Vegatopia Forum

Vertrouwen we de restaurants?

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #100 Gepost op: 03 oktober 2011, 08:14:42 »
Maar als je je niet kan vinden in de vegetarier die ik schets.. waarom dan zo reagerend?

Accepteer jij nou maar gewoon dat je het potentieel hebt om dat uit ieders tenen hier omhoog te trekken.

Tenenkrommend gaat de andere kant op, toch?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #101 Gepost op: 03 oktober 2011, 09:04:42 »
Waar is J@n als je hem nodig hebt?

Ok dan, vegetarisme is geen wedstrijd dierlijke produkten vermijden. Geen hardloopwedstrijd, maar al helemaal geen bokswedstrijd.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #102 Gepost op: 03 oktober 2011, 12:17:13 »
Toch jammer dat Draek niet wil toegeven dat zijn werk niemand die niet al tot het veganisme geneigd was "bekeerd" heeft. Sterker nog, eigenlijk geeft hij toe dat het helemaal niet werkt, aannemende dat zijn opmerking over activistische nog-steeds-wel-vleeseters uit de ervaring komt. Dat zouden nou net de mensen zijn die veganistisch kunnen worden, en dat is 'm al niet gelukt.

Op vegatopia vrijwel niet nee. Los van dit forum al heel wat mensen aangezet tot (parttime)veganisme.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #103 Gepost op: 03 oktober 2011, 13:52:37 »
Toch jammer dat Draek niet wil toegeven dat zijn werk niemand die niet al tot het veganisme geneigd was "bekeerd" heeft.

Waarom zou Draek dat toe moeten geven? Het ligt toch aan de mensen zelf...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #104 Gepost op: 03 oktober 2011, 18:17:18 »
Ja, das wel een beetje mensen in een hoek duwen...
We delen hier info en ideeën met elkaar, en uiteindelijk maken we een beslissing op basis van alles wat we gehoord hebben en meegemaakt hebben, hier op het forum en daarbuiten! Mede door de veganisten hier en handige info hier en elders, heb ik al een goede bekende geïnspireerd om sojamelk in de liters cappuccino die hij drinkt te gebruiken, nu wilt hij niks anders meer. Door argumenten die ik zelf niet goed kon verwoorden maar die ik hier mooi verwoord las, kon ik ook desgevraagd helder antwoord geven aan een ander die daardoor nu enkele keren per week vlees laat staan en dat vervangt door Valess oid.
Voor mij persoonlijk is het niet goed genoeg om zo te leven, maar als je praat in termen van een doel, dan ben je al iets dichterbij.
Het valt mij trouwens op dat we hier iig allemaal ons best doen iets goeds te creëren (de sfeer hier in deze draad, begrip dan wel respect voor anderen op 't forum, betere situatie voor dieren, prettigere eetervaring in de restaurants voor vega's), en wat goed genoeg is voor de een, is dat niet voor de ander. Ik denk niet dat het verkeerd is (om hier) anderen te proberen te verzamelen om samen een sterkere boodschap neer te zetten bij externe partijen, of om een vegetarier te zeggen wat de winst van veganisme is. Als je daarbij over de grenzen van mede forummers heengaat (wanneer die worden aangegeven), dan ga je voorbij aan mensen. Dan schiet je je doel voorbij, want ze zullen niet echt meer naar je luisteren en je krijgt er sarcasme voor terug. Dat is misschien een kleine prijs voor een ideaal, maar bega je dan geen miskoop?


