Vegatopia Forum

Verjaardagsetentje met kroketjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Verjaardagsetentje met kroketjes
« Gepost op: 23 april 2008, 20:26:43 »
Mijn broer(tje) is vandaag verjaard, hij is inmiddels al 18 geworden (wat wordt-ie toch snel groot :) ).
Zondag houden we voor zijn verjaardag een (simpel) etentje met grootouders en peter van broertje, waar kroketjes als vast ingrediënt bij zijn verjaardag horen.
Ik hou noch van frietjes, noch van kroketjes, maar het draait zondag helemaal rond Mijn Lieve Broertje en wat HIJ wil eten, dus maakt niet uit.

Nu, ik heb tóch nog een kleine inbreng (aangezien ik als er vlees bij geserveerd wordt, niets zou eten), namelijk; als ik iets supergeweldigs vind (VEGETARISCH dus, terwijl familie niét vegetarisch at all is) en dat perfect bij kroketjes gaat, mijn moeder (met talent voor koken) dit klaarmaakt.
Ik vind het een erg leuk voorstel, mede omdat mijn grootouders dan waarschijnlijk ook eens zien dat je ook zónder vlees een geweldige maaltijd kan maken!

Mijn mama wil wel iets makkelijk, niet iets waar ze ingrediënten voor moet gaan 'zoeken' (dus gewoon verkrijgbaar in elke medium grote supermarkt) en liefst iets wat 'uit 1 pot' kan.

Heeft iemand leuke ideetjes/receptjes? Hoop mijn familie, samen met mijn mama, eens lekker te overtreffen met een vegetarische maaltijd, zonder dat er neuzen voor worden opgetrokken ;)

Alvast bedankt, en ik ben benieuwd!

Edit: ik help zondag natuurlijk bij het koken! (spannend ;) ).
« Laatst bewerkt op: 23 april 2008, 20:28:27 door IneN »

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2008, 20:58:00 »
Ik zou denk ik gaan voor videeke (je bent toch belgische he, dan ken je dat? :)), maar dan vegetarisch.
Euhm veel champignons, uitje, worteltjes erin vind ik ook altijd lekker. En als je wil eventueel aan het einde quorn stukjes erbij doen.
En verder gewoon op met de traditionele kruiden. Ik vind het heel lekker, vooral als je eens iets meer 'klassiek' wil eten. en erbij dan gewoon dezelfde groentjes als de rest van de familie (eens denken, als het mijn familie zou zijn, zouden er in combinatie met kroketjes zeker abrikozen uit blik bijhoren...)
« Laatst bewerkt op: 23 april 2008, 20:58:14 door evelyn »

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2008, 21:29:46 »
We hebben een draad over kroketten, klik hier.  :)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2008, 21:32:14 »
Ja, maar het gaat niet om 'kroket', maar om kroketten. Ehm... Met aardappeltjespuree in en een knapperig randje rond.
Dus ik zoek iets om BIJ de kroketjes te serveren...
(am I making myself clear? :) ).

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2008, 21:32:49 »
neenee, ik denk dat ze belgische kroketten bedoeld.

edit: zoals ze al zegt dus (de hollanders noemen kroketten hetgeen wij vleeskroketten of groentekroketten noemen)
« Laatst bewerkt op: 23 april 2008, 21:34:13 door evelyn »

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2008, 21:38:15 »
O ik dacht dat je niet van aardappelkroketjes houdt en dus ook andere vegakroketten wilde maken; ik heb niet gelezen dat je iets zocht voor erbij.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.600
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2008, 21:48:23 »
In Nederland zijn kroketten 'liquid meat' (aldus een Fransoos) in een jasje van paneermeel. Jij zoekt dus iets voor bij 'aardappelbolletjes'?

