Vegatopia Forum

Soja ongezond?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Soja ongezond?
« Reactie #60 Gepost op: 17 mei 2011, 13:10:38 »
Dit artikel bevat nuttige informatie voor vegetariërs die regelmatig soja als alternatief voor vlees kiezen: http://overgewicht.pilliewillie.nl/obesitas/behandeling.overgewicht.3g.php
Ik schrok zo van dit bericht dat ik dacht: Hoe bereik ik zoveel mogelijk vegetariërs, en toen dacht ik aan dit forum. Hopelijk help ik jullie hiermee.

Jeroen
maak er nij geen zorgen over

ben geen medicus

versta niets van dat apothekers-taaltje
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Soja kan ernstige tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken
« Reactie #61 Gepost op: 17 mei 2011, 13:14:44 »


Ze zijn daar erg anti-soya.


Voor alles geld(moet hier nou een t achter??): met mate. Harvard University raadt iig af om meer dan 4 porties soja-spul per week te nemen.

oeioeioei en ik met mijn soja-yoghurt verslaving

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2011, 02:13:26 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #62 Gepost op: 11 juni 2011, 01:47:38 »
Van http://www.ergogenics.org/141.html  :

Citaat
Impotent door soja?


En daar gaan we weer. Binnenkort verschijnt in Nutrition een casestudy waarin een jonge man impotent werd doordat hij veel sojaproducten at. Je gaat er beslist nog meer over lezen in populair-wetenschappelijke artikelen, die je op het hart drukken dat een goed dieet dierlijke eiwitten bevat, en geen plantaardige. Hieronder lees je wat die populair-wetenschappelijke stukjes je niet zullen vertellen.

 
 
 

Het is al een paar jaar oorlog in de voedingsindustrie. De grenzen van de voedselproductie zijn bereikt, en de plantaardige eiwitten rukken op. Kijk maar op de labels van de voedingsmiddelen in de supermarkt. Elk jaar vind je daarop minder grondstoffen die oorspronkelijk uit vlees en zuivel komen, en meer grondstoffen uit soja en andere peulvruchten.


De nieuwe grote speler op de markt voor food ingredients is dan ook de sojasector, tot verdriet van de zuivel- en vleesindustrie. De omzetdaling van zuivel en vlees door producten als sojamelk, tofu en sportsupplementen op basis van soja-eiwit is nu nog beperkt, maar statistieken voorspellen een gestage verdere afname.




 

In de slag om een plaats in het supermarktkarretje van de consument bestoken producenten ons met gezondheidsargumenten. Commercials vertellen ons dat er in vlees onmisbare B-vitamines en mineralen zitten, en in melk net zo onmisbaar calcium. De sojasector keek de truc af, en houdt ons voor dat soja-isoflavonen als genisteine en daidzeine [structuurformules hiernaast] goed zijn voor het skelet en hart en bloedvaten.


In de propaganda-oorlog tussen de grote kartels zijn die soja-isoflavonen een tweesnijdend zwaard geworden. Isoflavonen hebben een zwakke oestrogene werking, en dus wrijft het antisojakamp ons in dat mannen die soja eten hun mannelijkheid verliezen. Ze zouden de testosteronspiegel van mannen verlagen.

 

Metastudies hebben echter aangetoond dat het testosteronverlagende effect van soja nul of verwaarloosbaar klein is. Desondanks berichten media graag over de negatieve hormonale effecten van soja. Dat zullen ze ongetwijfeld ook doen met de gevalsstudie die artsen van Harvard Medical School binnenkort publiceren in Nutrition. De studie beschrijft hoe een jongeman van 19 jaar genas van zijn impotentie nadat hij zijn sojaproducten liet staan.


De man was veganist. Hij at veel sojaproducten zoals "soy milk, soy cookies (soy crisps), tofu, soy sauce, soy nuts, and soybeans". Dagelijks kreeg hij 360 mg isoflavonen binnen, en dat is behoorlijk veel. In een land als Japan ligt de gemiddelde inname tussen de 20 en 50 mg per dag. Onderzoekers denken dat een inname tot 100 mg isoflavonen per dag veilig is - en daarboven weten ze het niet. [cas.psu.edu] In de metastudie die we zojuist noemden stonden de mannen bloot aan een inname van maximaal 139 mg isoflavonen per dag.


In de VS zijn er voedingsmiddelen op de markt die zijn verrijkt met isoflavonen. Ze zijn bedoeld voor post-menopausale vrouwen. We vermoeden dat de man meerdere van die producten in zijn dieet had opgenomen.