Terug naar het topic! Ik vertrouw erop dat veel restauranthouders niet goed weten wat ze doen als het aankomt op van het gemiddelde afwijkende diëten en ik geloof dat een belangrijke reden daarvoor is, dat het ze niet zo veel uitmaakt zolang de zaken blijven lopen. Ik ga niet vaak genoeg uit eten om om deze reden een offensief te starten of tofu uit te gaan delen op het Malieveld. Ik vertrouw er wel op dat ik redelijk geïnformeerd ben en nog steeds bij leer. Ik weet wat ik moet vragen en wat belangrijk voor mij is. Dus als ik ergens ben, dan kan ik een keuze maken waar ik me goed bij voel, die overeenkomt met mijn idee over wat moreel is en wat niet. Is dat uiteindelijk niet waar het om gaat voor iedereen?
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 18:28:42 door Temari »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #105 Gepost op: 03 oktober 2011, 19:14:19 »
Ja, das wel een beetje mensen in een hoek duwen...
We delen hier info en ideeën met elkaar, en uiteindelijk maken we een beslissing op basis van alles wat we gehoord hebben en meegemaakt hebben, hier op het forum en daarbuiten! Mede door de veganisten hier en handige info hier en elders, heb ik al een goede bekende geïnspireerd om sojamelk in de liters cappuccino die hij drinkt te gebruiken, nu wilt hij niks anders meer. Door argumenten die ik zelf niet goed kon verwoorden maar die ik hier mooi verwoord las, kon ik ook desgevraagd helder antwoord geven aan een ander die daardoor nu enkele keren per week vlees laat staan en dat vervangt door Valess oid.
Voor mij persoonlijk is het niet goed genoeg om zo te leven, maar als je praat in termen van een doel, dan ben je al iets dichterbij.
Het valt mij trouwens op dat we hier iig allemaal ons best doen iets goeds te creëren (de sfeer hier in deze draad, begrip dan wel respect voor anderen op 't forum, betere situatie voor dieren, prettigere eetervaring in de restaurants voor vega's), en wat goed genoeg is voor de een, is dat niet voor de ander. Ik denk niet dat het verkeerd is (om hier) anderen te proberen te verzamelen om samen een sterkere boodschap neer te zetten bij externe partijen, of om een vegetarier te zeggen wat de winst van veganisme is. Als je daarbij over de grenzen van mede forummers heengaat (wanneer die worden aangegeven), dan ga je voorbij aan mensen. Dan schiet je je doel voorbij, want ze zullen niet echt meer naar je luisteren en je krijgt er sarcasme voor terug. Dat is misschien een kleine prijs voor een ideaal, maar bega je dan geen miskoop?


Terug naar het topic! Ik vertrouw erop dat veel restauranthouders niet goed weten wat ze doen als het aankomt op van het gemiddelde afwijkende diëten en ik geloof dat een belangrijke reden daarvoor is, dat het ze niet zo veel uitmaakt zolang de zaken blijven lopen. Ik ga niet vaak genoeg uit eten om om deze reden een offensief te starten of tofu uit te gaan delen op het Malieveld. Ik vertrouw er wel op dat ik redelijk geïnformeerd ben en nog steeds bij leer. Ik weet wat ik moet vragen en wat belangrijk voor mij is. Dus als ik ergens ben, dan kan ik een keuze maken waar ik me goed bij voel, die overeenkomt met mijn idee over wat moreel is en wat niet. Is dat uiteindelijk niet waar het om gaat voor iedereen?


Ik vind dat je dat heel mooi zegt, Temari...

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #106 Gepost op: 03 oktober 2011, 19:43:03 »
Ja, maar wat maakt het uit dat ze dat niet weten? Jij weet het toch? En mochten ze je te eten vragen of je een snoepje aanbieden, dan kan je ze toch van jouw standpunt dat je op basis van wat jij weet ontwikkeld hebt op de hoogte brengen mocht dat nodig zijn?

We hebben hier nog regelmatig te maken met mensen die denken dat vegetariers ook wel vis eten. Daarbij vergeleken worden zaken als gelatine en stremsel wel heel erg esoterisch.

Kort gezegd: Je verwacht te veel van mensen. Je kan jezelf goed informeren en op basis daarvan bepalen wat je wel en niet gaat doen, en dat kan je (indien gevraagd!) uitleggen aan andere mensen in een vriendelijk gesprek. Doe je meer dan ga je prekerig gevonden worden en dan gaat (ook) niemand er wat mee doen.

