Vegatopia Forum

Kroket

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Kroket
« Gepost op: 12 februari 2008, 00:06:06 »
Ik eet graag kroketten.

Inmiddels kan ik ze ook al zelf maken, maar die zijn dan wel meestal met vl33s. Graag zou ik ook vega kroketten maken, en dan heb ik het niet over aardappelkroketten, want die zijn toch anders. Eens heb ik een vega kroket bij een lokaal frietkot in Bergen op Zoom gegeten, maar dat was een vies tofu-geval.
Kaaskroketten lijkt me ook wat minder.

Allerlei lekkere recepten zijn welkom!
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Aiko

Re:Kroket
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2008, 00:37:42 »
Uit een ver Vegatopiaverleden, kreeg ik eertijds het recept van boer'nkoolkroketten van mevrouwen Selly en / of Kiwi. De precisiteit; daar stokt mijn dertigerbrein.

Het programma luidt in ieder geval als volgt:

Boerenkoolkroketjes (10 stuks)

De basis van deze kroketjes is een boerenkoolstamppot met geitenkaas en zongedroogde tomaatjes. De avond voor kerstmis eten we dus gewoon stamppot, de restjes verwerken we tot voorgerecht. Zorg dat je iets meer boerenkool dan aardappelen hebt.

250 gram boerenkool, fijngesneden
200 gram pureeaardappelen
3 zongedroogde tomaten, in kleine stukjes
100 gram Hollandse geitenkaas, in kleine blokjes
Scheutje melk
Klontje roomboter
1 ei
Paneermeel
Olie of vet om in te frituren

Kook de aardappelen en de boerenkool gaar in lichtgezouten water. Giet ze af, en prak er samen met de melk, tomatenreepjes, boter, kaas, en eieren een stamppot van. Maak die op smaak met zout en peper en laat afkoelen. Vorm er dikke ronde staafjes van, en rol die door het paneermeel. Leg ze in de koelkast tot je ze wil gebruiken, en frituur ze dan op 170 graden tot ze mooi bruin zijn. Serveer met een aantal verschillende dingen om ze in te dopen: piccalilly, tomatenketchup, tartaarsaus, of zelfgemaakte sauzen.


Het klinkt alsof het met gemak een Selly-score van zeven moet kunnen halen, lijkt mij... Ik kom ze graag proeven, want in drie en een half jaar tijd heb ik de moed nog niet gehad te maken.


Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.600
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kroket
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2008, 00:52:47 »
... boter, kaas, en eieren...
;D

Klinkt op zich lekker. Ik maak me alleen zorgen dat ofwel de stamppot zich niet tot een staafje laat boetseren (kleverige smurrie) dan wel dat de kroketten gortdroog worden. Iemand ervaring?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroket
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2008, 00:56:05 »
De basis van een stamp is natuurlijk een puree. De puree niet te dun en zacht maken, lijkt me.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kroket
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2008, 13:03:34 »
Uit een ver Vegatopiaverleden, kreeg ik eertijds het recept van boer'nkoolkroketten van mevrouwen Selly en / of Kiwi. De precisiteit; daar stokt mijn dertigerbrein.


Van Bart is het recept!  :)
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kroket
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2008, 13:04:07 »
... boter, kaas, en eieren...
;D

Klinkt op zich lekker. Ik maak me alleen zorgen dat ofwel de stamppot zich niet tot een staafje laat boetseren (kleverige smurrie) dan wel dat de kroketten gortdroog worden. Iemand ervaring?

Jep zeer goed te doen. We hebben ze zelfs aan Pierre Wind voorgezet, die ze zeer smakelijk vond.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Kroket
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2008, 13:07:55 »
Vind het ook wel lekker. En het blijft een leuk idee. Heb ze alleen ook nog nooit zelf gemaakt.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kroket
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2008, 15:47:15 »
Maak een vegetarische ragout met je favoriete ingrediënten, bind die tot een hele dikke smurrie (gelatine is daar het meest geschikt voor, vrees ik, maar anders moet het maar met iets zetmeligs), en paneer de boel.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroket
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2008, 15:51:18 »
Dat hoeft toch niet gebonden te worden?

Een ragout heeft als basis een roux.
Zelfs vl33skroketten stop ik geen gelatine in...

