Ik heb het niet zo voor de mensen met hun "namaak-vlees." Vetarische wortel-prepare, vegetarische worst, vegetarisch spek... Dat is toch allemaal niet nodig? En vaak is het niet eens lekker... Ik leef van producten die niet 'speciaal voor vegetariers zijn gemaakt'.
Ik heb het niet zo voor mensen die het nodig achten zich negatief of minachtend uit te spreken over mensen met hun "namaak-vlees".
Het feit dat iets 'helemaal niet nodig is' is immers absoluut niet belangrijk. Ik kan een ellenlang lijstje maken van zaken die 'helemaal niet nodig zijn' waarvan ik zeker weet dat ook jij een pak van die dingen eet, drinkt, doet, ...
Daarnaast is smaak heel relatief. Ik heb altijd graag vlees gegeten en vind bepaalde soorten 'nepvlees' wel lekker.
Maar ook als het niet smaakt als echt vlees zie ik het probleem niet. Je kan het wortel-smeersel noemen, vegetarisch bakvingers, ... om halsstarrig elke associatie met vlees te vermijden. Maar daar gaat het mijn inziens niet om.
Het enige dat er echt toe doet is of zulke producten culinair gezien extra mogelijkheden geven. En dat doen ze wel degelijk. En misschien vind jij ze vaak niet lekker en wil dan ook niet van deze mogelijkheden gebruiken maken, het is duidelijk dat velen er anders over denken. En daar is niets mis mee.
En wie weet werkt voor sommige mensen 'nepvlees' drempelverlagend om de stap naar vegetarisme te zetten. Ook voor veel mensen die niets weten van vegetarisch koken maar opeens geconfronteerd worden met vegetarische gasten, een kind dat geen vlees of vis meer wil eten, ... kan 'nepvlees' een handig hulpmiddel zijn. En ook daar is niets mis mee.