Vegatopia Forum

Vertrouwen we de restaurants?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #60 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:36:42 »
De zuivelgebruikers hier weten allemaal wel dat je met het gebruik van zuivel indirect ook de slacht in stand houdt.

Maar op een of andere manier weten de meeste vegatopia-vegetariers met die informatie net zo snel hun kop in het zand te steken als een vleeseter die net geleerd heeft over wat er met de dieren voor hun vlees gebeurd...   ::)
Gelukkig ben jij er nog om ons er op te wijzen ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #61 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:39:42 »
fem fatale en alle anderen die blijkbaar geen verschil zien tussen kaas met dierlijk stremsel en biologische melk en biologische vegetarische kaas: dierlijk stremsel is voor 99 zo niet 100% afkomstig van kalveren uit de verwerpelijke, of vinden jullie dat niet?, bio-industrie (en dan gaat het niet alleen om het feit dat ze uiteindelijk voor de slacht zijn bedoeld, maar om het uiterst dieronwaardige 'leven'dat ze lijden, nooit buiten komen, geen ruimte hebben, ongezond krachtvoer krijgen om maar zo snel mogelijk slachtrijp te zijn, volgespoten worden met antibiotica en, jawel ook dat gebeurt nog steeds, hormonen om dan uiteindelijk op een vreselijke manier naar het slachthuis vervoerd te worden). Reden te meer lijkt me als je de dieren een warm hart toedraagt én toch zuivel wilt nuttigen je te beperken tot biologische kaas met vegetarisch stremsel en biologische melk.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #62 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:39:42 »
Maar op een of andere manier weten de meeste vegatopia-vegetariers met die informatie net zo snel hun kop in het zand te steken

Dat jij jouw eigen zienswijze op een flink voetstuk hebt geplaatst, betekent natuurlijk nog niet dat je 'ons', vegatopia-vegetariers, ervan kan beschuldigen de kop in het zand te steken. Het frappeert me iedere keer weer hoe je tracht vriendschap en begrip te kweken (ok, sarcastisch bedoeld voordat ik daar weer opmerkingen over krijg) onder een groep die bij uitstek tot je natuurlijke bondgenoten (zouden kunnen) behoren. Had jij het niet ergens, in een andere reactie vandaag, over contraproductief?
Dragonfly is al jaren zo. Daar verandert niks meer aan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #63 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:43:43 »
fem fatale en alle anderen die blijkbaar geen verschil zien tussen kaas met dierlijk stremsel en biologische melk en biologische vegetarische kaas: dierlijk stremsel is voor 99 zo niet 100% afkomstig van kalveren uit de verwerpelijke, of vinden jullie dat niet?, bio-industrie
Ja, maar je kan je afvragen of die kalveren voor hun stremsel geslacht worden. Ik denk het niet. Ik verwacht niet dat stremsel enige duit in het zakje doet wat betreft de profitabiliteit van de veehouderij. Wat dat betreft heeft hoe het zit bij gelatine me verrast: Gelatine zit overal in, en dat is omdat het een dumpproduct is. Er wordt niets aan verdiend, eigenlijk.

Ik zou er trouwens niet vanuit gaan dat mijn eigen idealen als vegetarier of veganist compleet gedeeld worden door alle andere vegetariers of veganisten. En er mee leren leven dat er altijd mensen zijn die deels wel en deels niet je eigen overtuigingen delen, waar je ook zoekt. Want anders kan je toch snel erg verbitterd worden, of een blije muts die denkt dat ze wel een leuk v1srecept kan posten op topia.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2011, 21:46:49 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #64 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:54:20 »
Christiaan ik weet ook wel dat de kalfjes niet speciaal of alleen voor het stremsel worden geslacht, maar heb je enig idee hoeveel kaas  mét dierlijk stremsel! er, in bijv. Nederland, wordt geproduceerd, genuttigd én geexporteerd?! Wat je opm. over gelatine betreft: het bevreemdt mij telkens weer dat maar relatief weinig mensen, w.o. de [beginnende vegetariërs, koks etc. op de hoogte blijken te zijn van het stremsel-verhaal maar wél blijken te weten dat delatine niet geschikt is voor vegetariërs. Of ze beseffen waar dat allemaal in verwerkt wordt betwijfel ik dan weer wel.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #65 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:10:30 »
Ja, maar wat maakt het uit dat ze dat niet weten? Jij weet het toch? En mochten ze je te eten vragen of je een snoepje aanbieden, dan kan je ze toch van jouw standpunt dat je op basis van wat jij weet ontwikkeld hebt op de hoogte brengen mocht dat nodig zijn?

