Ik vond het ook mooie vragen, en ik was benieuwd naar je antwoorden, Suzangel!
Jij bent strikt in de richtlijn (zo zie ik het dan) van de vegabond. Persoonlijk hou ik niet van regels, ik heb dan ook niet het gevoel dat ik iets moet, als wel dat ik iets wil. Zodra ik denk in termen van 'moeten', krijg ik de neiging opstandig te zijn
. Er kwam een quote in me op toen ik je reactie las en mijn gedachten daarbij begon vorm te geven. Ik heb 'm opgezocht en 't is deze, van Steve Jobs:
“Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma - which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of other's opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.”
Ik denk dat we dat allebei doen, net als velen hier! Jij hebt je helemaal niet van de wijs laten brengen door de reacties die je hier kreeg. Ik krijg ook het gevoel dat je er een strenge dogma op na houdt. Dat zie ik er dan weer in/ dat woord komt dan weer in mij op, omdat ik daar een allergie tegen heb, dus misschien zegt 't wel meer over mij dan over hoe jij hierover denkt. Ik was dan ook benieuwd naar je antwoord op de vraag of je vegetarisme beschouwt of beleeft als een religie.
Het is helder dat jij 't prima vind dat eenieder leeft zoals het hem goed lijkt. Je wil alleen niet dat men valse labels gebruikt. Ook omdat het invloed heeft op wat restaurants voorschotelen aan mensen die wel leven volgens de regels van de bond.
Ik vroeg je eerder al wat jij nog meer zou kunnen doen om restauranthouders bewust te maken van vega-eetregels. Het was een serieuze vraag. Eerder (in deze draad?) zei ik al dat ik ook vragen stel over het menu en vraag of elementen ervan weg gelaten kunnen worden. Ik weet niet hoeveel invloed dit heeft. Wie weet wel iets.
Om nog een quote aan te halen: "We moeten de verandering worden die we willen zien" (Gandhi) Wat zou jij nog meer kunnen doen, naast vragen stellen aan restaurantbediening en ons op te roepen hen ook vragen te stellen? Zijn er meer dingen die je zou kunnen doen om hen te informeren over je wensen en bewust te maken van vega-eetgewoonten om zo dichter bij je doel te kunnen komen?
Ik zit te denken aan e-mail en persoonlijk brieven afgeven. Je bent gemotiveerd, dat is duidelijk. Ik zou zeggen: gebruik dat!