Vegatopia Forum

Gewetensbezwaren tegen vlees bereiden op school

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Gewetensbezwaren tegen vlees bereiden op school
« Gepost op: 20 februari 2008, 17:41:30 »
De Partij voor de Dieren stelt kamervragen over een VMBO-scholiere die puntenaftrek zou krijgen bij het centraal examen omdat ze geen vlees wil bereiden voor het vak koken. Zijn er meer mensen met die ervaring hebben met weigerachtige scholen of gaat het hier om een incident?

Re:Gewetensbezwaren tegen vlees bereiden op school
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2008, 17:43:47 »
Hoe is de situatie - is de scholiere weigerachtig, of de school, of beide?
Ik bedoel, hoe zijn de regels dienaangaande precies?
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2008, 17:44:59 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Gewetensbezwaren tegen vlees bereiden op school
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2008, 17:48:46 »
En wellicht ook interessant: zou de situatie anders zijn als zij om religieuze redenen geen vlees zou willen bereiden?

Overigens is de school overstag gegaan.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2008, 17:49:52 door Poek »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Gewetensbezwaren tegen vlees bereiden op school
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2008, 19:26:47 »
Vroeger konden we labproef weigeren en er een vervangende opdracht voor krijgen. Volgens mij was dat iets met een kikker, maar zeker weten doe ik dat niet.  Antje doet die opleiding nu, dus wellicht weet zij meer.
Het rare vond ik wel dat we andere dingen dus niet mochten weigeren. Op praktijkdag naar Barneveld voor het hanteren van kippen, cavia's en vogeltjes bijvoorbeeld. Hartstikke leuk, zo'n dagje kinderboerderij spelen natuurlijk, maar ik zie het nut er niet zo van in.
Een erg klein gedeelte van die opleiding zal met reptielen willen werken bijvoorbeeld. Maar de hele kudde moet die dag dieren daarvoor pesten.
Bij een practicum die dag kwamen we bij een afdeling met o.a. reptielen. Nu is het percentage wat met die dieren wil werken erg klein en als ze dat willen hebben ze meestal al wel ervaring ermee. Ik gok dat er erg weinig mensen overstappen na zo'n kennismakingsuurtje, maar cijfers heb ik niet. Tijdens zo'n uurtje krijg je dan een pad te zien, een misvormde roodwangschildpad, moet je een flinke, harige spin vasthouden en dan is die grote, zware boa constrictor wel ineens facultatief.
Ik vroeg de leraar waarom de vogelspin kaal was. Hij legde uit dat het van de stress kwam door ons bezoek. De spin mocht na ons bezoekje weer een tijdje in eenzame opsluiting om bij te komen.
Waarom pesten we mensen en dieren voor zo'n studiepuntje?
Overigens deden ze ook best moeilijk over het niet kunnen volgen van bepaalde practica i.v.m. fysieke handicaps.
Ik vind het erg raar dat je per se zelf een naald door een fruitvlieglarve's oogje moet zien te pielen als je het ook kunt mee kijken bij de buurman die geen functiebeperking aan zijn hand heeft.
Ja, maar je het zelf kunnen voor later werd er gezegd.
Eh? Als ik nu al problemen met labwerk heb, dan ga ik er denk ik ook niet mijn beroep van maken denk ik.
Breedte in je opleiding is leuk, maar het moet wel functioneel blijven...

Ergens heeft die school wel gelijk, vind ik. Niet alleen is vlees bereiden een vak apart, waarvoor je toch enige kennis en bepaalde technieken moet beheersen, het is ook voor het grootste gedeelte van de arbeidsmarkt een essentieel onderdeel van je culinaire repertoire. Maar om welke opleiding gaat het hier precies eigenlijk?
Echter, vind ik niet dat je daar al je principes voor overboord dient te zetten en enige zelfverantwoordelijkheid mag ook wel.
Ik vraag me twee dingen af:
- Welke richting deed ze en hoe groot is het onderdeel koken daarin?
- Hoe kan het dat dit probleem zich pas voordeed voor een examen?
In de kookles zal vlees toch behandelt zijn, anders kun je er moeilijk een examen op af nemen. Hoefde ze het toen niet te doen of kreeg ze toen iets vervangends?
Sin chile, no tiene chiste!