Ik wil helemaal niet prekerig doen maar 'gewoon' lekker vegetarisch, dus zónder [bij]producten van gedode dieren kunnen eten. Van koks zou je toch wel mogen verwachten dat ze over enige warenkennis beschikken.
Die, althans het gros, weten echt niet wat stremsel is, noch het verschil tussen vegetarisch en veganistisch. En dáár gaat het me dus om. Van de mensen in het algemeen verwacht ik helemaal niet [te] veel, maar van hen die zich [overtuigd] vegetariër noemen wel!Ik raak er steeds meer van overtuigd dat veel 'vegetariërs' zich aangevallen voelen omdat ze ook wel weten dat ze eígenlijk puur voor het gemak niet helemaal 'kosher' bezig zijn.
Wat hebben al die vegatopia-'vegetariërs' toch tegen vegetarisch gestremde kaas? Dat begrijp ik dus echt niet. Dat is toch het minste wat je in restaurants zou mogen verwachten: dat ze in vegetarische gerechten waarin kaas wordt verwerkt, in ieder geval vegetarisch gestremde gebruiken. Dus als iedereen ze daar nu in ieder geval elke keer weer op wijst zal er best e.e.a. ten goede veranderen.
Case in point: Dragonfly. Die heeft hier nog niemand bekeerd tot het veganisme. Daarentegen heb ik, meen ik, het een en ander aan informatie aangedragen (zie bovenstaande methodiek) waardoor hij uiteindelijk voor een veganistisch dieet heeft gekozen.

Waarvoor mijn excuses.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #107 Gepost op: 03 oktober 2011, 20:19:24 »

Ik wil helemaal niet prekerig doen maar 'gewoon' lekker vegetarisch, dus zónder [bij]producten van gedode dieren kunnen eten. Van koks zou je toch wel mogen verwachten dat ze over enige warenkennis beschikken.
Die, althans het gros, weten echt niet wat stremsel is, noch het verschil tussen vegetarisch en veganistisch. En dáár gaat het me dus om. Van de mensen in het algemeen verwacht ik helemaal niet [te] veel, maar van hen die zich [overtuigd] vegetariër noemen wel!Ik raak er steeds meer van overtuigd dat veel 'vegetariërs' zich aangevallen voelen omdat ze ook wel weten dat ze eígenlijk puur voor het gemak niet helemaal 'kosher' bezig zijn.
Wat hebben al die vegatopia-'vegetariërs' toch tegen vegetarisch gestremde kaas? Dat begrijp ik dus echt niet. Dat is toch het minste wat je in restaurants zou mogen verwachten: dat ze in vegetarische gerechten waarin kaas wordt verwerkt, in ieder geval vegetarisch gestremde gebruiken. Dus als iedereen ze daar nu in ieder geval elke keer weer op wijst zal er best e.e.a. ten goede veranderen.

Naast vragen stellen aan het bedienend personeel, zijn er eigenlijk ook nog andere acties die je zou kunnen ondernemen, of reeds geprobeerd hebt te ondernemen, om de restauranthouders te informeren en uit te leggen dat een 100% vegetarische maaltijd op de kaart heel belangrijk voor je is?

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #108 Gepost op: 03 oktober 2011, 20:29:29 »
Doe niet anders, maar ze beweren altijd dat ik enige ben die 'zo streng' is...en/of ze durven rustig te beweren dat wat ik vraag/verlang/wens helemaal niet vegetarisch, maar veganistisch is. Vandaar mijn vraag/oproep op dit forum of ik inderdaad de enige ben.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #109 Gepost op: 03 oktober 2011, 20:47:02 »
maar van hen die zich [overtuigd] vegetariër noemen wel!Ik raak er steeds meer van overtuigd dat veel 'vegetariërs' zich aangevallen voelen omdat ze ook wel weten dat ze eígenlijk puur voor het gemak niet helemaal 'kosher' bezig zijn.
Wat hebben al die vegatopia-'vegetariërs' toch tegen vegetarisch gestremde kaas? Dat begrijp ik dus echt niet.

Wat een onzin, laat mensen toch individueel die keuze maken. Heb je overigens wel eens de kaaslijst gezien, die ook door 'die Vegatopiavegetariers' is gemaakt en wordt bijgehouden, ik geloof niet dat er een ander platform is dat dat doet in Nederland, dus om nou Vegatopia te gaan verwijten dat het niet genoeg aan vega stremsel doet, vind ik nogal kort door de bocht.
,,,,فلافل

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #110 Gepost op: 03 oktober 2011, 20:54:47 »
Ik verwijt Vegatopia helemaal niets. Misschien moet je eerst maar eens goed lezen wat ik allemaal [eerder] heb geschreven en gevraagd..

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #111 Gepost op: 03 oktober 2011, 20:58:41 »
maar van hen die zich [overtuigd] vegetariër noemen wel!Ik raak er steeds meer van overtuigd dat veel 'vegetariërs' zich aangevallen voelen omdat ze ook wel weten dat ze eígenlijk puur voor het gemak niet helemaal 'kosher' bezig zijn.
Wat hebben al die vegatopia-'vegetariërs' toch tegen vegetarisch gestremde kaas? Dat begrijp ik dus echt niet.