Moet ik eigenlijk op kookles dan?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kroket
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2008, 19:49:31 »
Over al dan niet gelatine in een kroket is er debat onder de puristen. Erwin Kats vindt van wel, Johannes van Dam geloof ik weer niet, of alleen af en toe.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kroket
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2008, 21:37:48 »
Dat klopt, maar feitelijk zit het er altijd in, de vraag is alleen of je niet-vegetarische kroketten van bouillon die uit zichzelf geleeert maakt, of er gelatine instopt, maar het zit er dus altijd in.

Maar inderdaad, wat koekje zegt, je kunt ze ook prima zonder maken. Dat maakt alleen het vormen van de kroketten lastiger.
This is between me and the vegetable!

Oetski

Re:Kroket
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2008, 22:43:09 »
Ik vond een recept voor groentekroketten. Weet niet of 't lekker is, maar je kunt het proberen: http://www.devlamindepan.nl/index.html?veg/veg0115.htm
Er zit in ieder geval geen gelatine in. En ik mag toch hopen dat in de groentekroketten van de snackbar ook geen gelatine zit? Want die eet ik dus wel eens.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kroket
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2008, 16:48:49 »
In het kader van Vrijdag Frietdag stonden een aantal recepten voor kroketten op koken enzo....
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1195827833&archive=&start_from=&ucat=32&

mjets

Re:Kroket
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2008, 00:15:57 »
Ik heb wel eens (nee vraag me niet naar het recept...) een champignons ragout gemaakt voor in van die ragoutbakjes. Als je een hele stevige ragout maakt (dus wat minder bouilion) kan je dat als het eenmaal afgekoeld is, in hele mooie kroketjes modelleren... paneer eromheen, ei, en nog een laagje paneer en hop in de frituur....
Toch eens op zoek naar dat recept....

Appel

Re:Kroket
« Reactie #14 Gepost op: 29 februari 2008, 14:23:31 »
Spannend, al die signature dishes,  maar lekkerbekjes, hoé maken we deze dan?

Piek, tofuballetjes?

Boerenkoolkroketjes...wat een idee!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kroket
« Reactie #15 Gepost op: 29 februari 2008, 14:31:36 »
Spannend, al die signature dishes,  maar lekkerbekjes, hoé maken we deze dan?

Piek, tofuballetjes?

Boerenkoolkroketjes...wat een idee!

De tofubitterballen staan hier
en de boerenkoolkroketjes hier  :)
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroket
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2008, 16:35:44 »
mocht je nog intresse hebben dan heb ik ergens nog wel een recept voor linzenkroketjes :) maar moet t overtypen ;) dus alleen als je intresse hebt
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kroket
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2008, 17:20:11 »
Ik heb wel eens (nee vraag me niet naar het recept...) een champignons ragout gemaakt voor in van die ragoutbakjes. Als je een hele stevige ragout maakt (dus wat minder bouilion) kan je dat als het eenmaal afgekoeld is, in hele mooie kroketjes modelleren... paneer eromheen, ei, en nog een laagje paneer en hop in de frituur....
Toch eens op zoek naar dat recept....

Champignonragout kan best makkelijk toch? Ui fruiten, kastanjechamps fijn snijden en goed bakken met zout en peper, zodat het vocht eruit is. Knoflook meebakken. Dan kruiden toevoegen naar keuze (tijm, rozemarijn... of juist oregano). Op 1 bakje champignons 2 eetlepels bloem erbij gooien, even roeren zodat de bloem om de champignons heen zit geplakt. En dan met een sterke kruidenbouillon of paddenstoelenbouillon indikken. Eventueel nog zout en peper naar smaak erbij doen. Dan de vulling tot stevige balletjes of kroketten vormen.

Ik zou dan trouwens ei-bloem-ei-paneer doen.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2008, 13:05:27 door Annemieke »

mjets

Re:Kroket
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2008, 19:24:00 »
Wauw, dat klinkt goed te doen  8)
Zo ben ik gister' heus uit eten geweest bij L'orage in Delft en bij hun amuse zat een tomatenbitterballetje.... onwijs lekker! Met tomaat (ja he he) en mini stukjes kaas en een heerlijk krokant jasje... echt geweldig!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroket
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2008, 22:22:39 »
mocht je nog intresse hebben dan heb ik ergens nog wel een recept voor linzenkroketjes :) maar moet t overtypen ;) dus alleen als je intresse hebt

Lijkt me erg lekker!

maar ovetiepen lijkt me ook veel werk, aangezien ik het de komende week zeker niet ga maken.
Kan je het niet inscannen en dan ergens uploaden en het plaatje hier linken?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy