Vegatopia Forum

Soja ongezond?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja kan ernstige tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken
« Reactie #20 Gepost op: 06 maart 2008, 13:15:46 »
Anders kun je het ook nog smurfen door te kijken of de f in het kofschip smurft. En dat smurft ie.

Ja nee, maar dát is een handig smurfelsbruggetje, als je vandaar alsnog moet overstappen op het andere. :P
En dan nog ligt verwarring met woorden als 'durven' voor de hand.

Een beetje aangeboren taalgevoel is dan altijd handig meegenomen ;)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Soja kan ernstige tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken
« Reactie #21 Gepost op: 06 maart 2008, 13:34:48 »
Anders kun je het ook nog smurfen door te kijken of de f in het kofschip smurft. En dat smurft ie.

Ja nee, maar dát is een handig smurfelsbruggetje, als je vandaar alsnog moet overstappen op het andere. :P
En dan nog ligt verwarring met woorden als 'durven' voor de hand.
Juist, en die fout wordt geregeld gemaakt. 'Gesmurfd' zie je toch wel veel te veel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Soja kan ernstige tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken
« Reactie #22 Gepost op: 06 maart 2008, 18:52:27 »
Meestal smurf ik de woorden wel goed.

Maar doordat tegenwoordig de jongere smurfen niet meer goed kunnen smurfen, raak ik soms wel in de war. Is dat nu wel of niet correct gesmurft?

Daarnaast heb ik het gevoel, dat door teveel te smurfen, het smurfgevoel achteruit gaat.

Ik zie tegenwoordig ook veel gesmurf in het Engels. Daar smurf ik soms echt van!

Volgens mij gaan we offsmurf!
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2008, 18:53:13 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Soja kan ernstige tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken
« Reactie #23 Gepost op: 06 maart 2008, 22:39:25 »
dit is helemaal niet offsmurf!

de stelling is gewoon weg helemaal gesmurft, dus dat zit wel smurf.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja kan ernstige tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken
« Reactie #24 Gepost op: 08 maart 2008, 10:09:27 »
ik word erg moe van dit soort berichten over dat soja nu ineens slecht voor je zou zijn.
neeee....vlees is goed voor je zeker ?!  ???
ik denk dat de gemiddelde vega stukken beter op zijn eten let dan de gemiddelde omnivoor !

ik geloof wel in de goede kracht van goed eten,en daarom moet je inderdaad gewoon gevarieerd eten, groente/fruit vezels en mocht je nog twijfelen over die B12 koop dan een potje multivitaminen voor vegetariers ( bij de ETOS) dan zit je zeker goed.

zo, ik ben uitgesmurft.

Appel

Re:Soja kan ernstige tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2008, 11:28:34 »
Het is 1 uitgangspunt, niet dé almachtige waarheid. In Azië eten ze veel sojaproducten, dat past in die sferen.
Ik zou zeggen: let goed op je eigen lichaam, die vertelt wel wat je nodig hebt.  

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja kan ernstige tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken
« Reactie #26 Gepost op: 27 maart 2009, 16:58:25 »
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/03/090324131442.htm

Eating Soy Early In Life May Reduce Breast Cancer Among Asian Women
ScienceDaily (Mar. 27, 2009) — Asian-American women who ate higher amounts of soy during childhood had a 58 percent reduced risk of breast cancer, according to a study published in Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention, a journal of the American Association for Cancer Research.

"Historically, breast cancer incidence rates have been four to seven times higher among white women in the U.S. than in women in China or Japan. However, when Asian women migrate to the U.S., their breast cancer risk rises over several generations and reaches that of U.S. white women, suggesting that modifiable factors, rather than genetics, are responsible for the international differences. These lifestyle or environmental factors remain elusive; our study was designed to identify them,"

The current study focused on women of Chinese, Japanese and Filipino descent who were living in San Francisco, Oakland, Los Angeles or Hawaii. Researchers interviewed 597 women with breast cancer and 966 healthy women. If the women had mothers living in the United States, researchers interviewed those mothers to determine the frequency of soy consumption in childhood.

Researchers divided soy intake into thirds and compared the highest and lowest groups. High intake of soy in childhood was associated with a 58 percent reduction in breast cancer. A high level of soy intake in the adolescent and adult years was associated with a 20 to 25 percent reduction. The childhood relationship held in all three races and all three study sites, and in women with and without a family history of breast cancer. "Since the effects of childhood soy intake could not be explained by measures other than Asian lifestyle during childhood or adult life, early soy intake might itself be protective," said the study's lead investigator, Larissa Korde, M.D., M.P.H., a staff clinician at the NCI's Clinical Genetics Branch.

