Vegatopia Forum

Soja ongezond?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Soja ongezond?
« Reactie #40 Gepost op: 01 november 2009, 20:35:54 »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Soja ongezond?
« Reactie #41 Gepost op: 01 november 2009, 21:23:10 »
Hoeveel sojamelk dronk hij dan? Honderd liter per dag ofzo?  ::)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Soja ongezond?
« Reactie #42 Gepost op: 01 november 2009, 21:34:32 »
Nouja, hij kreeg geen borsten, maar was er bang voor en stopte daarom met sojamelk.

Zijn er geen banden tussen De Telegraaf en de zuivelindustrie? ;)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soja ongezond?
« Reactie #43 Gepost op: 01 november 2009, 22:06:24 »
"Ik raakte er ontzettend van in de war."

Waarom moet ik nu aan Butters denken?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Soja ongezond?
« Reactie #44 Gepost op: 01 november 2009, 22:14:36 »
Jeetje, ik zat net in een ander forum naar http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Eat_with_Your_Butt te linken. Eng.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soja ongezond?
« Reactie #45 Gepost op: 01 november 2009, 22:25:17 »
Jeetje, ik zat net in een ander forum naar http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Eat_with_Your_Butt te linken. Eng.
Vooral ook omdat we eigenlijk naar een andere animatieserie zouden moeten linken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline V

Re:Soja ongezond?
« Reactie #46 Gepost op: 02 november 2009, 00:06:59 »
Nouja, hij kreeg geen borsten, maar was er bang voor en stopte daarom met sojamelk.

Zijn er geen banden tussen De Telegraaf en de zuivelindustrie? ;)

Haha dat klinkt best stom. Ik was ook bíjna aan m'n transformatie tot kalfje begonnen omdat ik koemelk dronk, want daar zitten tenslotte allemaal spulletjes in die nodig zijn om van een beetje koe meer koe te maken!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Soja ongezond?
« Reactie #47 Gepost op: 02 november 2009, 11:30:02 »
Vooral kleine kinderen die heel, heel veel soja drinken (sojaformule bv.) kunnen vroegtijdig borsten ontwikkelen.
Voor grote mensen weet ik het niet zeker, hoe dat zit, maar sojaformule wordt nog steeds gezien als minderwaardig aan koeieformule (in de algemene medische wereld, heb er geen onderzoeken van in m'n pet zitten...) en die dan weer minderwaardig aan borstvoeding wordt gevonden.
Anyways.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Soja ongezond?
« Reactie #48 Gepost op: 02 november 2009, 11:35:19 »
Dus als je graag een nieuwe Pamela/Vanessa/Sabrina wil ontwikkelen, vooral je dochter veel sojamelk laten drinken?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Soja ongezond?
« Reactie #49 Gepost op: 02 november 2009, 11:42:00 »
Dus als je graag een nieuwe Pamela/Vanessa/Sabrina wil ontwikkelen, vooral je dochter veel sojamelk laten drinken?
Geen idee, maar ga het vooral snel googlen! :smeerie:

viezerik  ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #50 Gepost op: 17 januari 2010, 19:36:04 »
http://www.ergogenics.org/supplement195.html#1

1 2 - 0 1 - 2 0 1 0

Sojasupplement maakt botten niet sterker (Am J Clin Nutr. 2010 Jan;91(1):218-30.)

Oudere vrouwen met een zittende westerse levensstijl houden met een pilletje met soja-isoflavonen hun botmassa niet op peil. Dat blijkt uit een studie van Iowa State University onder 224 vrouwen van 45-65 jaar. Het onderzoek duurde maar liefst 3 jaar.


In veel studies remt soja de afbraak van bot in oudere vrouwen die sinds de menopause minder estradiol aanmaken. Dat is het werk van isoflavonen, fenolen die vastzitten aan het soja-eiwit, vermoeden voedingswetenschappers. In reageerbuisstudies maken die isoflavonen zich vast aan de beta-receptor voor estradiol. Bijna alle positieve effecten van estradiol, zoals de verbetering van de cholesterolspiegel, de groei van botten en de ontwikkeling van hersencellen zijn het gevolg van prikkeling van die beta-receptor. De meeste negatieve effecten van estradiol, zoals een verhoogde kans op sommige soorten kanker, zijn het gevolg van prikkeling van de alpha-receptor voor estradiol. Prikkeling van de beta-receptor schakelt die alpha-receptor min of meer uit.