De testosteronspiegel van de 19-jarige man was nog normaal, maar zijn concentratie vrij testosteron niet. In het lichaam is alleen vrij testosteron actief. Nadat de man weer 'gewoon' was gaan eten, normaliseerden zijn hormoonhuishouding en zijn seksuele functies. Het herstel nam maar liefst 2 jaar in beslag.





 




De artsen postuleren een theorie over de manier waarop isoflavonen de testosteronspiegel van mannen zouden verlagen: ze denken dat die enzymen saboteren die nodig zijn voor de aanmaak van testosteron.





 




Eerlijk gezegd vragen we ons af of er niet iets anders aan de hand is. De man was diabeet en gebruikte behalve insuline ook medicijnen die hem moesten beschermen tegen hart- en vaatziekten. Hij slikt onder meer elke dag 10 mg atorvastatin. Dat is een statine die volgens studies de testosteronspiegel verlaagt. [Diabetes Care. 2009 Apr;32(4):541-6.]


Het testosteronverlagende effect van atorvastatin is niet groot. Maar dat is het misschien wel als je veganistisch eet, en dan ook nog eens elke dag een gruwelijke hoeveelheid isoflavonen inneemt...


Bron:
Nutrition. 2011 Feb 23. [Epub ahead of print].


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #63 Gepost op: 12 juni 2011, 02:10:33 »
http://www.ergogenics.org/bjorn.html

Citaat
Krijgen mannen borsten door soja?


Gisteren schreven we over een man die door sojaproducten impotent zou zijn geworden, vandaag gaan we het hebben over een man die door sojamelk borsten zou hebben gekregen. De studie over zijn geval, geschreven door twee Amerikaanse legerartsen, blijft maar rondspoken in de anti-sojaliteratuur. 


 
 
Reden voor ons om er eens goed naar te kijken.


De hoofdrolspeler in de studie, die in 2008 verscheen in Endocrine Practice, is een man van 60 jaar. Hij had een BMI van 22 en was bijna helemaal gezond. Het enige wat hem mankeerde was de gynaecomastie in zowel zijn linker- als zijn rechterborst.

 

Toen de artsen de estradiolspiegel in zijn bloed bepaalden zagen ze waardoor de man borsten ontwikkelde. Zijn estradiolspiegel was 180 picogram per ml. Normaliter hebben mannen een estradiolspiegel van 13-59 pg/ml. Ook de estronspiegel van de man was met 543 pg/ml te hoog. Een normale estronspiegel is 15-65 pg/ml. Estron is een niet-actieve metaboliet van estradiol.


De concentratie androstenedione in het bloed van de man was normaal, maar zijn DHEA-spiegel was aan de lage kant.


De man kon geen lactose verdragen en dronk daarom sojamelk in plaats van koemelk. Hij dronk zelfs tamelijk veel sojamelk: 3 liter per dag. In totaal kreeg de man via zijn sojamelk per dag 361 mg isoflavonen binnen. Dat is net zoveel als de jongeman waarover we gisteren schreven.





 




Soja-isoflavonen als genisteine en daidzeine lijken op estradiol. Je vindt ze trouwens nauwelijks in het bloed - daar vind je vooral hun metaboliet equol. Equol is een zwak oestrogeen. De artsen vermoeden dat bij hun patiënt isoflavonen het metabolisme van oestrogenen verstoorden. Ze vroegen de man daarom of hij wilde stoppen met het drinken van sojamelk.


Daarop zakte de estradiolspiegel van de man geleidelijk. Toen de man na een jaar weer sojamelk ging drinken - een ander merk dan de vorige keer - liep zijn estradiolspiegel weer op.





 




De opname van isoflavonen loopt sterk uiteen. Een derde van de westerlingen heeft een spijsvertering die nauwelijks isoflavonen opneemt. Voeding is ook een factor. Isoflavonen nemen bijvoorbeeld beter op als je ze tegelijkertijd inneemt met phloridzin, een fenol dat in appels zit. De onderzoekers laten de mogelijkheid open dat de man extreem veel isoflavonen opnam uit zijn voeding, en daardoor door zijn forse consumptie van isofavonen in de problemen kwam.


Wijzelf vermoeden dat dit een uitzonderlijk geval is. Er zijn ook mensen die van een paar kopjes groene thee al afwijkende leverwaarden krijgen. Of mensen die doordraaien door een enkele injectie met nandrolon.