Je zou eens inspiratie op kunnen doen bij de Vrijdag = frietdag-artikelen. Pompoen-geitenkaasloempiaatjes, nasischijven, Mexicaanse groenteworstjes, groente-fetabeignets, vegetarische stoverij, lekker feestelijk snackerig.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2008, 22:02:56 »
Gwens veggie stoverij?
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_gerechten.php?subaction=showfull&id=1195170360&archive=&start_from=&ucat=32&
Weet alleen of veggie jus in Belgie makkelijk te krijgen is  :-\ Hier ligt poederjus veggie in elke AH, van Maggi (er staat op: geschikt voor vegetariers)
,,,,فلافل

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2008, 22:04:27 »
Het is inderdaad weinig zichtbaar/iets te weinig duidelijk :)


Nu, ik heb tóch nog een kleine inbreng (aangezien ik als er vlees bij geserveerd wordt, niets zou eten), namelijk; als ik iets supergeweldigs vind (VEGETARISCH dus, terwijl familie niét vegetarisch at all is) en dat perfect bij kroketjes gaat, mijn moeder (met talent voor koken) dit klaarmaakt.


Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2008, 22:08:17 »
Waarom gaat die bv stoverij dan niet bij kroketjes?
Of ben je naar een fris groentegerecht op zoek?
Perencompote met vanille?
Rabarber?
Witlofsalade met gekookt ei en dille-yoghurtdressing?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2008, 22:09:15 door Selly »
,,,,فلافل

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2008, 22:09:56 »
Aardappelbolletjes?  :O
De vrijdag-frietdagtips zijn leuk, maar meestal ook gefrituurd, we beperken ons etentje liever met één gefrituurd deel van het hele gerecht (= de kroketjes).

Videe klinkt goed, stoverij is broertje minder voor te vinden.

Klinkt allemaal al leuk, en brengt me op ideeën, iemand nog iets?...

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2008, 22:10:58 »
Een bloemkoolsoufflee maar dat is wat veel werk  :-\
,,,,فلافل

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2008, 22:12:21 »
Bloemkool bij kroketjes? ...
Ik zoek het inderdaad eerder in de aard van een lekker (evt. fris, aangezien de zomer eraan komt :) ) groentegerecht met evt. quorn onder...

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.600
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2008, 22:53:47 »
Gooi er anders gewoon een salade tegenaan. Komkommer, paprika, tomaat, rode ui, kidneybonen, wortel, dat soort werk. Feta erover verkruimelen en garneren met olijven. Erbij een frisse dressing van olijfolie en citroensap (verhouding 1:2) met een fikse scheut honing erdoor en verse bieslook, op smaak gebracht met peper en zout. Eventueel ook uitgeperste knoflook erdoor.

Ook lekker: in boter of margarine gestoofde wortel, met scheutje citroensap, takje rozemarijn en laurierblad. Bestrooid met verse peterselie.

Of een schotel van sperziebonen, kidneybonen, paprika, tomaat en ui. Sperziebonen blancheren of koken (koken is misschien het beste, anders denken je grootouders dat je de groente rauw serveert). Ui fruiten, fijngesneden tomaat erbij. Paprika kort wokken, kidneybonen en sperziebonen erbij. Op smaak brengen met Italiaanse kruiden - of Mexicaans (chili, komijn, koriander).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2008, 23:15:37 »
Klinkt goed Eelco, ik ben erg fan van jouw kooktalent :)  :thumbsup:

Heb net uit de 'wat eten we vandaag'draad een samenvatting van 2 Word-paginaatjes gemaakt met alles (voor-hoofd-na) wat mij zeerrr lekker lijkt.
Die salade die je beschrijft staat er alvast bij, ook een schotel zoals je 'm hierboven presenteert.

Word-docje naar mama gemaild, ben benieuwd wat ze dr van vindt :) ...

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #15 Gepost op: 23 april 2008, 23:50:13 »
Mag ik komen? Ben echt dol op aardappelkroketjes.  ;)

Jeugdsentiment, van die rare vruchten van Karl gruwl ik, maar o, aardappelkroketjes!

Maar nu constructief, moeilijk. We aten er vaak nog raardere dingen bij. Appelmoes, kapot gekookte erwten. Dat soort werk. Dan zou ik toch voor Eelco's salade gaan ...
« Laatst bewerkt op: 23 april 2008, 23:51:47 door LL de Ling »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verjaardagsetentje met kroketjes
« Reactie #16 Gepost op: 24 april 2008, 10:06:38 »
Appelmoes, kapot gekookte erwten.

Hihi :) :) :) Erwten?! :)