Vegatopia Forum

Wat is jouw 'signature dish'?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #40 Gepost op: 06 maart 2008, 22:36:33 »
eiersla met kiwi.

dat is altijd 1 van de hapjes voor de fondue op oudjaar, en de familie die langskomt kijkt er altijd naar uit  :D

en verder ook wel een beetje mijn balletjes in tomatensaus en mijn goulash, ook al heb ik die nog maar 2 keer gemaakt, iedereen blijkt er dol op.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #41 Gepost op: 11 maart 2008, 17:14:54 »
Eet gezond & eet taartjes

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #42 Gepost op: 11 maart 2008, 18:39:46 »

ja hoor ... heeeeeeeerlijk!

bij drie eieren 1 kiwi ofzo ongeveer, en mayonaise, beeeetje mosterd en vooral de ketchup niet vergeten.
afwerken met wat paprikapoeder, zout, peper... wat er maar ontbreekt.

zoooo lekker bij van die gekruide italiaanse toastjes of thijmbroodsticks ofzo       :yummie:

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #43 Gepost op: 11 maart 2008, 18:41:24 »
Dat doet me ineens denken aan de kookkunsten van schoonmoeders. Die maakt slasaus op basis van kwark en
jam!  :-X
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #44 Gepost op: 11 maart 2008, 18:48:11 »

dan daag ik iedereen uit om het eens te maken en niét lekker te vinden...
anderen eten kip met annanas en coctailsaus, wat is er dan zo raar aan eiren en kiwi ?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #45 Gepost op: 11 maart 2008, 19:10:37 »
Kip met ananas vind ik ook niet lekker. Cocktailsaus ook niet eigenlijk.

Het doet me over het algemeen een beetje denken aan een bepaalde vorm van smaakoverheersing. Kinderen die alleen maar warm eten lusten als er appelmoes overheen zit etc.
Deze 'verzoeting' is overal gaande. Hapjes van de cateraar op een schaal, waaronder gevulde eieren. Zit er ineens een stuk aardbei op.
Is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik ik hou er niet zo van.

ik geloof dat Johannes van Dam er ook weinig gecharmeerd van is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #46 Gepost op: 12 maart 2008, 16:14:53 »
Een vriendin maakte (voor ze vegetariër werd) altijd kip-kerrie-kersentaart, met van die zoete kersen uit blik. Het smaakte nog best wel okee, maar dat kwam denk ik door de grote hoeveelheden kerrie en kaas waardoor je het zoete niet meer zo proefde.
Het dieptepunt was wat mij betreft op kamp met studentenvereniging: zuurkoolstamppot met erdoor fruitcocktail op zware siroop :-X. Voor de vleeseters in een lekkere combi met rookworst.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #47 Gepost op: 12 maart 2008, 16:17:34 »
En nog even on topic: eiersalade met ananas vind ik wel lekker, ei en zoet lijkt me niet zo'n heel vreemde combinatie, alleen met kiwi lijkt het 'mondgevoel' me minder. Maar dat klinkt weer heel culinair-zweverig.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #48 Gepost op: 12 maart 2008, 19:22:16 »
Een vriendin maakte (voor ze vegetariër werd) altijd kip-kerrie-kersentaart, met van die zoete kersen uit blik. Het smaakte nog best wel okee, maar dat kwam denk ik door de grote hoeveelheden kerrie en kaas waardoor je het zoete niet meer zo proefde.
Het dieptepunt was wat mij betreft op kamp met studentenvereniging: zuurkoolstamppot met erdoor fruitcocktail op zware siroop :-X. Voor de vleeseters in een lekkere combi met rookworst.

kipkerriekersen. ja, dat lijkt me echt smerig. hoe kom je er in vredesnaam op??
Za Zemiata!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #49 Gepost op: 13 maart 2008, 17:08:14 »
je moet de kiwi er gewoon onder pletten, samen met de eiren... dat zorgt voor een frisse toets, smaakt het niet zo duf meer. (wat ik vind van gewone eiersla)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #50 Gepost op: 13 maart 2008, 17:33:29 »
Oh, dat deed ik altijd met augurk.

