Vegatopia Forum

Vertrouwen we de restaurants?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Uit eten
« Reactie #40 Gepost op: 30 september 2011, 09:21:29 »
Heb je dan wel enig idee wat stremsel is en weet je dat o.a. hiervoor kalfjes geslacht worden? De moederkoe moet ten eerste steeds kalveren om melk te geven, vervolgens wordt haar kalfje haar direct afgenomen... Hoezo geen dierenleed? Wat is in jouw optiek het verschil met gelatine en/of dierlijke bouillon? Waarschijnlijk ben je een vleesverminderaar maar geen vegetariër?

Ja hoor, dat weet ik al behoorlijk lang. Ik zie alleen het verschil in dierenleed niet bij het gebruik van dierlijk of ander stremsel. De kalfjes gaan zoiezo dood, en worden zoiezo van de mama afgepakt.
Ik begrijp wel dat je het lastig vind, hoor. Die verontwaardiging om dierenleed heb ik ook, het zit helemaal niet fair in elkaar  :-\.
Maar ik doe op mijn manier mijn best voor dieren, op andere gebieden ook. En als ik later veel geld heb koop ik mezelf elke week een halve biowinkel  ;D

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #41 Gepost op: 30 september 2011, 13:46:01 »
Ik deel het beeld van Greet wel. Thuis probeer ik zo min mogelijk zuivel en ei binnen te krijgen, buiten de deur ben ik daar soepeler in.
Omdat ik vind dat ik ook best een beetje mag meegeven in mijn principes. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik vlees ga eten.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #42 Gepost op: 30 september 2011, 21:08:24 »
Mijn verwachtingen van het Vegatopia-forum waren blijkbaar te hoog gespannen. Had verwacht hier met echte vegetariërs van gedachten te kunnen wisselen en gezamenlijk te proberen een omslag in o.a. horeca etc. teweeg te brengen, In plaats daarvan tref ik bijna alleen maar mensen die geen enkele moeite hebben met [bij]producten van de slacht te consumeren. Bij de biologische veehouders gaan de kalfjes echt niet sowieso dood; reden dat ik ook alleen maar biologisch eet. Dat jullie geen of weinig vlees eten is natuurlijk prima maar dat maakt je nog geen vegetariër: dat is meer een filosofie/levenshouding die in alles doorwerkt. Jammer dat jullie buiten de deur zo 'soepel' zijn  ; zo zal er nooit iets veranderen. Watr is er mis met principes? Je zult mij niet horen zeggen dat dat niet lastig kan zijn, maar dat moet dan maar!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #43 Gepost op: 30 september 2011, 21:11:37 »
Suzangel, als ik je goed interpreteer kun je beter als veganist door het leven gaan.
Ook biologische kalfjes groeien en eindigen vroeg of laat in het slachthuis.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

brenda_lelie

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #44 Gepost op: 30 september 2011, 21:16:30 »
Bij de biologische veehouders gaan de kalfjes echt niet sowieso dood; reden dat ik ook alleen maar biologisch eet.

Kalfjes van biologische bedrijven gaan ook vaak naar de bio-industrie. Er is wel veel vraag naar bio melk en kaas maar te weinig naar bio vlees dus die stiertjes moeten weg.

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #45 Gepost op: 30 september 2011, 21:18:19 »
Hoe kom je erbij dat ze dan naar de bio-industrie gaan?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #46 Gepost op: 30 september 2011, 21:18:43 »
Bij de biologische veehouders gaan de kalfjes echt niet sowieso dood;

Euh, jawel... Dat heeft niets te maken met biologisch of bio-industrie. De stiertjes gaan naar een opfokbedrijf en het gros wordt na zoveel maanden geslacht. De koeien gaan of de melkindustrie in of worden ook na een opfokperiode geslacht. Melkkoeien worden na enkele jaren geslacht. Ze slijten echt niet allemaal ergens gezellig hun leven in een weide.

De zuivelgebruikers hier weten allemaal wel dat je met het gebruik van zuivel indirect ook de slacht in stand houdt. Kaas met enzymatisch stremsel eten doet dan ook weinig tegen dierenleed. Daarvoor zul je echt vegan moeten gaan eten. Het kalfje belandt dan wel niet in de kaas (als stremsel), maar om een overschot aan koeien te voorkomen belandt het vroeger of later wel in de slachterij.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #47 Gepost op: 30 september 2011, 21:19:41 »
Hoe kom je erbij dat ze dan naar de bio-industrie gaan?