Wat een onzin, laat mensen toch individueel die keuze maken. Heb je overigens wel eens de kaaslijst gezien, die ook door 'die Vegatopiavegetariers' is gemaakt en wordt bijgehouden, ik geloof niet dat er een ander platform is dat dat doet in Nederland, dus om nou Vegatopia te gaan verwijten dat het niet genoeg aan vega stremsel doet, vind ik nogal kort door de bocht.
Wat betreft die kaaslijst; daar heb ik zelf ook aan meegewerkt, dus ja, die heb ik zeker al 'eens' gezien

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #112 Gepost op: 03 oktober 2011, 20:59:00 »
Ik verwijt Vegatopia helemaal niets. Misschien moet je eerst maar eens goed lezen wat ik allemaal [eerder] heb geschreven en gevraagd..

Ik vind dat je niet erg positief schrijft over ´vegatopia-vegetariers'. Het woord alleen al. En het is steeds niet goed of het deugt niet wat een ander doet. Voor een vegetarier heb je niet erg een 'leven en laten leven-mentaliteit' he?
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #113 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:06:05 »
Doe niet anders, maar ze beweren altijd dat ik enige ben die 'zo streng' is...en/of ze durven rustig te beweren dat wat ik vraag/verlang/wens helemaal niet vegetarisch, maar veganistisch is. Vandaar mijn vraag/oproep op dit forum of ik inderdaad de enige ben.
Natuurlijk is vegetarisch gestremde zuivelkaas niet veganistisch. Dat zal de meerderheid hier met je eens zijn.
Wel ben je strikt in de leer. Daarin ben je niet de enige, maar wel een minderheid binnen de mensen die geen vlees en vis eten. Omdat de meeste restaurants daar dus niet veel mee te maken krijgen, ben je voor hen dan een nieuwe categorie, en omdat ze die andere categorie al vegetariër noemen, proberen ze een nieuwe term te bedenken voor jou en komen ze met veganistisch. Kun je 'strikt vegetarisch' ofzo als tegensuggestie geven.

Citaat
Wat hebben al die vegatopia-'vegetariërs' toch tegen vegetarisch gestremde kaas?
Ik denk dat van de zuiveleters op vegatopia weinigen veel tegen vegetarisch gestremde kaas hebben. Mensen proberen alleen duidelijk te maken dat vega gestremde kaas niet vrij is van dierenleed, en zelfs, althans in de Nederlandse zuivelindustrie, altijd verbonden is aan het doden van dieren. Dat je in theorie zuivel kunt produceren zonder dat er iemand voor dood hoeft, betekent niet dat de Nederlandse industrie zo in elkaar zit. Ook de biologische sector niet, jammer genoeg. Zo beschouwd zou je kunnen zeggen: dierlijk gestremde kaas: strafpunten wegens dierenleed en dood. Vega gestremde kaas: ook strafpunten wegens dierenleed en dood. Misschien iets minder, maar toch bijna net zoveel.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #114 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:11:34 »
Ik vind dat je niet erg positief schrijft over ´vegatopia-vegetariers'. Het woord alleen al.
Nou kan ik me heel wel voorstellen dat je niet al het voorgaande hebt willen lezen, maar om het in het juiste perspectief te kunnen beoordelen: die term heeft Draek in de discussie gegooid.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #115 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:12:41 »

Ik vind dat je niet erg positief schrijft over ´vegatopia-vegetariers'. Het woord alleen al.
Nou kan ik me heel wel voorstellen dat je niet al het voorgaande hebt willen lezen, maar om dat in het juiste perspectief te zien: die term heeft Draek in de discussie gegooid.

Oh, ik had wel alles gelezen, maar dat niet opgemerkt. Excuus, dan valt dat Suzangel niet aan te rekenen.
,,,,فلافل

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #116 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:17:41 »
Jij begrijpt in ieder geval [min of meer] wat ik bedoel en bedankt dat je probeert e.e.a. te nuanceren. Wat betreft dat strikt in de leer: je bent vegetariër (en dan eet je geen gedode dieren nog afgeleide producten van gedode dieren) of je bent iemand die geen vlees eet. Dat de restaurants die laatste groep vegetariërs noemt komt omdat die mensen zichzelf zo noemen. Zoals ik al eerder zei: vegetariër zijn is meer een levenswijze dan aleen het weglaten van vlees.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #117 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:23:05 »
vegetariër zijn is meer een levenswijze dan aleen het weglaten van vlees.