"Childhood soy intake was significantly associated with reduced breast cancer risk in our study, suggesting that the timing of soy intake may be especially critical," said Korde. The underlying mechanism is not known. Korde said her study suggests that early soy intake may have a biological role in breast cancer prevention. "Soy isoflavones have estrogenic properties that may cause changes in breast tissue. Animal models suggest that ingestion of soy may result in earlier maturation of breast tissue and increased resistance to carcinogens."

As provocative as the findings are, Ziegler cautioned that it would be premature to recommend changes in childhood diet. "This is the first study to evaluate childhood soy intake and subsequent breast cancer risk, and this one result is not enough for a public health recommendation," she said. "The findings need to be replicated through additional research."



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2009, 00:56:55 »
http://www.ergogenics.org/voeding100.html#1

Soja verlaagt testosteronspiegel mannen niet, zegt metastudie
(Fertil Steril. 2009 Jun 11. [Epub ahead of print].)

Mannen maken niet minder testosteron aan als ze soja-eiwitten binnenkrijgen. Dat maken Amerikaanse voedingswetenschappers op uit een meta-analyse van bestaande studies, waarin mannen eiwitten uit soja of soja-isoflavonen kregen toegediend.

De onderzoekers gebruikten uitsluitend trials, waarin onderzoekers aan mannen eiwitten of isoflavonen gaven, en hun hormoonspiegels vervolgens vergeleken met die van andere mannen. Isoflavonen zijn difenolen die vastzitten aan soja-eiwit, en kunnen interacteren met de betareceptor voor estradiol. Een gram eiwit uit soja is goed voor ongeveer 3.5 milligram isoflavonen - eventuele suikerketens niet meegerekend.

De hoogste inname in de trials die de onderzoekers gebruikten was 450 milligram isoflavonen per dag. In de trials waarin mannen eiwitten kregen was de hoogste inname zeventig gram per dag. Gemiddeld duurde een trial 74 dagen. De figuur hieronder vertelt het effect op de totale testosteronspiegel. Onderaan in de figuur vertelt het ruitje het effect van alle studies bij elkaar. Voldoende gegevens over het effect op het biobeschikbare testosteron konden de onderzoekers niet vinden.

Het effect van soja en isoflavonen zou wel eens kunnen afhangen van je - waarschijnlijk door je genen bepaalde - bacteriepopulatie in je darmen. De onderzoekers noemen een studie waarin alle veertig proefpersonen dagelijks 110 milligram isoflavonen krijgen. De concentratie isoflavonen in hun bloed varieert echter met een factor 1500. De variatie van de actieve metaboliet equol varieert meer dan een factor 1000. "This finding is not surprising because only approximately 25% to 35% of Westerners possess the intestinal bacteria capable of producing equol", schrijven ze.

De onderzoekers keken ook naar het effect op het SHBG. Dat was nog kleiner dan het effect op testosteron.

Als dat klopt, dan nemen driekwart van de westerlingen niet genoeg isoflavonen op om hormonale effecten van soja-eiwitten te ondervinden. Ondervinden westerlingen die effecten wel, dan hoeven ze nog niet negatief te zijn. In sommige dierstudies gaan proefdieren door langdurige blootstelling aan isoflavonen juist meer androgenen aanmaken. Bij mannen heeft soja misschien een soortgelijk effect: in mannen verhoogt soja de omzetting van estradiol in inactieve metabolieten. In proeven op mannen met een lage testosteronspiegel verhoogt soja misschien daarom de concentratie androgenen. Dat effect is ook wel eens gevonden bij normale mannen.



Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #28 Gepost op: 17 juli 2009, 00:57:19 »
Heb eigenlijk wel genoten van de smurfdraad. Kan er geen bijscholingsdraad komen met al die info verzameld wordt.
Want schrijf ik verzameld en wordt nou wel goed, ik weet ut niet meer.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Soja ongezond?
« Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2009, 20:41:46 »
Als je het zo schrijft wel: Want schrijf ik "verzameld" en "wordt" nou wel goed?

Zo is het ook goed: Kan er geen bijscholingsdraad komen met waarin al die info verzameld wordt.

Er zijn genoeg forumleden, die er een genoegen in scheppen om je op je vaute te wijzen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soja ongezond?
« Reactie #30 Gepost op: 22 juli 2009, 20:43:36 »
Er zijn genoeg forumleden, die er een genoegen in scheppen om je op je vaute te wijzen.
Die komma hoort daar niet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Soja ongezond?
« Reactie #31 Gepost op: 22 juli 2009, 20:49:44 »
Er zijn genoeg forumleden, die er een genoegen in scheppen om je op je vaute te wijzen.
Die komma hoort daar niet.
Ik laat een gevat antwoord aan iemand anders over.  ;)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Soja ongezond?
« Reactie #32 Gepost op: 22 juli 2009, 21:04:45 »
Er zijn nooit genoeg forumleden, maar we scheppen er uiteraard allemaal genoegen in, je op je vaute te wijzen.