edit: frisse smaak dan, niet pletten.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2008, 17:33:52 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #51 Gepost op: 13 maart 2008, 23:48:26 »
Een vriendin maakte (voor ze vegetariër werd) altijd kip-kerrie-kersentaart, met van die zoete kersen uit blik. Het smaakte nog best wel okee, maar dat kwam denk ik door de grote hoeveelheden kerrie en kaas waardoor je het zoete niet meer zo proefde.
Het dieptepunt was wat mij betreft op kamp met studentenvereniging: zuurkoolstamppot met erdoor fruitcocktail op zware siroop :-X. Voor de vleeseters in een lekkere combi met rookworst.

kipkerriekersen. ja, dat lijkt me echt smerig. hoe kom je er in vredesnaam op??

Een vriendin van me maakt dat ook weleens, ik meen dat het ooit eens in een of ander blaadje stond.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #52 Gepost op: 16 maart 2008, 15:01:12 »
Lasagna, kerrieaardappeltjes, seitan, surinaamse kikkererwten en tegenwoordig ook wat indiase verzoekjes :)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #53 Gepost op: 18 maart 2008, 12:20:31 »
"Wat is je succesgerecht of maak je veel/graag?"

Pasta's: lekker snel, ook voor meerdere gasten geschikt en lukt me altijd.
Toetjes maak ik ook graag. Bij voorkeur niet-nederlandse toetjes als trifle, crumble, cake-achtigen.

"Welk gerecht komen mensen graag bij je eten?"

Mijn pasta van verse tagliatelle en een saus van verse bladspinazie in kruidenroomsaus. Los zet ik er dan nog feta of blauwe kaas, pijnboompitjes en zongedroogde tomaatjes bij. Dan pakt iedereen wat hij/zij lekker lijkt. Dan nog een lekkere verse knapperige salade en warm stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter erbij.
Verder maak ik, al zeg ik het zelf, goede aardappeltjes uit de oven. Lekker met schil, in olijfolie, rozemarijn, thijm, knoflook en grof zeezout. Die zorgen ook altijd wel voor een "mmmmm!"effect ;D

"Kortom, wat is jouw "signature dish"?"

Het bovenstaande dus....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #54 Gepost op: 18 maart 2008, 16:38:57 »
als mensen bij mij komen eten zijn ze teleurgesteld als ze niks krijgen met chocolade erin,.. dat kan ik het hoofdgerecht (quorn in chocolade saus), toetje of in het lekkers bij de koffie zijn maar chocolade zit er altijd in :$

het is zelfs zo erg dat mijn schoonmoeder altijd grapt dat als we werkeloos worden we gewoon een chocolade winkel kunnen openen

en ik heb een paar dingen die ik graag maak als mensen van ver weg komen.. (zodat je lekker met ze kan kletsen en dus niet de hele tijd in de keuken staat, terwijl het een maand of 3 geleden is sinds je ze gezien hebt): pompoenovenschotel, witloftaart, quorn in chocoladesaus en zelfgemaakte pasta met zlefgemaakte pesto en ovengedroogde tomaatjes

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #55 Gepost op: 18 maart 2008, 17:46:44 »
quorn in chocoladesaus


Recept?? ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #56 Gepost op: 20 maart 2008, 13:45:00 »
quorn in chocoladesaus


Recept?? ;D

ik wist dat ie nog ergens op t forum stond ;) dus ff gezocht... en tada:

