Vegatopia Forum

Vertrouwen we de restaurants?

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #120 Gepost op: 03 oktober 2011, 22:08:55 »
Ik persoonlijk heb meer moeite met je omschrijving van vegetarierzijn met "levenswijze". Dat is ongetwijfeld waar voor veel mensen, maar vast ook voor veel mensen niet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #121 Gepost op: 03 oktober 2011, 22:26:28 »
...
De NVB-keurmerkeisen
...

De eisen van het NVB-keurmerk vormen op zich geen definitie van wat vegetarisch genoemd mag worden, ze gaan bewust een stapje verder (bijvoorbeeld het uitsluiten van batterij-eieren). Je zou wel kunnen zeggen dat die lijst aangeeft wat in ieder geval als vegetarisch wordt geaccepteerd. Dat wil zeggen, door de bond. En mogelijk is dat lijstje ook niet compleet. Elders op dit forum zijn discussies te vinden, waaruit je toch minstens mag afleiden dat het begrip vegetarisme niet zo haarscherp en eenvoudig is af te bakenen als dat in eerste instantie mag lijken. Er loopt ergens een grens, en je hebt strikten en rekkelijken onder de vegetariers.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #122 Gepost op: 03 oktober 2011, 23:02:18 »
Suzangel, mag (wat jou betreft) een vegetarier groente eten dat door het doden van dieren is verkregen? Of b.v. appelmoes eten waar dierlijke resten in zitten?

En mag iemand die voor 98% dierlijke producten vermijdt zich veganist noemen wat jou betreft?

En zie je vegetarisme als een soort van religie?

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #123 Gepost op: 04 oktober 2011, 11:28:18 »
Ik maak onderscheid tussen veganisten. De ene groep is een groep die veganist zijn en niet verder wil denken en hun hoofd in het zand steekt en de andere groep is een groep veganisten die blijft denken.

De eersten zijn de types die mensen in hokjes stoppen.

Gelukkig ben jij niet heel bijdehand, volledig overtuigd van je eigen gelijk en niet te beroerd om mensen die anders denken dan jij in hokjes te stoppen :)
Ik zit op m'n werk en deze draad levert genoeg vermaak om de ochtend door te komen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #124 Gepost op: 04 oktober 2011, 11:39:27 »
Ik zit op m'n werk en deze draad levert genoeg vermaak om de ochtend door te komen.
Is het raar als ik hetzelfde denk?

Van werken voor je geld is trouwens geen sprake?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #125 Gepost op: 04 oktober 2011, 11:40:34 »
Dit is mijn koffiepauze zeg maar :)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #126 Gepost op: 04 oktober 2011, 11:47:02 »
Zeg dat dan, anders hou je het beeld van de langharige werkschuwe veganistische uitvreter zo in stand...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #127 Gepost op: 04 oktober 2011, 15:04:59 »
Ik vind dat je niet erg positief schrijft over ´vegatopia-vegetariers'. Het woord alleen al.
Nou kan ik me heel wel voorstellen dat je niet al het voorgaande hebt willen lezen, maar om het in het juiste perspectief te kunnen beoordelen: die term heeft Draek in de discussie gegooid.

Is niet eens afkomstig van mij. De term wordt buiten dit forum gebruikt. Ik neem het alleen even over ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #128 Gepost op: 04 oktober 2011, 15:08:47 »
Ik zit op m'n werk en deze draad levert genoeg vermaak om de ochtend door te komen.

Tijd om op tournee te gaan langs de theaters :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #129 Gepost op: 04 oktober 2011, 15:09:48 »
En lees ook wat Calimero (zo ongeveer vegan) zegt: het verschil in dierenleed tussen microbieel en met dierlijk stremsel gestremde kaas is marginaal.

Maar niet onbelangrijk?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #130 Gepost op: 04 oktober 2011, 15:14:05 »
Ik vind dat je niet erg positief schrijft over ´vegatopia-vegetariers'. Het woord alleen al.
Nou kan ik me heel wel voorstellen dat je niet al het voorgaande hebt willen lezen, maar om het in het juiste perspectief te kunnen beoordelen: die term heeft Draek in de discussie gegooid.

Is niet eens afkomstig van mij. De term wordt buiten dit forum gebruikt.
En heel erg wijdverbreid zeker ook. Bij de NVV-veganisten waarschijnlijk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #131 Gepost op: 04 oktober 2011, 15:16:17 »
En lees ook wat Calimero (zo ongeveer vegan) zegt: het verschil in dierenleed tussen microbieel en met dierlijk stremsel gestremde kaas is marginaal.

Maar niet onbelangrijk?