Ga maar eens naar een open dag van een bioboerderij, daar zullen ze je dat gewoon vertellen.

brenda_lelie

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #48 Gepost op: 30 september 2011, 21:21:28 »
Hoe kom je erbij dat ze dan naar de bio-industrie gaan?

Daar is wel veel vraag naar, naar biologisch vlees veel te weinig (zeker in verhouding tot de biologische melk en kaas consumptie).
Voor de lieve kalfjes kun je dus beter biologisch vlees gaan eten.

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #49 Gepost op: 30 september 2011, 21:32:54 »
Sorry, maar ik eet al meer dan 25 jaar geen vlees en dus ook geen biologische kalfjes, en ben dat ook niet van plan.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #50 Gepost op: 30 september 2011, 21:39:27 »
Bij de biologische veehouders gaan de kalfjes echt niet sowieso dood;

Euh, jawel... Dat heeft niets te maken met biologisch of bio-industrie. De stiertjes gaan naar een opfokbedrijf en het gros wordt na zoveel maanden geslacht. De koeien gaan of de melkindustrie in of worden ook na een opfokperiode geslacht. Melkkoeien worden na enkele jaren geslacht. Ze slijten echt niet allemaal ergens gezellig hun leven in een weide.

De zuivelgebruikers hier weten allemaal wel dat je met het gebruik van zuivel indirect ook de slacht in stand houdt. Kaas met enzymatisch stremsel eten doet dan ook weinig tegen dierenleed. Daarvoor zul je echt vegan moeten gaan eten. Het kalfje belandt dan wel niet in de kaas (als stremsel), maar om een overschot aan koeien te voorkomen belandt het vroeger of later wel in de slachterij.

Toen ik hier nog niet zo lang kwam at ik ongeveer hetzelfde als jij, suzangel, en met ongeveer dezelfde motieven. Zuivel/ei alleen bio en kaas alleen vega gestremd. Ik heb toen al gauw geconcludeerd dat ik beter helemaal kon stoppen met zuivel en ei als ik niet wilde bijdragen aan dierenleed c.q. het doden van dieren en ben toen vegan gaan eten/leven.
Ik zou bijna willen zeggen: waar wacht je nog op! :)

Overigens ben ik inmiddels thuisvegetariër/veganist en buitendedeurvegetariermaarmetstremselen voorkeurvoorvegan.

P.S. En natuurlijk moet je geen bio vlees gaan eten! Het enige wat brenda probeert te zeggen is dat zuivel nou ook niet echt je van het is voor de dieren. En dat geldt ook voor eieren natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2011, 22:10:09 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #51 Gepost op: 30 september 2011, 21:54:29 »
Ga ver met je mee Calimero. Ik eet zelf ook weinig eieren en alleen bio, dus buiten de deur nooit, of het moet in een bio-restaurant zijn. In restaurants wordt het inderdaad vaak 'vegan'omdat ze meestal niets echt vegetarisch hebben, maar ik ga nooit de discussie uit de weg en ik hoop dat meer mensen (en zeker die personen die zich vegetariër noemen), die buiten deur eten, zo handelen. Misschien dat ze zich er dan, zeker wat de horeca betreft, in de nabije toekomst niet meer zo gemakkelijk  vanaf zullen proberen te maken.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #52 Gepost op: 02 oktober 2011, 12:59:01 »
Mijn verwachtingen van het Vegatopia-forum waren blijkbaar te hoog gespannen.
Dat denk ik ook wel... :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #53 Gepost op: 02 oktober 2011, 18:38:40 »
De zuivelgebruikers hier weten allemaal wel dat je met het gebruik van zuivel indirect ook de slacht in stand houdt.

Maar op een of andere manier weten de meeste vegatopia-vegetariers met die informatie net zo snel hun kop in het zand te steken als een vleeseter die net geleerd heeft over wat er met de dieren voor hun vlees gebeurd...   ::)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #54 Gepost op: 02 oktober 2011, 18:39:56 »
Hoe kom je erbij dat ze dan naar de bio-industrie gaan?