We hebben hier nog regelmatig te maken met mensen die denken dat vegetariers ook wel vis eten. Daarbij vergeleken worden zaken als gelatine en stremsel wel heel erg esoterisch.

Kort gezegd: Je verwacht te veel van mensen. Je kan jezelf goed informeren en op basis daarvan bepalen wat je wel en niet gaat doen, en dat kan je (indien gevraagd!) uitleggen aan andere mensen in een vriendelijk gesprek. Doe je meer dan ga je prekerig gevonden worden en dan gaat (ook) niemand er wat mee doen.

Case in point: Dragonfly. Die heeft hier nog niemand bekeerd tot het veganisme. Daarentegen heb ik, meen ik, het een en ander aan informatie aangedragen (zie bovenstaande methodiek) waardoor hij uiteindelijk voor een veganistisch dieet heeft gekozen.

Waarvoor mijn excuses.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #66 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:12:34 »
Suzangel, even ter geruststelling: ik gebruik zuivel met mate, meest biologisch en gebruik thuis geen gelatine, dierlijk stremsel, brood met varkenshaar of wat voor "foute" E-nummers dan ook. Ik heb mijn eigen kippen voor de eieren en gebruik geen leer.
Buiten de deur zou ik ook het liefst zo eten, dus als jij een revolutie in restaurantland kunt ontketenen op dat gebied, mijn steun en zegen heb je. Ik vrees echter dat dat een lange weg zal zijn.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #67 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:27:06 »
brood met varkenshaar
Ik denk dat niemand dat doet. Ik heb het ook nog nooit ergens zien liggen, eigenlijk. Dus waar dit nou steeds over gaat...?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #68 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:32:17 »
Broodverbeteraar. Volgens mijn broer, de bakker, gaat dat bijna in alle brood, en daar zit iets van varken in. Weet niet zeker of het vegetarisch is, maar zeker niet veganistisch.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #69 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:35:36 »
Broodverbeteraar. Volgens mijn broer, de bakker, gaat dat bijna in alle brood, en daar zit iets van varken in. Weet niet zeker of het vegetarisch is, maar zeker niet veganistisch.
Oooooo, iets dat gemaakt wordt uit varkenshaar...

Wistikwel. Ik ben gewoon sarcastisch. Te dik er bovenop?
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2011, 22:43:28 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #70 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:57:08 »
Op de iPhone iig niet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #71 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:05:23 »
Dat jij jouw eigen zienswijze op een flink voetstuk hebt geplaatst, betekent natuurlijk nog niet dat je 'ons', vegatopia-vegetariers, ervan kan beschuldigen de kop in het zand te steken. Het frappeert me iedere keer weer hoe je tracht vriendschap en begrip te kweken (ok, sarcastisch bedoeld voordat ik daar weer opmerkingen over krijg) onder een groep die bij uitstek tot je natuurlijke bondgenoten (zouden kunnen) behoren. Had jij het niet ergens, in een andere reactie vandaag, over contraproductief?

Ik maak onderscheid tussen vegetariers. De ene groep is een groep die vegetarier zijn en niet verder wil denken en hun hoofd in het zand steekt en de andere groep is een groep vegetariers die blijft denken. En die laatste groep zijn wellicht niet al veganist, maar is het nog wel een proces gaande. De eerste groep probeert onder de radar te leven en de ander probeert actief te zijn. En zoals ik al eens eerder gezegd heb zie ik die eerste groep niet zozeer per definitie als bondgenoten, omdat de dieren, de natuur e.d. het daar niet zo van moet hebben eerlijk gezegd. Je hebt vaak nog meer aan iemand die eens in de zoveel tijd vlees eet en erg actief is, dan aan een vegetarier die bang is voor 'activisme'. Maar daar is geloof al eens een discussie over geweest. ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #72 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:09:22 »
Ik maak onderscheid tussen veganisten. De ene groep is een groep die veganist zijn en niet verder wil denken en hun hoofd in het zand steekt en de andere groep is een groep veganisten die blijft denken.

De eersten zijn de types die mensen in hokjes stoppen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #73 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:12:28 »
Hoe kom je erbij dat je wanneer je 'slechts' biolologische zuivel nuttigt ook bijproducten van de slacht consumeert?