[/quote
Nee, ik zei marginaal.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #132 Gepost op: 04 oktober 2011, 17:31:18 »
En heel erg wijdverbreid zeker ook. Bij de NVV-veganisten waarschijnlijk.
en op facebook groepen, activistenkringen e.d.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #133 Gepost op: 04 oktober 2011, 17:58:08 »
En heel erg wijdverbreid zeker ook. Bij de NVV-veganisten waarschijnlijk.
en op facebook groepen, activistenkringen e.d.
Zijn dat niet steeds dezelfde zes mensen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #134 Gepost op: 04 oktober 2011, 20:23:11 »
En heel erg wijdverbreid zeker ook. Bij de NVV-veganisten waarschijnlijk.
en op facebook groepen, activistenkringen e.d.
Zijn dat niet steeds dezelfde zes mensen?

Minstens het dubbele. Die ik ken iig. Weet niet of jij er nog meer kent?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #135 Gepost op: 04 oktober 2011, 20:34:14 »
En heel erg wijdverbreid zeker ook. Bij de NVV-veganisten waarschijnlijk.
en op facebook groepen, activistenkringen e.d.
Zijn dat niet steeds dezelfde zes mensen?
Minstens het dubbele.
Ja, maar dan reken je ook de mensen mee die op de loonlijst van de AIVD staan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #136 Gepost op: 04 oktober 2011, 20:54:20 »
En heel erg wijdverbreid zeker ook. Bij de NVV-veganisten waarschijnlijk.
en op facebook groepen, activistenkringen e.d.
Zijn dat niet steeds dezelfde zes mensen?
Minstens het dubbele.
Ja, maar dan reken je ook de mensen mee die op de loonlijst van de AIVD staan.

Dat zou zo maar eens kunnen....
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #137 Gepost op: 04 oktober 2011, 21:29:16 »
Suzangel, mag (wat jou betreft) een vegetarier groente eten dat door het doden van dieren is verkregen? Of b.v. appelmoes eten waar dierlijke resten in zitten?

En mag iemand die voor 98% dierlijke producten vermijdt zich veganist noemen wat jou betreft?

En zie je vegetarisme als een soort van religie?
Waar gaat deze 'discussie' nu eigenlijk [nog] over???
Welke groente wordt verkregen door het doden van dieren? De groente die ik eet in ieder geval niet!
Nee, vewganist ben je als je voor 100% dierlijke producten laat staan.
Nee, geen religie hoewel dat voor sommigen misschien wel opgaat, maar wel een bepaalde manier van leven, met liefde en respect voor de dieren en het milieu....
( dat houdt dus o.a. ook in geen chemische bestrijdingsmiddelen, pesticiden en andere troep gebruiken)

De meesten weten gewoon niet van vegetarisme betekent, dat is me wel duidelijk geworden. Iedere persoon  die vlees en vis laat staan is er een en dat is heel fijn, maar als ze niet echt vegetarisch zijn en bijv. wel kaas met dierlijk stremsel en producten met gelatine eten (wat iedereen natuurlijk zelf moet weten),  moeten ze ophouden, vooral in restaurants, om zich vegetariër te noemen want dat zijn ze gewoon niet. Jullie kunnen het er mee eens zijn of niet maar de betekenis van vegetariër zijn is heel duidelijk!   

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #138 Gepost op: 04 oktober 2011, 21:58:34 »
Welke groente wordt verkregen door het doden van dieren? De groente die ik eet in ieder geval niet!

In o.a. appelmoes en tomatensoep zitten dieren, waarschijnlijk wel bij alles waar pulp gebruikt wordt.
Bij het produceren van groente is het ook gebruikelijk (soms onbewust, meestal bewust) insecten te doden.
Sowieso worden bij alle producten die vervoerd worden insecten gedood (er gaan veel meer dieren dood door auto's dan door de vleesindustrie). Goed, je eet het dier zelf dan niet, maar het is evengoed eten waarvoor dieren gedood zijn.

Als je het doden van dieren voor je eten wilt vermijden kun je denk ik het beste groente in je eigen tuintje verbouwen (zonder bestrijdingsmiddel of wat dan ook). En sowieso niet autorijden of met het vliegtuig gaan natuurlijk.

Citaat
Nee, vewganist ben je als je voor 100% dierlijke producten laat staan.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Weet jij b.v. van het beeldscherm je computer of die diervrij is? Zo zijn er heel veel producten waar dier in kan zitten. Dat probleem heb jij als stricte vegetarier ook trouwens:  wist je dit?

Citaat
Jullie kunnen het er mee eens zijn of niet maar de betekenis van vegetariër zijn is heel duidelijk! 

Als het zo duidelijk was zou er nooit over gediscussieerd worden ;)

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #139 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:42:30 »
Ik krijg in dit topic hetzelfde gevoel als 30 jaar geleden toen ik vertelde dat ik vegetariër was en mezelf moest verantwoorden, omdat ik op dat moment leren schoenen droeg en daarom het verwijt kreeg dat ik niet consequent was.

Ik probeer iedereen in z'n waarde te laten en iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken tot hoever hij/zij wil en kan gaan.