Uit een ver Vegatopiaverleden, kreeg ik eertijds het recept van boer'nkoolkroketten van mevrouwen Selly en / of Kiwi. De precisiteit; daar stokt mijn dertigerbrein.
Het programma luidt in ieder geval als volgt:
Boerenkoolkroketjes (10 stuks)
De basis van deze kroketjes is een boerenkoolstamppot met geitenkaas en zongedroogde tomaatjes. De avond voor kerstmis eten we dus gewoon stamppot, de restjes verwerken we tot voorgerecht. Zorg dat je iets meer boerenkool dan aardappelen hebt.
250 gram boerenkool, fijngesneden
200 gram pureeaardappelen
3 zongedroogde tomaten, in kleine stukjes
100 gram Hollandse geitenkaas, in kleine blokjes
Scheutje melk
Klontje roomboter
1 ei
Paneermeel
Olie of vet om in te frituren
Kook de aardappelen en de boerenkool gaar in lichtgezouten water. Giet ze af, en prak er samen met de melk, tomatenreepjes, boter, kaas, en eieren een stamppot van. Maak die op smaak met zout en peper en laat afkoelen. Vorm er dikke ronde staafjes van, en rol die door het paneermeel. Leg ze in de koelkast tot je ze wil gebruiken, en frituur ze dan op 170 graden tot ze mooi bruin zijn. Serveer met een aantal verschillende dingen om ze in te dopen: piccalilly, tomatenketchup, tartaarsaus, of zelfgemaakte sauzen.
Het klinkt alsof het met gemak een Selly-score van zeven moet kunnen halen, lijkt mij... Ik kom ze graag proeven, want in drie en een half jaar tijd heb ik de moed nog niet gehad te maken.