"Soy milk is not considered a medicinal or herbal supplement", schrijven de onderzoekers. "In this case, the patient was drinking soy milk because of lactose intolerance. With a myriad of dietary supplements and choices, it is important for health care providers to thoroughly review patients’ dietary habits to possibly reveal the etiology of unusual medical conditions."


Bron:
Endocr Pract. 2008 May-Jun;14(4):415-8.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soja ongezond?
« Reactie #64 Gepost op: 12 juni 2011, 09:52:24 »
Ik denk dat voor beide hierboven genoemde artikelen de samenvatting simpel kan zijn: gebaseerd op een individueel geval met extreem sojagebruik, en verder geen conclusies uit te trekken over sojagebruik in het algemeen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #65 Gepost op: 12 juni 2011, 13:15:56 »
Nope, maar Ergogenics weerlegt het vooral omdat dit soort voorbeelden graag aangehaald worden door de anti-sojaindustrie. En die is heel actief op inet. Google maar eens op 'soy' en de helft van de resultaten op de eerste pagina bestaat uit sites die waarschuwen voor het gebruik van soja.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Soja ongezond?
« Reactie #66 Gepost op: 12 juni 2011, 22:54:30 »
Twijfel zaaien is een goed wapen. Gelukkig weet ik beter.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Soja ongezond?
« Reactie #67 Gepost op: 18 juli 2011, 15:50:11 »
Het is wel een ander soort ongezond dan hier in eerste instantie in dit topic bedoeld is, maar ik gebruik dit topic toch maar even. Ik las in m'n twitter een berichtje van Solidaridad dat er vanavond bij de VARA op Ned. 2 om 20.25 uur aandacht wordt besteed aan soja. Dit staat bij de programma-informatie: Aandacht voor foute soja: bij de productie van soja - dat bij ons als gezonde vleesvervanger geldt - wordt in Paraguay veel gif gebruikt

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #68 Gepost op: 18 juli 2011, 18:36:24 »
Het is wel een ander soort ongezond dan hier in eerste instantie in dit topic bedoeld is, maar ik gebruik dit topic toch maar even. Ik las in m'n twitter een berichtje van Solidaridad dat er vanavond bij de VARA op Ned. 2 om 20.25 uur aandacht wordt besteed aan soja. Dit staat bij de programma-informatie: Aandacht voor foute soja: bij de productie van soja - dat bij ons als gezonde vleesvervanger geldt - wordt in Paraguay veel gif gebruikt

Het gros van de soja die in Zuid-Amerika wordt verbouwd, is bedoeld als veevoer. Overigens zal bij de reguliere teelt van vleesvervangerssoja ook vast gif worden gebruikt.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Soja ongezond?
« Reactie #69 Gepost op: 18 juli 2011, 20:13:39 »
Even een update: Ik lees nu dat het waarschijnlijk vrijdag pas uitgezonden wordt.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soja ongezond?
« Reactie #70 Gepost op: 25 juli 2011, 20:38:10 »
Het is wel een ander soort ongezond dan hier in eerste instantie in dit topic bedoeld is, maar ik gebruik dit topic toch maar even. Ik las in m'n twitter een berichtje van Solidaridad dat er vanavond bij de VARA op Ned. 2 om 20.25 uur aandacht wordt besteed aan soja. Dit staat bij de programma-informatie: Aandacht voor foute soja: bij de productie van soja - dat bij ons als gezonde vleesvervanger geldt - wordt in Paraguay veel gif gebruikt

Het gros van de soja die in Zuid-Amerika wordt verbouwd, is bedoeld als veevoer. Overigens zal bij de reguliere teelt van vleesvervangerssoja ook vast gif worden gebruikt.
Ik zie nu een aflevering van Uitgesproken op Nederland 2, en daar wordt al gezegd dat 80% naar veevoeder gaat, en dat de rest ook gebruikt wordt voor koekjes, lippenstift etc. Niet per se vegetarische producten.

Maar je zal zien dat mensen alleen maar onthouden dat het dat spul is waar tofu van wordt gemaakt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Soja ongezond?
« Reactie #71 Gepost op: 25 juli 2011, 21:53:05 »
In dit document kan je uitgebreide informatie vinden:

http://www.solidaridad.nl/files/Sojabarometer%202009_0.pdf
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Soja ongezond?
« Reactie #72 Gepost op: 24 september 2011, 20:53:51 »
Ik wil vega bananenschuimpjes.