Dus dit betekent dat restaurants bezig zijn met misleiding. MIsleiding is eigenlijk bij wet verboden. Niet weten is geen excuus, als je mij vraagt. Je hoort je producten en klanten te kennen als bedrijf.
Vaak wordt als definitie genoemd dat vegetariërs geen vlees eten, misschien is dat niet de officiële, maar wel een heel erg gebruikelijke en sociaal geaccepteerde definitie. En het woord 'vlees' heeft nou eenmaal meerdere definities, en sommige gebruiken dan helaas de culinaire definitie (die vis uitsluit, en soms ook gevogelte, insekten ed.).
Dat dat stom is, vind ik ook hoor, absoluut. Razend irritant ook, ik hoop dat het snel verandert.
Maar ik vind echt niet dat een restaurant dan dus bezig is met misleiding. Een restaurant heeft toch niet de plicht om van elke term die ze gebruiken na te gaan wat de officiële definitie is? En zeker als je bedenkt dat er een groep mensen pescotariërs is die zichzelf vegetariërs noemen, vind ik het logisch dat sommige restaurants concluderen dat dat je vis blijkbaar vegetarisch mag noemen.
Voor de volgende keer voeg ik dit toe: wacht ik wil wel vegetarische vis eten. en ja dit bestaat.
http://www.devegetarischeslager.nl/shop/frys-en-soyes/soyes-visfilet
Ik weet niet of dat handig is, ik zou het vegetarische namaakvis noemen, om te voorkomen dat het nóg meer verwarring veroorzaakt. Je wil immers niet de indruk geven dat vis vegetarisch is, want dat is misschien wat in mensen hun hoofd blijft hangen, dat er een vegetariër kwam die wel vis at. De ober en mensen aan het tafeltje naast je horen dan bijvoorbeeld 'nee ik eet geen vis want ik ben vegetariër, nou ja, ik eet wel als het vegetarische vis is', dan kunnen ze dat makkelijk interpreteren als 'vegetariërs eten alleen sómmige vissoorten' en dan denken dat het gaat om 'visvriendelijke' vangst ofzo. Niet iedereen weet immers dat er vegetarische "vis" bestaat.
En vis is niet vegetarisch (ja misschien een vis die zelf vegetariër is). Vegetarische "vis" is geen vis, maar een namaakproduct dat líjkt op vis. 'Vegetariërs eten geen vis' is een veel duidelijkere boodschap naar de wereld toe dan 'vegetariërs eten geen vis, maar wel als ....'
(... = het vegetarische vis is). Voor veel vleeseters is het allemaal al ingewikkeld genoeg.
Net zoals de term veganistische kaas, als je met veganisten bent kan je die best gebruiken, maar tussen niet-veganisten zou ik het toch echt veganistische namaak-kaas noemen.