Vegatopia Forum

Steamboat / Hot pot / Aziatische fondue

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Steamboat / Hot pot / Aziatische fondue
« Gepost op: 23 april 2008, 11:54:45 »
Is er iemand hier die wel eens Steamboat / Hot pot / Aziatische fondue (http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_pot) maakt? Lijkt me wel lekker om weer eens te eten, maar ben nog op zoek naar ideeen.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Steamboat / Hot pot / Aziatische fondue
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2008, 15:11:40 »
Lekker! Mocht je nog eters nodig hebben.....:hungry:
Wij deden dat thuis wel eens, omdat Moeders fonduen in de olie te vet vond. Dan was het wel met name vl33s enzo, maar je kan natuurlijk ook gewoon een groentebouillon gebruiken, en allerlei groentes erin doen aan je vorkje of in je netje. Ik zou zelf een afwisseling maken met bladgroente als paksoi en stevige groente als champignon, babymais, raapjes, etc.
Voor de bouillon zou ik een fond nemen of zelf een bouillonnetje trekken, van een blokje reduceert te zout in. De volgende dag is de bouillon een geweldige soepbasis.  
« Laatst bewerkt op: 23 april 2008, 15:11:53 door koekje »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Steamboat / Hot pot / Aziatische fondue
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2008, 15:39:36 »
hier een recept van de AH-site. Officieel hoor je de maaltijd af te sluiten met een kopje bouillon, die natuurlijk lekker sterk geworden is door alles wat er in heeft liggen garen, maar waarschijnlijk zit je al vol dan......

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Steamboat / Hot pot / Aziatische fondue
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2008, 15:45:47 »
Oh ja, het lekkerste/leukste is wel om van die "schepnetjes" (mandjes) te gebruiken ipv vorken. Wij hebben er ook altijd nog een bak gemengde groenten naast staan, meestal lekker lui uit een zakje, waarvan je dan steeds een handje in de pan gooit en dan schep behalve je omeletreepje (ofzo) ook steeds groenten mee

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Steamboat / Hot pot / Aziatische fondue
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2008, 12:54:58 »
Het is een traditie die we tegenwoordig niet zo vaak meer doen. Vroeger zo'n 2 keer per jaar en nu eens in de 3 jaar ofzo. De set die we daarvoor gebruiken is zeker 25 jaar in de familie, met schepnetjes en al.
Afgelopen Kerst wel weer gedaan met buitenlandse collega's bij moeders thuis.
Veel Chinese bladgroentes, maar ook krieltjes, paprika en tauge enzo.
Mams werpt zich doorgaans op de bouillon (standaard bouillonblokjes voor een lichte basis. Er wordt meestal toch zo uitgepakt dat de soep op het einde vol van smaak is en mams kan niet zo goed meer tegen echt pittig.), terwijl ik dips erbij regel. Van bakje sesamolie (had ook de chili-sesamversie die een gast zelfs tijdelijk van tafel verdreef, die ik daarna als enige gebruikte..) tot zelfgemaakte sateh- en knoflooksaus.
Een keer heb ik wat zakjes uit de toko meegenomen met in mijn ogen enge ingredienten als talk, maar die was best te eten. Als je tegen brand kunt, dat wel, dus ik was de enige.
Een keer geprobeerd om veggie wontons te maken, maar dat was geen succes. De beoogde vulling was anders uitgevallen en de wontons gingen ook open. Dan zit je ook nog met de vraag hoe je het goed houdt als er gasten zijn. Dat deeg droogt snel uit, dus of onder een kekke, vochtige theedoek op tafel, of heen en weer blijven lopen.
Ik wil nog een keertje een Thaise versie maken, al dan niet met kokos.

Sin chile, no tiene chiste!