Maar waar staat dat? Het lijkt net alsof jij bepaalt wat een vegetarier is. Ik kan me best voorstellen dat je verontwaardigd bent over die restaurants, en ook dat je het jammer vindt dat je niet veel medestanders hier lijkt te vinden, maar het lijkt net alsof jij vindt dat jij de waarheid in pacht hebt. Nu weer met het omschrijven wie wel en niet een vegetarier is.
,,,,فلافل

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #118 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:47:25 »
Dat kun je overal vinden. Ík bepaal dat niet, het is gewoon zo. Dat jij/jullie dat niet [willen] weten, daar kan ik niets aan doen en ik krijg een beetje genoeg van die ruziezoekende sfeer die om deze discussie hangt. Ben jij dan van mening dat een vegetariër wel producten zou eten van gedode dieren?
Kijk ook maar eens op de site van de NVB om maar eens iets te noemen. Daar staat o.a. het volgende:'Er bestaan ook verborgen ingrediënten die afkomstig zijn van gedode dieren, zoals dierlijk stremsel in kaas, gelatine in snoep en bepaalde E-nummers in producten. Bij voeding divers vind je een overzicht van verdachte E-nummers en een uitgebreide lijst van 'goed' en 'fout' snoep
en
'De volgende producten zijn niet toegelaten bij het gebruik van het Vegetarisch Keurmerk:
 1.Diervlees (gevogelte, vlees, vis, schelpdieren).
2.Ingrediënten afkomstig uit vlees of beenderen (in soepen, sauzen of andere gerechten).
3.Dierlijk vet (met uitzondering van melkvet), braadboter en braadvet, of margarine die visolie of soortgelijke producten bevat, bijvoorbeeld in gebak, deegwaren of pasta's, bij frituren en bakken, voor het invetten van bakvormen en blikken of enig ander gebruik.
4.Gelatine, aspic, andere geleermiddelen van dierlijke herkomst.
5.Koninginnegelei.
6.Andere producten met ingrediënten die verkregen zijn uit (bij)producten van het slachthuis.
7.Eieren afkomstig van kippen die in legbatterijen worden gehouden.
 Specifieke ingrediënten:
Kaas:wordt gebruikelijk bereid met stremsel uit kalvermagen, en is derhalve niet toegestaan, terwijl vegetarische kaas, bereid met plantaardig of microbiëel stremsel, wel toegestaan is.

Oliën en vetten:moeten van plantaardige herkomst zijn. Margarine kan stoffen bevatten, die uit dierlijke vetten bereid zijn, vitamine A en E die met gelatine gestabiliseerd zijn, of Vitamine D afkomstig uit lanoline van geslachte schapen - deze ingrediënten zijn niet toegestaan.

Honing:is toegestaan. Niet toegestaan voor producten die als 'veganistisch' of '100% plantaardig' gekenmerkt worden.

Vruchtensappen:kunnen eventueel met gelatine geklaard zijn. In dat geval niet toegestaan.

Alcoholische dranken en azijn:kunnen eventueel met gelatine, ei-eiwit afkomstig van kippen in legbatterijen, vislijm (afkomstig van de steur) of chitine (gemalen kreeften- of krabbenpantsers) geklaard zijn. In die gevallen niet toegestaan.

Wei:alleen toegestaan indien afkomstig van de bereiding van kaas met plantaardig of microbiëel stremsel.

Worcestershiresaus:bevat vaak ansjovis, dient gecontroleerd te worden.

Additieven:dienen gecontroleerd te worden op mogelijke dierlijke bestanddelen.
'

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #119 Gepost op: 03 oktober 2011, 22:06:29 »
Dat kun je overal vinden. Ík bepaal dat niet, het is gewoon zo.
Begrijp alsjeblieft dat je dat wel bepaalt, alleen door wat je als bron aanneemt en wat niet.

En lees ook wat Calimero (zo ongeveer vegan) zegt: het verschil in dierenleed tussen microbieel en met dierlijk stremsel gestremde kaas is marginaal.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.