Citaat
men neme:

ui
knoflook
geroosterde paprika
een blik tomaten in blokjes
een zakje cashewnootjes
peper
groentenboullion
kidneybonen
een paar blokjes pure chocolade
wat quorn
koriander


bak de ui en knoflook, doe er de paprika tomaat en groentenboullion bij. hak de helft van de cashews fijn en doe die er ook bij. Kidneybonen spoelen en toevoegen net als de quorn. dan de chocolade smelten in de pan en as laatste de rest cashew, peper en koriander toevoegen. evt. nog verder naar smaak kruide toevoegen

en nu precieser wordt t niet  want ik heb het ook maar een x in elkaar geflanst :p en improviseer nu ook gewoon naar gelang we er zin in hebben. ook lekker met rijst en brocolli of gegrilde zuiderse groenten.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Jippia

Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #57 Gepost op: 22 maart 2008, 10:02:12 »
Mijn succesrecept is zoete-aardappelsoep, al dan niet met pompoen.

Nodig: 1 kilo zoete aardappel, 1 oranje pompoen of 2 winterwortels, 3 uien, 3 tenen knoflook, 2 tl tandoorikruiden (AH), 1 el kerriepoeder, 3 flinke tl groentebouillonpoeder, 2 tl sambal, 1 l water.

Groenten wassen, schillen en in blokjes snijden. Knoflook heel laten. Opzetten met water, kruiden, sambal en bouillonpoeder. Koken tot de groenten zacht zijn. Pureren met staafmixer tot een gladde soep. Voeg wat water toe als je hem te dik vindt. De soep hoort een beetje dik te zijn.

Lekker met broodjes vegaburger en een salade. Je kunt ook een pondje prei toevoegen aan de groenten. Zelfs mijn vader lust deze soep!  ;D

Vegan boterkoek is ook altijd een succes.

Nodig: 200 gram volkorenmeel, 175-200 gram rietsuiker (net hoe zoet je hem wilt), 175 gr plantaardige margarine, zakje bakpoeder of 1 flinke eetlepel wijnsteenbakpoeder (allebei kan ook), snufje zout,1 tl kardemonpoeder, ongeveer een kopje sojamelk, zakje vanillesuiker.

Verwarm de oven voor op 180 ºC. Zeef alle droge ingrediënten boven een grote kom. Smelt de margarine zachtjes in een pannetje. Meng dit door de droge ingrediënten samen met genoeg sojamelk om een samanhangend deeg te krijgen. Mix alles goed met een mixer of staafmixer. Vet een springvorm in met een beetje margarine. Doe het deeg erin en druk het een beetje aan. Ongeveer 25-30 min bakken in het midden van de oven. Af laten koelen voor je hem aansnijdt.  

Mijn pasta's en rijstgerechten gaan er meestal ook goed in.



Sofia

Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #58 Gepost op: 30 maart 2008, 14:44:37 »
Ha, wat een leuke dingen staan hierin, een aantal vragen er ook om om uitgeprobeerd te worgen.  :D

Zelf heb ik geen 'signature dish' maar binnenkort ga ik verhuizen en moet dan voor mijn eigen avondeten gaan zorgen, dus wie weet komt daar nog iets uit.  ;)

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #59 Gepost op: 01 april 2008, 19:54:00 »


Vegan boterkoek is ook altijd een succes.

Nodig: 200 gram volkorenmeel, 175-200 gram rietsuiker (net hoe zoet je hem wilt), 175 gr plantaardige margarine, zakje bakpoeder of 1 flinke eetlepel wijnsteenbakpoeder (allebei kan ook), snufje zout,1 tl kardemonpoeder, ongeveer een kopje sojamelk, zakje vanillesuiker.

Verwarm de oven voor op 180 ºC. Zeef alle droge ingrediënten boven een grote kom. Smelt de margarine zachtjes in een pannetje. Meng dit door de droge ingrediënten samen met genoeg sojamelk om een samanhangend deeg te krijgen. Mix alles goed met een mixer of staafmixer. Vet een springvorm in met een beetje margarine. Doe het deeg erin en druk het een beetje aan. Ongeveer 25-30 min bakken in het midden van de oven. Af laten koelen voor je hem aansnijdt.  

Ik ben erg benieuwd, staat nu af te koelen!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain