Mijn vraag was of er nog meer vegetarische kinderen zijn die geen bonen eten, is het echt nodig om bonen en peulvruchten dagelijks op het menu te zetten? Hoeveel keer per week moeten ze ervan eten? En heeft hij voldoende aan de erwten en sperzieboontjes alleen?
Bonen en peulvruchten zijn inderdaad de ijzer-kampioenen onder plantaardig voedsel. Dus zeker verstandig om daar regelmatig van te eten.
Ik zou proberen om ze op verschillende manieren te bereiden, misschien dat hij alleen losse niet lekker vindt en andere wel oké vindt. Als hij de structuur van peulvruchten niet zo lekker vindt, kan je ze ze bijvoorbeeld na het koken pureren en dan door de soep of door een saus heen doen. Of je kan er een soort burgers van maken die je zelf bakt. Of gebruik oranje linzen, die niet zo droog zijn, maar juist kapotkoken en een lekkere zachte saus kunnen vormen voor bij de rijst.
Daarnaast zijn er zeer veel verschillende soorten peulvruchten, die compleet anders smaken. Kijk eens bij biologische winkel of toko's naar andere soorten, die hij misschien lekkerder vindt.
Ook is het zinvol om te experimenteren met smaakjes die je erbij doet, oranje linzen zijn bijvoorbeeld heel lekker met specerijen, zoals flink wat kerrie, komijn, knoflook ed.
Elke dag peulvruchten lijkt me trouwens niet nodig, maar wie weet vergis ik me daar wel in. Misschien dat iemand anders dat weet.
Andere voeding die veel ijzer bevat, is ei, zaden en noten. Pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten en tahin (sesamzaadsmeersel) bevatten bijvoorbeeld aardig wat ijzer. Kijk of je die kan verwerken in maaltijden.
Daarnaast is het zeer zinvol ijzerrijke, plantaardige producten te combineren met vitamine C-rijke producten. Dat zorgt dat plantaardige ijzer veel beter opgenomen wordt. En calcium zorgt juist dat ijzer minder goed opgenomen wordt. Dat hoeft natuurlijk geen starre richtlijn te worden, het is niet zo dat je alles heel erg moet plannen enzo, maar het is wel zinvol om er een beetje rekening mee te houden. Door bijvoorbeeld fruit, fruitsap en groente wat vaker bij die ijzerrijke maaltijd te gebruiken, en melk of sojamelk met toegevoegde calcium wat vaker op een ander moment.
Falafel lijkt me ook wel iets voor hem. Dat is een gefrituurde kikkererwtenpureesnack die net zo populair is in Israel en Arabische landen als de frikandel en de kroket hier. Je kan ze in NL kopen bij de shoarma-tent of bij Maoz (www.maoz.nl) of ze zelf maken
Bij de AH en Jumbo verkopen ze ook falafel, van meerdere merken. Ze staan meestal in het vak van de tofu en vegetarische burgers; bij de Jumbo staat er ook een soort in het vak waar voorgesneden groente en paddestoelen enzo staan (bij ons tenminste, geen idee waarom!). Erg lekker met een (soja)yoghurt-knoflooksaus, en ook lekker op brood.