Ik ben Draek niet, maar ik gok erop dat hij bedoelt dat de zuivelindustrie onlosmakelijk verbonden is met slacht. Het hoeft natuurlijk niet, maar die garantie krijg je alleen als je je eigen veestapel erop na houdt.

Wat haantje zegt. Je kan niet zuivel nemen en dan denken dat je niet verantwoordelijk bent voor de slacht van de koe (na zoveel jaar) en het kalf wat vrijwel meteen (ook voor biologisch) wordt weggehaald. Daarnaast worden in de veeindustrie (ook biologisch) dieren met afwijkingen geboren, omdat die dieren gewoon zo kapot gefokt zijn.

Citaat
Weet je nu echt niet dat dierlijk stremsel alleen uit DODE dieren verkregen kan worden en melk en eieren niet?  Uiteraard heb ik het dan niet over de melk verkregen uit de bio-industrie en /of eieren uit de kiponterende legbatterijen!! Zelf gebruik ik amper melk, beperk me tot biologische sojamelk en heel af en toe een biologisch ei gelegd door kippen die buiten vrij rond kunnen lopen.  

Ik neem gewoon lekker geen zuivelproducten :) En geen eieren. De biologische veehouderij wordt heel rooskleurig voorgesteld. Het keurmerk zegt ook niet dat alles goed is. Dat is onlangs ook al aangetoond. De kippen in de biologische veehouderij krijgen ook maar een beperkte ruimte. Die dieren horen veeel meer ruimte te krijgen. En de vraag is ook of je steeds wilt bevestigen dat het dier een productiemachine is.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #74 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:13:04 »
De eersten zijn de types die mensen in hokjes stoppen.

Hokjes zijn gewoon soms erg handig
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #75 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:13:43 »
De zuivelgebruikers hier weten allemaal wel dat je met het gebruik van zuivel indirect ook de slacht in stand houdt.

Maar op een of andere manier weten de meeste vegatopia-vegetariers met die informatie net zo snel hun kop in het zand te steken als een vleeseter die net geleerd heeft over wat er met de dieren voor hun vlees gebeurd...   ::)
Gelukkig ben jij er nog om ons er op te wijzen ::)

Ja
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #76 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:14:15 »
De eersten zijn de types die mensen in hokjes stoppen.

Hokjes zijn gewoon soms erg handig

Als je er maar geen dieren in zet, nietwaar ;).

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #77 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:18:32 »
Je hebt vaak nog meer aan iemand die eens in de zoveel tijd vlees eet en erg actief is, dan aan een vegetarier die bang is voor 'activisme'.
Ik zie een wereld voor me waarin iedereen eens in de zoveel tijd vlees eet en erg actief is om vooral andere mensen van het vleeseten af te helpen.

Ja, nee, dat bedoel je niet, maar het laat wel zien dat je je meer bezighoudt met hoe heroisch de strijd is dan met hoe belangrijk het is om hier en nu je best te doen om persoonlijk naar je eigen morele overtuigingen te leven. Dat is soms al lastig genoeg in de echte wereld, waar jij je zo genoegelijk van af hebt gezonderd door voor je Hoge Doel te kiezen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #78 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:19:21 »
Case in point: Dragonfly. Die heeft hier nog niemand bekeerd tot het veganisme.

Hou je dat dan bij? Aparte hobby. Vegatopia is een lastig publiek dat wel.. maar er zijn toch heel wat geweest die naar aanleiding van info door mij e.a. toch aan het denken gezet zijn.

Citaat
Daarentegen heb ik, meen ik, het een en ander aan informatie aangedragen (zie bovenstaande methodiek) waardoor hij uiteindelijk voor een veganistisch dieet heeft gekozen.

Nou, dat was niet door jou, hoewel ik denk dat jij ook vast destijds wat uitgelegd hebt naast een aantal anderen. Mijn succesvolle 'bekering' ;) word eigenlijk nog steeds opgeëist door een paar andere ex-forumleden van hier. Ik weet niet of die dat succes met je willen delen hoor ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #79 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:23:11 »
Nou, dat was niet door jou, hoewel ik denk dat jij ook vast destijds wat uitgelegd hebt naast een aantal anderen. Mijn succesvolle 'bekering' ;) word eigenlijk nog steeds opgeëist door een paar andere ex-forumleden van hier. Ik weet niet of die dat succes met je willen delen hoor ;)
Ik eiste helemaal niks op, maar kennelijk zijn dat soort claims wel heel belangrijk voor jou?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.