Vegatopia Forum

Geen zuivel, wel vegetarisch

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rose

Geen zuivel, wel vegetarisch
« Gepost op: 09 maart 2008, 20:36:41 »
Ik las in verschillende vragen over hoe je het beste vlees kunt vervangen. Vaak wordt er dan gezegd 'als je maar kaas, zuivel, eierenen noten eet, dan komt het allemaal goed'.

Maar als je ook geen zuivel neemt (wel ei) dan wordt het wat moeilijker om aan je bouw stoffen te komen. In mijn vitamine (pil) zit genoeg B12, en floradix helpt mij met mijn ijzer. Maar ik hoop op nog wat meer tips..

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2008, 20:57:13 »
Hoi Rose en welkom op het forum!

Zoek je tips voor recepten of voor bouwstoffen?

rose

Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2008, 19:34:51 »
Hoi Hizikigrrrl,

Dank je voor je welkom..

Eigenlijk ben ik op zoek naar bouwstoffen. Ik ben al wel een tijd vegetarier maar ben soms niet helemaal zeker of ik alles wel genoeg binnen krijg. T is extra opletten als je geen zuivel neemt (kan er niet tegen, ook gist en sinasappels wil mijn lijf niet). Heb jij nog tips?

Alvast bedankt..

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2008, 22:55:47 »
Melk en yoghurt kan je vervangen door soyamelk met toegevoegde vitamines (iig B2) en yofu. Deze producten kun je vinden in de supermarkt en de biowinkel.

Als je niet veel eet, zul je eerder kans lopen op tekorten. Gebruik je een multi-supplement? Dan moet je nog vooral letten op eiwitten. Koolhydraten zul je genoeg binnen krijgen en bij vetten is het opletten dat je niet teveel verzadigd vet eet. Ook voldoende voedingsvezels en voldoende vocht (minstens anderhalve liter per dag) zijn belangrijk, net als afwisselend eten (vooral bij groenten en fruit) en zoveel mogelijk alles volkoren.


Een volwassen, vegetarische vrouw moet gemiddeld zo ong. 60 a 70 gram eiwit per dag binnen krijgen. Het ligt eraan hoe lang en hoe zwaar je bent.
Eiwitten zitten vooral in granen (brood, pasta), peulvruchten (bonen, pinda's, linzen), noten, eieren (dit is kwalitatief zeer goed eiwit) en sojamelk, tofu en tempeh. Ook zijn er vegaburgers op de markt die veel eiwitten bevatten, zoals die van de merken Quorn en Tivall (de groenteproducten van die laatste bevatten wel minder eiwit). Kijk op de verpakking hoeveel.


Hier vind je hoeveel je dagelijks van alles nodig hebt. Als je je daar aan houdt, dan zul je waarschijnlijk genoeg binnenkrijgen:
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe+eet+ik+gezond/hoeveelheden+per+dag/
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2008, 23:07:29 door Hizikigrrrl »

rose

Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2008, 20:53:28 »
Bedankt voor je tips..Eigenlijk doe ik het goed  ha ha Drink een kleine 2 liter aan kruidenthee en water, eet elke dag noten, soja, bonen,(zuurdesem) volkorenbrood, veel groenten en fruit, ei en tofu en weinig vet en suiker. heb ook nog een goede multyvit.
Het is niet zo dat ik aan mijn lichaam merk dat ik iets te kort kom, maar sommige dingen merk je pas na jaren heb ik gehoord en dat wil ik voorkomen natuurlijk.
Groet, Rose

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2008, 21:22:05 »
Er zijn wel aanwijzingen dat dagelijks een boel soja-producten niet gezond zijn. Probeer het te beperken tot 4 porties per week.

rose

Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2008, 20:52:41 »
O dat is apart dat je dat zegt; ik heb altijd gehoord dat soja juist goed is voor de mens. En het ook één van de redenen is dat in aziatische landen zo weinig kanker voorkomt (relatief gezien dan hé). Wat zou er kunnen gebeuren als je wel alles met soja doet?
Groet Rose

rose

Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2008, 21:04:10 »
Nu las ik dit op dit forum... http://overgewicht.pilliewillie.nl/obesitas/behandeling.overgewicht.3g.php wel schrikken, maar...?

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2008, 14:20:01 »
PillieWillie is een alternatieve site, maar om wat hij daar schrijft meteen maar af te doen als kwakzalverij, slaat ook nergens op. Zelfs vanuit Harvard wordt tegenwoordig aangeraden om niet teveel sojaproducten per week te eten, precies wat PW ook schrijft.

Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2008, 14:28:15 »
Maar niemand zal het met dát standpunt oneens zijn.
Probleem is dus dat die site niet betrouwbaar is, het is een mengeling van science en onzin, terwijl de site zich als wetenschappelijk aanprijst. Juist daarom is kwakzalverij.nl er nogal fel op, en naar mijn mening terecht.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geen zuivel, wel vegetarisch
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2008, 14:39:40 »
Sja, het probleem is meer dat er voor veel van de dingen die PW aanhaalt wel degelijk wetenschappelijk bewijs is, maar dat veel onderzoeken te kleinschalig zijn.

De anti-kwakzalvers zouden er goed aan doen om eens te beseffen dat we nog eigenlijk heel weinig van het lichaam en de werking ervan weten en dat wat nu nog niet te zien of te bewijzen valt, met nieuwe technieken en inzichten over een poos wel mogelijk zal zijn.