Vegatopia Forum

De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #80 Gepost op: 02 januari 2008, 09:59:15 »
Op oudjaar 1 vegetarische sushi gegeten...en dat vond ik wel genoeg: ik proefde iets vissigs(zeewier w.s.) en verder kraak nog smaak. Niets aan. Een beetje lullig, want speciaal voor mij gekocht, maar ik heb toch eerlijk geantwoord, ernaar gevraagd.
Is het mogelijk om lekkere vegetarische sushi te eten?
Ik ben het type vegetarier dat vis- of vleessmaak absoluut niet lekker vindt.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 10:00:07 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #81 Gepost op: 02 januari 2008, 11:45:54 »
Is het mogelijk om lekkere vegetarische sushi te eten?

Ik ben echt gek op vegetarische sushi! De eerste was van Selly op een meeting(was zelfs vegan toch?), maar ook die ik hier in Nijmegen kocht vind ik geweldig en op een feestje had de gastvrouw laatst ook een heerlijke sushi gemaakt.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #82 Gepost op: 02 januari 2008, 11:50:39 »
Is het mogelijk om lekkere vegetarische sushi te eten?

Ja, 'k heb onlangs een cursusje 'koken met zeewier' gevolgd en daar heb ik (voor het eerst) lekkere vegetarische sushi geproefd.
Je moet er natuurlijk voor zorgen dat er iets smaak geeft aan het geheel.  Smaakloze rijst in nori (het zeewier dat men voor sushi gebruikt) is niet lekker.  Ofwel moet men de rijst zelf een lekker smaakje geven (kruiden, japanse sojasaus, ...) of men moet naast de rijst iets in de sushi steken dat voor de nodige smaak zorgt (gepikkelde gember (sushi-gember), gegrilde groentjes in olie, ...).

De zeewier geeft natuurlijk altijd een 'vissig' (zeeïg) smaakje waar je van moet houden. (Al vermoed ik dat er ook wel alternatieven zullen zijn voor die nori.)
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 11:53:28 door Ligfietsertje »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #83 Gepost op: 02 januari 2008, 11:54:00 »
Ja, 'k heb onlangs een cursusje 'koken met zeewier' gevolgd ...
Wij hebben in Bretagne zeewier gekocht, in de hoop dat het in de dressing als kruid zou werken. Wij proeven er niet zo veel van. Weet je iets over Bretons zeewier?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #84 Gepost op: 02 januari 2008, 12:00:48 »
Wij hebben in Bretagne zeewier gekocht, in de hoop dat het in de dressing als kruid zou werken. Wij proeven er niet zo veel van. Weet je iets over Bretons zeewier?

Sorry, neen.  Al de zeewieren die de revue zijn gepasseerd hadden één of andere Japanse naam.  Er was wel even sprake van een zeewier die ook in Frankrijk te koop was, maar ik weet niet meer welke.  Als er daarover iets in het verslagje van de cursus staat (dat ik nog zou moeten ontvangen) dan laat ik dat wel weten.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #85 Gepost op: 02 januari 2008, 12:18:57 »
Ik denk dan dat zeewier niet aan mij besteed is. In mijn hoofd wordt de link met vis gelegd en dat blockt. Vies.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 12:19:25 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #86 Gepost op: 02 januari 2008, 12:20:07 »
Je kunt sushi ook maken van wortelpapier, tofuzakjes en omelet, en dan dus zonder zeewier  :)
@ bambi: er bestaat ook noristrooisel. Volgens mij is dat inderdaad heel lekker in de dressing (en over de rijst). Mag je trouwens sesamzaad? In dat geval is gomasio wellicht ook een goeie smaakmaker voor jou om bv over de rijst te strooien.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #87 Gepost op: 02 januari 2008, 12:25:06 »
Bij Gomasio vond ik: ""Goma" is Japans voor sesam. Gomasio is een mengeling van geroosterde sesamzaadjes en grof zeezout. Doordat dit met een wals gebeurt, worden de zaadjes min of meer gebroken en de sesamolie wordt door het zout opgenomen.

het is een typische vervanger voor tafelzout in de vegetarische en biologisch dynamische keuken. Ook in de Aziatische keuken wordt het veel gebruikt. Je kan het zelf maken door sesamzaadjes droog te roosteren in een pannetje en vervolgens warm met grof zeezout fijn te maken in de vijzel."
Dat klinkt wel lekker inderdaad.
Zou Nori-strooisel meer smaak hebben dan de Bretonse? De Bretonse zien er mooi gekleurd uit, maar ze smaken niet echt naar iets helaas.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #88 Gepost op: 02 januari 2008, 12:45:54 »
Misschien kun je ze eerst wellen?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #89 Gepost op: 02 januari 2008, 21:25:42 »
Bij Gomasio vond ik: ""Goma" is Japans voor sesam. Gomasio is een mengeling van geroosterde sesamzaadjes en grof zeezout. Doordat dit met een wals gebeurt, worden de zaadjes min of meer gebroken en de sesamolie wordt door het zout opgenomen.

het is een typische vervanger voor tafelzout in de vegetarische en biologisch dynamische keuken. Ook in de Aziatische keuken wordt het veel gebruikt. Je kan het zelf maken door sesamzaadjes droog te roosteren in een pannetje en vervolgens warm met grof zeezout fijn te maken in de vijzel."
Dat klinkt wel lekker inderdaad.
Zou Nori-strooisel meer smaak hebben dan de Bretonse? De Bretonse zien er mooi gekleurd uit, maar ze smaken niet echt naar iets helaas.