Soja-eiwit is daarom een super food, tot afgrijzen van de vlees- en de zuivelindustrie. Met name Amerikaanse zuivel- en vleesconcerns voeren echter een harde mediacampagne die soja in een kwaad daglicht stelt en negatief gezondheidsnieuws over soja breed uitmeet, in de hoop dat consumenten dierlijke eiwitten blijven consumeren.

De studie waarover dit stukje gaat heeft niets met dat media-offensief te maken. Het zegt ook weinig over de gezondheidseffecten van volledige sojaproducten, zoals sojamelk, tahu of tempeh, maar wel iets over supplementen met soja-isoflavonen. Die houden het skelet niet op peil, zeggen de onderzoekers. Ze gaven 77 vrouwen elke dag 80 mg isoflavonen en 74 vrouwen dagelijks 120 mg isoflavonen. Drie jaar later constateerden de onderzoekers dat de vrouwen in beide groepen evenveel botmassa hadden verloren als vrouwen die een placebo hadden gekregen.
 
De onderzoekers sluiten niet uit dat hogere doses isoflavonen misschien toch een positief effect op de botmassa hebben. Bij de vrouwen die dagelijks 120 mg isoflavonen slikten bleef de botmassa in de heup wat beter op peil. Maar dat effect was klein.

Alle vrouwen slikten in de proef dagelijks 600 eenheden vitamine D3 en een have gram calcium.

In een Chinese studie werkten dezelfde doses van 80 en 120 mg isoflavonen wel. [Eur J Nutr. 2006 Sep;45(6):327-34.] Chinese vrouwen consumeren via hun dagelijkse voeding echter ook nog isoflavonen, terwijl Westerse vrouwen praktisch geen isoflavonen binnenkrijgen. Misschien werken isoflavonen pas in een hogere dosering dan de 80-120 mg/dag die de Amerikanen in hun studie hebben beproefd. Of misschien werken isoflavonensupplementen alleen als je ook volledige sojaproducten in je dieet hebt.



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #51 Gepost op: 17 januari 2010, 19:36:55 »
http://www.ergogenics.org/voeding115.html#1


1 6 - 0 1 - 2 0 1 0

Twee glazen sojamelk per dag houden botmassa op peil (Eur J Nutr. 2004 Aug;43(4):246-57.)

Als vrouwen met een verhoogde kans op botontkalking elke dag twee glazen sojamelk drinken blijft hun botmassa op peil. Dat blijkt uit een onderzoek dat twee jaar duurde en is betaald door de Deense overheid.

 
Soja-isoflavonen imiteren estradiol. Volgens reageerbuisstudies op de allerbeste manier: ze bewerkstelligen alleen de positieve effecten van estradiol en remmen de negatieve effecten. Eén van die effecten is het stimuleren van groeiprocessen in het skelet.

Omdat de onderzoekers zich afvroegen of isoflavonen zo goed werken dat ze ook in kleine doses effectief zijn, deden ze een proef met negentig vrouwen van gemiddeld 58 jaar. Ze hadden allemaal risicofactoren voor botontkalking, maar waren nog gezond.

De onderzoekers verdeelden de vrouwen in 4 groepen. De SOY-groep dronk twee jaar lang elke dag twee glazen sojamelk. Die leverden 15 gram soja-eiwit. De onderzoekers hadden gekozen voor een sojavariant met veel isoflavonen. De vrouwen kregen dagelijks 76 mg isoflavonen binnen. Dat is veel. Als je die hoeveelheid wilt binnenkrijgen via doorsnee-sojamelk heb je drie glazen van elk 250 ml nodig.

Een tweede groep gebruikte een creme met progesteron. [TDP+] Drie weken smeerden de vrouwen dagelijks 30 gram gel, met daarin 540 mg progesteron. Daarna smeerden ze een week niet. Die cyclus herhaalden ze 2 jaar achtereen.

Een derde groep, de Combined-groep, dronk sojamelk en smeerde progesterongel.

De vierde groep, de Control-groep, dronk elke dag twee glazen sojamelk zonder isoflavonen en smeerde gel zonder progesteron. Ze gebruikten dus placebo's.

De figuur hieronder vat samen hoe 2 jaar later de botmassa van de vrouwen was veranderd.

De sojamelk had het proces van botontkalking in de ruggenwervels gestopt. Opvallend is dat de combinatie van progesterongel en sojamelk niet goed uitpakt. Kennelijk ondermijnen die twee behandelingen elkaars werking.

De onderzoekers bepaalden in het bloed twee merkers van botaanmaak. Eentje daarvan was type-I procollagen N-terminal peptide [PINP]. Hoe hoger de PINP, des te meer botweefsel maak je aan. Bij de sojagroep was de concentratie PINP stabiel gebleven, bij de progesterongroep was hij toegenomen, bij de andere groepen was hij afgenomen.

