Bij het wat eten we vandaag heb ik een voorbeeld gezet van wat ik vandaag met pistachenoten heb gegeten. Ik zal het recept hier ook even voor je neerzetten:
Kikkererwten met spinazie, tomaat en pistachenoten (2 personen)
Ingrediënten: 1 bakje cherrytomaatjes (250 gram), olijfolie, citroensap, een half zakje pistachenoten (ongeveer 50 gram en gehakt), 1 grote (rode) ui, wat knoflook (wij kozen voor 5 teentjes), 1 theelepel gemalen komijn (djinten), 1 pak of blik kikkererwten (400 gram), 1 zak panklare gewassen spinazie (300 gram) en een aantal blaadjes verse basilicum.
Bereidingswijze: De tomaten met wat olijfolie en citroensap erover via de grill of de oven (hoogste stand, ongeveer 20 minuten) open laten knappen. Rooster in een droge koekenpan de pistchenoten bruinig (koekenpan zacht heen en weer schudden) en op een bord laten afkoelen. Verhit in een wok of een grote hapjespan wat olijfolie. Fruit (bak) hier de ui en de knoflook ongeveer 3 minuten in. Laat de komijn op het laatst even meebakken. Schep daarna de kikkertwen erbij en laat die 5 minuten meebakken. Voeg daarna de spinazie toe. Schep het gerecht steeds om, totdat de spinazie iets slinkt (kleiner wordt). Breng het gerecht nog een beetje op smaak met zout en peper. Schep het gerecht in 2 grote kommen en leg de tomaatjes uit de grill of de oven erop. Strooi de pistachenoten en blaadjes basilicum (eventueel nog scheuren) eroverheen.
Naast deze combinatie kun je ook vaak wel inderdaad cashewnoten gebruiken, maar ook walnoten en hazelnoten zijn soms erg lekker om ergens doorheen te doen. Gewoon regelmatig eens iets uitproberen is volgens mij de beste manier om het te leren gebruiken.