Vegatopia Forum

Lunch

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Lunch
« Gepost op: 22 april 2008, 01:09:43 »
Tussen ontbijt en avondeten is er nog zoiets als lunch. In het buitenland is ons twaalf-uurtje berucht: een paar miezerige schijfjes brood met kaas, appeltje, glas karnemelk. Liefst uit een broodtrommeltje, of - als we voor luxe gaan - prefab dubbelzoute soep, vet snackgeval en peperduur slap puntbroodje met brie en verlepte sla. Is de lunch ook bij Vegatopianen een stiefkindje?

Bij mij in ieder geval wel. Door de week smeer ik 's ochtends wat broodjes voor tussen de middag. Wel lekker bruin brood, met naar keuze kaas, brie, tomaat, paprika, bieslook, hummus, paprikapasta etcetera. Die werk ik dan tussen de activiteiten door naar binnen. Mijn Duitse collega's vinden dat maar niets: die eten een complete maaltijd in de mensa.

In het weekend ben ik een fanatieke bruncher: Turks brood met kaas, paprika en pepertjes uit de oven; verse broodjes en gekookt ei; hartige pannenkoeken; tosti's; salade.

Vertel (of beken): waaruit bestaat jouw lunch normaliter?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lunch
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2008, 08:12:03 »
Ik beken: 5 boterhammen met hagelslag  :-[
Op luxe dagen met pindakaas erbij.
Kaas is me te veel werk in de ochtend, geen vleeswaar, jam plakt nogal, heeeel soms heb ik hummus gemaakt. Tja, dan houdt het wel op.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Lunch
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2008, 08:19:52 »
Ik fiets een uur heen en dus ook een uur terug naar mijn werk. Om de zaak in stand te houden bestaat mijn lunch uit twee delen: om 11 uur 3 plakken roggebrood met sesampasta en om 1 uur 4 speltboterhammen met geitenkaas en tomaat. Toe appel.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lunch
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2008, 08:45:37 »
Ik vrees dat ik ook een echte Hollander ben... eigenlijk moet ik niets hebben van uitgebreid lunchen, 2x warm eten al helemaal niet. Meestal 2 of 3 boterhammen met pindakaas/jam/kaas, soms met wat groente erbij. In de zomer maak ik er vaker wat meer werk van, dan wil ik nog wel eens een kidneybonensalade of taboule in elkaar draaien.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Lunch
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2008, 09:13:15 »
In het weekend ben ik een fanatieke bruncher: Turks brood met kaas, paprika en pepertjes uit de oven; verse broodjes en gekookt ei; hartige pannenkoeken; tosti's; salade.

 :marry:

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Lunch
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2008, 09:27:44 »
Op het werk lunch ik inderdaad met een broodje kaas, pindakaas-met-appel en eventueel soep ofzo. En thuis meestal met boterhammen, al vind ik een restje van gisteravond ook altijd lekker.
Wel ga ik graag uit lunchen: lekkere broodjes, soep, salade, quiche, dat soort dingen: heerlijk!
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Lunch
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2008, 10:14:44 »
Als ik brood meeneem, is het al op voor tienen. Dus ik haal meestal wat in de kantine of kiosk. En dat verschilt. Soms 2 boterhammen en een soepje en yoghurt. Soms een mueslibol en een broodje kaas.

Soms eet ik warm, maar dan eet ik 's avonds niet weer warm.

Uit lunchen gaan vind ik ook heerlijk. En dan met een glas witte wijn erbij ofzo :)

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lunch
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2008, 10:30:29 »
Hier ook een stapeltje simpele boterhammen, wel met fruit erbij.
Uit lunchen gaan vind ik heerlijk, maar doe het eigenlijk nooit.
Ik ben in het weekend meer van de uitgebreide brunches.
En ach, alleen uitgebreid lunchen is ook maar zozo, wat eigenlijk stom is, want je mag jezelf ook best verwennen.
Maar die boterham met pindakaas smaakt in de lente en zomer buiten in ieder geval al veel beter 8)
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lunch
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2008, 11:24:47 »
Ik neem een paar dagen per week mijn eigen brood mee en koop dan wat beleg in de kantine. Dan is het niet zo klef.
En de andere dagen koop ik in diezelfde kantine een broodje met beleg en neem er een schaaltje rauwkost bij. Als ik geluk heb dan hebben ze wel eens biologische broodjes. Zowieso is de keus aan broodjes goed.
Goed, dat is als ik aan het werk ben.
Ben ik vrij, dan is mijn man meestal aan het werk en ga ik rond lunchtijd naar de stad, waar ook zijn werk zit. En dan gaan we samen uit lunchen! Dat is heel gezellig en lekker!
Zijn we allebei vrij, dan maak ik er meetal ook wel iets lekkers van. Warme broodjes met een lekker zelfgemaakt smeerseltje en romatomaatjes, sterrekers en ander rauwkost. Avocado is dan ook één van mijn favorieten :kwijl:
Ik zie trouwens fruit bij een aantal lunches staan: ik red dat nooit in mijn lunchtijd! Ik kauw al heel langzaam, dus zelfs bij brood komt lukt het maar amper om het in een half uurtje te eten!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Lunch
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2008, 12:26:45 »
Als ik thuis lunch: gebakken vega worstjes op vers witbrood, tosti, geroosterd brood met koriander-humus, tomatensoep, aardappelsalade met stokbrood, restje eten van gisteren... Het moet in ieder geval warm zijn! Of een uitgebreid engels ontbijt. Ik kan het eerste uur na opstaan niet eten, maar daarna kun je me alles voorzetten, zelfs opgebakken zuurkoolstamppot.