Gemasio is idd wel lekker. Je kunt het zelf maken, maar ook kant en klaar kopen bij veel Natuurwinkels.
Noristrooisel heeft volgens mij flink wat smaak, ik heb het wel eens in restaurantjes gehad, en vond het dan altijd lekker. Het is ook kant-en klaar te krijgen bij macrobiotische winkels, maar ik weet niet of het spul dat ik in die restaurantjes had dat was, of dat dat zelf gemaakt was.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #90 Gepost op: 13 januari 2008, 15:28:16 »
Ik kan iets aan mijn lijstje toevoegen, namelijk gefrituurd ijs!
Met kerst hadden we dat als nagerecht en ik vond het echt geweldig. Normaal moet het ijs eerst door eiwit gerold worden maar met ei-vervanger werkte het ook prima.

lennart

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #91 Gepost op: 16 januari 2008, 16:07:51 »
dorian vrucht uit azie

mont d'or Kaas uit jura
erg fijn alleen de geur is zo sterk dat ondanks 2 keer goed verpakken de koelkast na schoonm maken nog ruikt naar deze kaas.

vegetarisch "varkensvlees uit blik uit china
(te goor voor woorden , maar ja wel proberen:)

verse kokkels uit de waddenzee  
uit je kano kokkels rapen en s'avonds op de zandbank eten.
 ja is dag ggeen groente ik weet het.

5 moet nog komen

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #92 Gepost op: 28 februari 2008, 13:29:42 »
Oh, ik heb ook nog iets toe te voegen. Ik had laatst met een recept uit de AllerHande pure chocoladetruffels met chilipeper gemaakt. Er moest eigenlijk ook nog tijm door, maar ik vind het zonder lekkerder. Mijn God wat was dat lekker!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #93 Gepost op: 28 februari 2008, 13:58:05 »
Oh, ik heb ook nog iets toe te voegen. Ik had laatst met een recept uit de AllerHande pure chocoladetruffels met chilipeper gemaakt. Er moest eigenlijk ook nog tijm door, maar ik vind het zonder lekkerder. Mijn God wat was dat lekker!

 Die heb ik met mijn logerende zusje laatst ook gemaakt. Mét tijm en met heel fijngesnipperde rode peper. Het was inderdaad heeel erg lekker en dat terwijl ik niet echt dol ben op chocola.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #94 Gepost op: 28 februari 2008, 23:08:35 »
en kan dat recept hier soms herhaalt worden???
of is't er teveel copywright, want ben wel nieuwsgierig geworden  :D

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #95 Gepost op: 29 februari 2008, 10:04:51 »
Die heb ik met mijn logerende zusje laatst ook gemaakt. Mét tijm en met heel fijngesnipperde rode peper. Het was inderdaad heeel erg lekker en dat terwijl ik niet echt dol ben op chocola.

Ik ben ook niet echt dol op chocola maar wel als er iets leuks mee gedaan is. Ik heb de gedroogde tijm in de vijzel fijngemalen en het samen met wat gerookte paprika door deze koekjes gedaan:

Zachte chocoladekoekjes (ca. 24 stuks)

175 gram pure chocolade, fijngehakt
50 g boter
50 g bloem
1/4 theel bakpoeder
snufje zout
2 eieren
250 zeer fijne kristalsuiker
1 theel vanille-essence
115 g chocolade, ook fijngehakt

Verwarm de oven voor op 180 C/gasstand 3. Bekleed twee bakplaten met bakpapier.

Smelt de chocolade (175 g) met de boter. Laat het een beetje afkoelen. Zeef bloem, bakpoeder en zout. Klop in een grote kom de eieren met suiker en vanille tot een blekke, lobbige massa. Roer de gesmolten chocolade door het eimengsel, gevolgd door de bloem en de resterende chocolade.

Schep bergjes van 1 eetlepel met voldoende tussenruimte op de bakplaten en bak de koekjes in 8 à 10 minuten. Leg ze met bakpapier op een rooster en laat ze helemaal afkoelen. Je kunt ze 2 tot 3 dagen bewaren in een goed afgesloten trommeltje.

Samen met de pepertruffels en wat ijs was dat goddelijk. Volgende keer ga ik alleen in plaats van de koekjes mini-mud pies maken met tijm en gerookte paprika. Het recept voor de pepertruffels (met tijm) staat trouwens hier: http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?source=allerhande%2002%202008&id=469430
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2008, 10:06:29 door Grote Grutjes »

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #96 Gepost op: 18 maart 2008, 16:45:45 »
van het weekend baileys ijsje op.. was wel heel erg bijzonder :D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

mjets

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #97 Gepost op: 22 maart 2008, 15:25:38 »
Ik geloof niet dat dit helemaal de bedoeling van deze draad is. Het is een forum voor vegetariërs...

Excuses hoor. Ik wilde niemand overstuur maken, maar dit zijn gewoon de eerste vijf dingen die in me opkwamen.

Ik vond het niet erg plezant om te lezen.



Ik ook niet, ik dacht eerder al kokkels, kokkels, zijn dat niet die vrolijke zeeschelphappertjes met dat mooie huisje :smeerie: Ga lekker kanoen en neem een boterham met jam mee! :smeerie: