). Een oplossing hiervoor is het fermenteren van deze voedingsmiddelen, en/of het langdurig weken en/of kiemen.