Waarom campagnes van Wakker Dier e.d. contraproductief zijn...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #55 Gepost op: 02 oktober 2011, 18:44:08 »
Mijn verwachtingen van het Vegatopia-forum waren blijkbaar te hoog gespannen. Had verwacht hier met echte vegetariërs van gedachten te kunnen wisselen en gezamenlijk te proberen een omslag in o.a. horeca etc. teweeg te brengen, In plaats daarvan tref ik bijna alleen maar mensen die geen enkele moeite hebben met [bij]producten van de slacht te consumeren.

Natuurlijk goed dat je er over nadenkt, maar ik denk dat je hier onterecht verwijten maakt naar de vegatopia-vegetariers. Niet omdat je geen gelijk hebt over hoe ze hier veelal denken, maar omdat jezelf toch ook blijkbaar bijproducten van de slacht consumeert, want hoe je het probeert te bekijken.. feit is dat de vleesindustrie mede draait op de zuivelindustrie. En zolang men de hoofdproducten niet boycot, steun je het gewoon. Zuivel en eieren leveren gewoon veel leed op voor de dieren. En je eet dan wel geen dood dier, maar je bent wel verantwoordelijk voor het in stand houden van die keten.

Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #56 Gepost op: 02 oktober 2011, 19:37:09 »
Maar op een of andere manier weten de meeste vegatopia-vegetariers met die informatie net zo snel hun kop in het zand te steken

Dat jij jouw eigen zienswijze op een flink voetstuk hebt geplaatst, betekent natuurlijk nog niet dat je 'ons', vegatopia-vegetariers, ervan kan beschuldigen de kop in het zand te steken. Het frappeert me iedere keer weer hoe je tracht vriendschap en begrip te kweken (ok, sarcastisch bedoeld voordat ik daar weer opmerkingen over krijg) onder een groep die bij uitstek tot je natuurlijke bondgenoten (zouden kunnen) behoren. Had jij het niet ergens, in een andere reactie vandaag, over contraproductief?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #57 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:18:46 »
Draeck begrijpt me/het toch helemaal ben ik bang als hij/zij zegt:
'Niet omdat je geen gelijk hebt over hoe ze hier veelal denken, maar omdat jezelf toch ook blijkbaar bijproducten van de slacht consumeert, want hoe je het probeert te bekijken.. feit is dat de vleesindustrie mede draait op de zuivelindustrie. En zolang men de hoofdproducten niet boycot, steun je het gewoon. Zuivel en eieren leveren gewoon veel leed op voor de dieren. En je eet dan wel geen dood dier, maar je bent wel verantwoordelijk voor het in stand houden van die keten. '
Hoe kom je erbij dat je wanneer je 'slechts' biolologische zuivel nuttigt ook bijproducten van de slacht consumeert?
Weet je nu echt niet dat dierlijk stremsel alleen uit DODE dieren verkregen kan worden en melk en eieren niet?  Uiteraard heb ik het dan niet over de melk verkregen uit de bio-industrie en /of eieren uit de kiponterende legbatterijen!! Zelf gebruik ik amper melk, beperk me tot biologische sojamelk en heel af en toe een biologisch ei gelegd door kippen die buiten vrij rond kunnen lopen. 

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #58 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:25:25 »
Ik ben Draek niet, maar ik gok erop dat hij bedoelt dat de zuivelindustrie onlosmakelijk verbonden is met slacht. Het hoeft natuurlijk niet, maar die garantie krijg je alleen als je je eigen veestapel erop na houdt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #59 Gepost op: 02 oktober 2011, 21:26:37 »
Wat denk je dat er met de kalfjes gebeurt voor wie die melk eigenlijk bedoeld is? Of met de haantjes die overduidelijk geen broedkippen kunnen worden?

Tuurlijk, het gaat niet om onderdelen van dode dieren, maar het is geen sector waarin alle dieren een natuurlijke dood sterven. Ook niet in de biologische teelt.   

Iedereen maakt zijn eigen keuzes, en als jij graag melk wilt drinken, moet je dat vooral doen. Maar het is niet ontzettend veel diervriendelijker dan gewone kaas.
Supercalifragilisticexpialidocious!