[Ja? Zijn boodschappen duurder? Waarom dan? En duurder vergeleken met welke winkel? Met de Aldi snap ik bv. Met de bio-winkel zou ik niet snappen. Wat is zo'n AD Delhaize (ik had ff op de site gekeken maar kon er geen wijs uit worden)? Maar Carrefour zou wel vegaspul moeten hebben? En wat voor een supermarkt is Colruyt? Hihihi, wat een vragen he!
Bedankt!
De prijzenslag tussen de supermarkten is in Nederlander harder gevoerd dan in België. Dit is één van de factoren (waarschijnlijk niet de enige factor) die maakt dat de voedingsprijzen in België gemiddeld hoger liggen dan in Nederland. Of dat ook zo is voor bio-winkels durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het zou me niet verbazen.
Delhaeze:
Een grote Delhaeze komt volgens mij van alle Belgische supermarkten nog het dichtst bij het Nederlandse Albert Heijn. Een groot assortiment, ook van vele speciale zaken, goede kwaliteit maar wel redelijk duur, zeker ook wat fruit en groenten betreft.
Je vindt er wel wat spul voor vegetariërs, zoals verschillende 'vleesvervangers' van Tivall.
Hun bio-assortiment zit tussen dat van de GB en de Colruyt is.
GB:
Een supermarkt die niet weet wat hij wil. Zit wat prijs, 'netheid' en aanbod 'speciale spullen' ergens tussen de Delhaeze en de Colruyt in. Een redelijk assortiment aan een redelijke prijs, maar vegetariërs kunnen toch beter terecht bij de Delhaeze. Voor bio-voeding moet je niet naar de GB.
Carrefour:
Hangt samen met de GB en hoewel ik nog niet zo vaak in Carrefours ben binnen geweest is het naar mijn gevoel een grote GB met een veel groter assortiment en ook veel niet-voeding-spul. Maar ik betwijfel dat ze een groot aanbod hebben voor vegetariërs (anders had ik dat waarschijnlijk al wel ergens horen zeggen).
Colruyt:
Staat bekend om zijn lage prijzen en vriendelijke bediening. Het assortiment is erg afhankelijk van de zeer variabele oppervlakte maar in vergelijking met b.v. de Delhaeze beperkt, zeker wat betreft 'speciale producten'. In de diepvries hebben ze wel wat (grote zakken) vegaspul en ook in de koelruimte hebben ze meestal wel tofu, seitan, quorn maar zeker niet het assortiment van een grote Delhaeze.
Van alle productgroepen verkopen ze meestal ook minimum één bio-variant.
Voor groenten en fruit is de Colruyt het beste van alle Belgische supermarkten. Goede kwaliteit en wel wat keuze en dit aan een zeer goede prijs.
Hun aanbod aan b.v. fruitsappen vind ik dan weer teleurstellend.
Samengevat:
Als ik fruit en groeten wil kopen of goedkoop 'gewoon' spul of bepaald standaard biospul, dan ga ik naar de Colruyt. Wil ik vleesvervangers of speciale dingen (b.v. om Indisch te koken of een lekker fruitsapje), dan ga ik naar de Delhaeze.
P.S.: Vanwaar het vooroordeel dat enkel 'Madammekes' weten wat er in winkels te krijgen is?