Mijn succesrecept is zoete-aardappelsoep, al dan niet met pompoen.
Nodig: 1 kilo zoete aardappel, 1 oranje pompoen of 2 winterwortels, 3 uien, 3 tenen knoflook, 2 tl tandoorikruiden (AH), 1 el kerriepoeder, 3 flinke tl groentebouillonpoeder, 2 tl sambal, 1 l water.
Groenten wassen, schillen en in blokjes snijden. Knoflook heel laten. Opzetten met water, kruiden, sambal en bouillonpoeder. Koken tot de groenten zacht zijn. Pureren met staafmixer tot een gladde soep. Voeg wat water toe als je hem te dik vindt. De soep hoort een beetje dik te zijn.
Lekker met broodjes vegaburger en een salade. Je kunt ook een pondje prei toevoegen aan de groenten. Zelfs mijn vader lust deze soep!
Vegan boterkoek is ook altijd een succes.
Nodig: 200 gram volkorenmeel, 175-200 gram rietsuiker (net hoe zoet je hem wilt), 175 gr plantaardige margarine, zakje bakpoeder of 1 flinke eetlepel wijnsteenbakpoeder (allebei kan ook), snufje zout,1 tl kardemonpoeder, ongeveer een kopje sojamelk, zakje vanillesuiker.
Verwarm de oven voor op 180 ºC. Zeef alle droge ingrediënten boven een grote kom. Smelt de margarine zachtjes in een pannetje. Meng dit door de droge ingrediënten samen met genoeg sojamelk om een samanhangend deeg te krijgen. Mix alles goed met een mixer of staafmixer. Vet een springvorm in met een beetje margarine. Doe het deeg erin en druk het een beetje aan. Ongeveer 25-30 min bakken in het midden van de oven. Af laten koelen voor je hem aansnijdt.
Mijn pasta's en rijstgerechten gaan er meestal ook goed in.