Ik zou mijn dochter van 6 graag 's middags op school een vegetarische middagmaal laten eten. Ik heb de directeur gevraagd als dit mogelijk was en het is dus NIET mogelijk.
Nochtans wordt er voor de 3 islamieten die de school rijk is wél apart gekookt als er varkensvlees op het menu staat!
Als dat voor een bepaalde doelgroep kan, hebben andere doelgroepen dan ook niet het recht op deze gunst???
Hoe doen andere vegetarische ouders dat??
De vegetariërs zouden meer in de pen moeten kruipen om bevoegde instanties aan te schrijven om ook het recht op volwaardige voeding op te eisen!
Eind november 2000 kondigde Vlaams Parlementslid Guy Swennen (sp.a) aan dat hij elke openbare instelling wilde verplichten om elke dag een vegetarische schotel aan te bieden naar eigen zeggen n.a.v. de groeiende aandacht voor dierenwelzijn, de wreedheden op de veemarkten en de toenemende schandalen met vlees (hormonen, dioxine, BSE-crisis...) die steeds meer mensen ertoe aanzetten om vegetarisch te eten. Bij de overheid was en is dat besef nog steeds niet ten volle doorgedrongen. Vegetarische dokters en verplegers en patiënten, vegetarische leraars en leerlingen, vegetarische ambtenaren en klanten van de overheidsdiensten kunnen nog al te zelden rekenen op een diervriendelijke, lekkere en volwaardige dagschotel op school, in het ziekenhuis of in de openbare dienst. Privé-restaurants die meedoen, zouden kunnen rekenen op een officieel 'vegetarisch label' dat ze trots aan de ingang kunnen stallen.
Jammer genoeg is dit inderdaad stilgevallen. Tijd om Guy Swennen en Steve Stevaert, voorzitter van sp.a wakker te schudden!
Je kan Guy Swennen een mail sturen op g.swennen@vlaamsparlement.be en
Steve Stevaert op steve.stevaert@s-p-a.be