het valt me trouwens wel op dat sommige van die vega schijven zoveel vet bevatten. Wij eten tgwoordig best vaak quorn en verschillende vega schijven, maar is dat eigenlijk wel gezond? Zit er in vlees (veronderstelt dat die vleeseter elke dag een ander soort stukje vlees eet) eigenlijk ook zoveel vet (en zout!)?
'k Heb niet echt een idee van de exacte samenstelling van de meeste vegaburgers. Maar het is niet in de eerste plaats het vetgehalte maar veel meer het soort vet dat bepaald hoe ongezond iets is. Vet hoeft niet slecht te zijn. (Weet iemand welke soorten vet die vegaburgers meestal bevatten?)
En ook zout is niet noodzakelijk een probleem, dat hangt van de rest van je eet- en kookgewoontes af en ook van je mate van fysieke activiteit. Iemand die veel beweegt (en zweet) heeft sowieso al een grotere behoefte aan zout. Zolang je geen last hebt van een te hoge bloeddruk zou ik me over het zoutgehalte niet te druk maken.
Nog even wat verder gekeken op de Tivali-site:
Hun vleesvervangers blijken helemaal niet veel verzadigde vetten te bevatten. Het meeste vet is zelf meervoudig onverzadigd, wat dus helemaal niet zo schadelijk is en in bepaalde mate zelf noodzakelijk in gezonde voeding. Ik zie in ieder geval geen reden om ze vanwege hun vetgehalte niet meer te eten.