Edit: maarreh, wat heeft dit te zoeken in de Soja-ongezonddraad?
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2009, 21:06:26 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #33 Gepost op: 22 juli 2009, 22:09:24 »
Vroeger was ik grammaticaal zeer sterk, maar sinds ik soja eet.....

Zoiets?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Soja ongezond?
« Reactie #34 Gepost op: 23 juli 2009, 17:05:23 »
Edit: maarreh, wat heeft dit te zoeken in de Soja-ongezonddraad?


 :pinocchio: Lelle is weer begonnen..., en ik kon het niet laten. Tja, soja...
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #35 Gepost op: 24 juli 2009, 13:24:15 »
Je kunt het nog gekker hebben: buitenlanders die native speakers corrigeren :D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Soja ongezond?
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2009, 02:04:02 »
Je kunt het nog gekker hebben: buitenlanders die native speakers corrigeren :D
Je hebt het toch niet over mij, hoop ik? Of is mijn Nederlands in de afgelopen 3.5 jaar in Duitsland wel heel erg bergafwaarts gegaan? ;)
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 02:26:50 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #37 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:40:00 »
Een oudje, geen idee waarom ze het nu publiceren bij Ergogenics:


http://www.ergogenics.org/voeding105.html#1

Sojamelk reduceert kans op prostaatkanker (Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):553-7.)

Mannen die elke dag een glas sojamelk drinken hebben dertig procent minder kans op prostaatkanker. Mannen die elke dag meer dan een glas sojamelk drinken hebben maar liefst zeventig procent minder kans op prostaatkanker. Dat ontdekten epidemiologen van de Californische Loma Linda University in 1999 in een onderzoek onder twaalfduizend mannen  
die behoorden tot de Zevende dagsadventisten.

Omdat Zevende dagsadventisten zo gezond leven, zijn het interessante studie-objecten voor epidemiologen. In 1976 en 1977 vroegen de onderzoekers van twaalfduizend mannen hoe ze aten. De grootste groep van de mannen volgden ze vervolgens zes jaar laag, tot de vroege jaren tachtig. Zo ontdekten de onderzoekers dat het drinken van sojamelk de kans op prostaatkanker flink verlaagde. Dat vertelt de tabel hieronder.

Tweeduizend mannen werden nog langer gevolgd. Ze deden ook mee met een studie naar de gezondheidseffecten van milieuverontreiniging, de Men In The Smog-studie. Die mannen werden gevolg tot 1992. Hieronder zie je dat in die groep het beschermende effect van sojamelk nog sterker nog voren komt dan in de eerste studie.

Mannen die dagelijks twee glazen sojamelk drinken - goed voor 400 gram - krijgen per dag 7 milligram daidzein en 10 milligram genistein binnen. Daidzein en genistein zijn isoflavonen. Isoflavonen hebben een anti-oestrogene werking, remmen de omzetting van testosteron in het agressiever DHT en hebben ook een direct remmend effect op kankercellen. De onderzoekers vermoeden dat die isoflavonen het effect veroorzaken. Een andere mogelijkheid is dat proteaseremmers in soja de beschermende werking van sojamelk verklaren.

Helemaal nieuw waren de bevindingen niet. Tien jaar, in 1989, waren kankeronderzoekers uit Hawaii ook al gestuit op de beschermende werking van sojaproducten. [Cancer Res. 1989 Apr 1;49(7):1857-60.] Mannen van Japanse origine hadden in die studie 65 procent minder kans op prostaatkanker hadden als ze vijf keer per week tahoe aten dan mannen die een keer per week of minder vaak tahoe op hun bord kregen.

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2009, 22:43:15 door Hizikigrrrl »

Schanulleke

Re:Soja ongezond?
« Reactie #38 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:20:45 »
Isoflavonen hebben een anti-oestrogene werking

 ??? Maar zou sojamelk in dat opzicht dan niet nadelig zijn voor vrouwen? Oestrogenen spelen een belangrijke rol bij bepaalde processen in een vrouwenlichaam. Hier staat er wat meer over. En er staat ook dat een tekort aan oestrogenen bij oudere mannen het risico op osteoporose verhoogt. Staan er dan tegenover de genoemde voordelen ook niet een aantal nadelen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja ongezond?
« Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:27:15 »
Dit onderzoek keek daar niet naar.
Teveel oestrogeen is ook niet goed, nn deze draad staan nog meer onderzoeken over soja en kanker bij vrouwen.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2009, 17:31:28 door Hizikigrrrl »