Als ik op mijn werk lunch: In de kantine een pistoletje met rauwkost en aardappelsalade, af en toe smeerkaas met veel sambal. Toe een wit broodje hagelslag of suiker. Beetje saai...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Lunch
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2008, 13:02:32 »
Als ik er bewust aan denk, dan ben ik wel voor het uitgebreide lunchen met luxe broodjes, soepjes, salades hartige taartjes, pizza etc. Of twee keer warm eten, vind ik ook lekker.

Maar meestal vergeet ik het, en dan heb ik om drie uur opeens honger en dan smeer ik maar een boterham.

Ik heb nu wel ontzettend veel zin om even naar de winkel te gaan om spullen te kopen voor een goede lunch.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lunch
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2008, 14:38:30 »
Hier ook een uitgebreide bruncher. Bij voorkeur ook warm, en dan 's avonds nog een keer warm. Soep, vers gebakken broodjes, stukje quiche als dat er is (of ik maak hem gewoon), salade, etc. Als ik 's ochtends bezigheden heb, dan probeer ik altijd wel een boterham weg te werken. Dat lukt niet altijd, want ik ben niet zo'n ochtendmens en slaap wel graag uit. Dan brunch ik wat uitgebreider als ik terugkom van mn bezigheden.
Als student kan ik gelukkig redelijk mn hele week zelf inplannen aan tijden, dus ik ben nooit de hele dag van huis bezig.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Lunch
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2008, 14:51:43 »

Doordeweeks: Wat de kantine schaft, kan van alles zijn. Maar meestal slechts een halve portie, want 's avonds eet ik ook nog een keer warm, en twee keer uitgebreid dat valt niet goed.

In het weekend onbijt ik iets (ernstig understatement) later, en dan eet ik wel een boterhammetje meer. Dan vaak ook een gekookt of gebakken eitje erbij. O wacht, het ging over de lunch; nou, dat raakt tegenwoordig steeds vaker overgeslagen in het weekend. Soms een paar krentenboterhammetjes, soms een pakje noedelsoep, of een restantje van het een of ander. Een enkele keer gaan er een paar prefab pizzabroodjes de oven in.
U ziet, ik ga me voor de lunch niet ook nog eens omstandig uitsloven.

En ik mis hagelslag op m'n brood.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Lunch
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2008, 18:04:06 »
pitabroodjes met tempeh of gerookte tofu in combinatie met spinazie, paprika en andere rauwkost, wat tomaatjes, radijsjes of komkommer. Soms wraps met groente, of danwel wraps danwel pita's of goed donkerbrood met tartex en weer rauwkost. En minstens 2 stukken fruit.

Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lunch
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2008, 22:46:33 »
Doordeweeks wordt het bij mij niet meer dan een bruine boterham met kaas uit de broodtrommel en een appel. Als ik er tijd voor heb maak ik in het weekend graag iets warms (een verse soep bijvoorbeeld) of een kleine salade klaar.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Lunch
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2008, 01:23:43 »
En ik mis hagelslag op m'n brood.
Bij wijze van uitzondering had ik vanochtend hagelslag op mijn brood! 'Schokostreußel' van Droste - Neerlands trots in de Duitse supermarkt, niet bij het broodbeleg, maar bij de bakprodukten. Je zou daar ook eens kunnen kijken naar 'chocolate vermicelli'.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Lunch
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2008, 01:29:50 »
Het lijkt er op dat ook de Vegatopianen - enkele uitzonderingen daargelaten - de lunch als een noodzakelijk kwaad beschouwen. In ieder geval door de week - lekker efficient snel een schijf bruin brood met kaas naar binnen schuiven, voor de vezels-vitamines-mineraaaaluh.

Maar ik bespeur wel iets als een brunchcultuur!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Lunch
« Reactie #17 Gepost op: 23 april 2008, 07:28:47 »
Vind een bruine boterham met kaas ook wel erg lekker hoor, zodra ik terugkom uit het buitenland is dat meestal het eerste wat ik eet :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Lunch
« Reactie #18 Gepost op: 25 april 2008, 14:34:56 »
Door de weeks uit de kantine, bruinbrood met kaas of smeerkaas/roomkaas en soms een pistoletje of ander bruin broodje en soms salade en als er is soep en soms een snack als die veggie is.
Als ik thuis lunch tosti's en landbrood met lekkere sla en smeersels.
Uit lunchen is ook leuk, dat kan overal. Lunchen bij Maoz is ook lekker. Een Surinaams broodje voor lunch is ook niet verkeerd.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2008, 14:37:13 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lunch
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2008, 12:55:26 »
ik vind het best lekker om tussen de middag warm te eten, maar het is als je werkt niet echt haalbaar. in de vakanties doen wij dat wel eens, en dat 's-avonds een beetje crackertjes smeren en komkommertjes en tomaatjes knabbelen. voel je je ook veel lichtvoetiger bij. maar gewoon op normale dagen is het dus inderdaad brood mee.
's-ochtends eet ik een bordje brinta thuis. dan op het werk rond 11.00 gaan mijn eerste boterhammetjes eraan.  en de anderen rond een uur of 13.00. vaak om 15.00 ook nog wel een eetmomentje of cupasoupje met een pakje crackers.
Wat zit erop:
uiteraard kaas ( alle soorten: smeerkaas, strooikaas of plakje kaas) ook wel met pindakaas. soms komkommer. of tomaat met mayo. of ik maak op het werk een tosti. we hebben een tosti-ijzer lekker ! probeer ook wel fruit te eten maar dat is altijd een beetje tegen heug en meug bij mij. als ik het eet dan zo rond 11.00 uur. helpt wel weer dan om zonder al te veel scheurende trek naar 13.00 te gaan.