"Isoflavone-rich soy foods prevent bone loss in the lumbar spine and offer a natural alternative during menopause and in older age for women who are poor candidates for traditional HRT", concluderen de onderzoekers. "The relatively simple inclusion of soy foods offers a cheap and non-pharmacological intervention for prevention of osteoporosis."

Soja-isoflavonen zijn ook als supplement op de markt. Volgens een recente Amerikaanse studie helpen die oudere vrouwen niet aan sterkere botten. Misschien werken isoflavonen alleen als je ze binnenkrijgt in hun natuurlijke vorm, in volledige voedingsmiddelen met veel soja-eiwit.


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #52 Gepost op: 17 januari 2010, 22:13:14 »
Wat ik me bij al die onderzoeken afvraag is dan weer hoe trouw de proefpersonen zijn geweest in hun regime.
Ik kon al niet onthouden elke dag de pil te slikken, laat staan dat ik om de week mn voeten in moet smeren...

Hoeveel zouden er nu eerlijk vertellen dat ze het een paar dagen vergeten zijn als ze daarmee het risico lopen niet betaald te krijgen. Of wat de sanctie ook is.
En klopt het onderzoek dan nog wel?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #53 Gepost op: 17 januari 2010, 23:30:03 »
Daar wordt rekening mee gehouden met het statistisch berekenen (ofzoiets).

stokstaartje

Is soja écht zo slecht?
« Reactie #54 Gepost op: 02 mei 2011, 22:10:34 »
Ik heb op deze site (http://overgewicht.pilliewillie.nl/obesitas/behandeling.overgewicht.3g.phpwat) vreemde dingen gelezen. De site ziet er niet al te betrouwbaar uit dus ik twijfel aan het waarheidsgehalte. Ik snap natuurlijk dat teveel soja niet goed is, maar dat geldt voor alles.
Dit claimt de website o.a.:
Soja extract kan borstkanker veroorzaken
Tofu, een sojaproduct, versnelt de veroudering van de hersenen
En nog veel meer dingen die als onzin in mijn oren klinken. Ik eet ook wel eens soja-producten, dus ben ergens toch een beetje ongerust.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is soja écht zo slecht?
« Reactie #55 Gepost op: 02 mei 2011, 22:34:19 »
Ik ben nog bezig met een artikel over soja en gezondheid voor de voorpagina, maar veel sites op inet geven een overtrokken reactie.

Wat je al aangeeft: voor alles geldt dat je het met mate moet eten. Al je proteine halen uit soja is waarschijnlijk niet gezond, maar tot 2 porties per dag kan echt geen kwaad. Tempeh is waarschijnlijk gezonder dan tofu, omdat het gefermenteerd is. Probeer wel biologische soja te nemen, ivm genetische manipulatie en gebruik zo puur mogelijke producten. Sojaworstjes zijn nogal bewerkt.

Voorzichtigheid is wel geboden bij het gebruik van sojaextracten etc., en bij sojagebruik voor mensen die problemen hebben met hun schildklier. Je moet dan echt opletten dat je voldoende jodium binnenkrijgt. Er zijn twijfels over opvolgmelk op sojabasis en persoonlijk vind ik dat zolang daar twijfels over bestaan, dat dat dan zeker niet de eerste keus moet zijn voor opvolgmelk.



Edit: ik heb je draad even gemerged met een al bestaande draad over hetzelfde onderwerp, toevallig ook een die begon met dezelfde site als waar jij mee kwam.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2011, 21:24:28 door Hizikigrrrl »

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Is soja écht zo slecht?
« Reactie #56 Gepost op: 06 mei 2011, 09:41:28 »
Voorzichtigheid is wel geboden bij het gebruik van sojaextracten etc.

Wat zijn dat/waarin zitten die?
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is soja écht zo slecht?
« Reactie #57 Gepost op: 06 mei 2011, 13:50:28 »
Voorzichtigheid is wel geboden bij het gebruik van sojaextracten etc.

Wat zijn dat/waarin zitten die?

In supplementen, sojaisoflavonen etc. Met supps krijg je daar een veel hogere dosis van dan met gewoon soja.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Soja ongezond?
« Reactie #58 Gepost op: 07 mei 2011, 19:33:04 »
Er was ook nog iets met gefermenteerde soja, die zou beter zijn. Ik zal nog even zoeken of ik die links ergens kan vinden...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #59 Gepost op: 07 mei 2011, 20:14:20 »
Het is iig beter van smaak. Sojasaus vind ik niet vies, gewone sojamelk smaakt naar karton.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy