Als ik een beetje mijn best doe lukt het wel om voor €5 per dag te eten. Tijdens mijn studententijd deed ik het zelfs vaak met €3 per dag, en at ik ook nog lekker.
'S morgens crackers/rijstwafels met notenpasta en appelstroop, of iets met havermout. Voor de lunch een paar boterhammen met (zelfgemaakt) beleg en wat groenvoer of een restje avondeten. Ik kook vaak een dubbele portie van curries en andere stoofpotjes en vries dat dan in voor lunches.
Goedkope avondmaaltijden:
Couscous salade met kikkererwten en seizoensgroente
Risotto met champignons (koop een grote zak arboriorijst bij de turk)
Chili met bonen en sojabrokjes
Pasta bolognese met sojabrokjes
Pitabroodjes met sla en bonenburgers of zelfgemaakte seitan shoarma
Rode linzendal met wortels, pastinaak en knolgroente
Bladerdeeg flapjes met hartige linzenvulling
Stamppot met groente en gemarineerde tofu of tempeh
Ovenschotel met aardappel, (zuur)kool, wortels en sojabrokjes
Wat ik verder doe om geld te besparen (veel dingen die anderen ook al hebben gezegd):
- Altijd je eigen eten en drinken meenemen en zo min mogelijk snacks, drankjes en kant-en-klare dingen kopen.
- Zo veel mogelijk dure dingen zelf maken: seitan, vegaburgers, broodsmeersels, sauzen, notenkaas, tussendoortjes etc.
- Grote hoeveelheden inkopen. Een mini bakje sesamzaadjes bij AH kost 1,39, zak van 250 gram bij de molen kost 1,79.
- Een goed gevulde voorraadkast voorkomt dat je te vaak naar de supermarkt moet.
- Vermijd merkproducten en zoek onderin het schap naar de goedkope versie. Ik proef geen verschil tussen rijstwafels van €1 en die van 20 cent.
- Probeer van producten die je vaak koopt de prijs te onthouden, zodat je makkelijk kunt checken in welke winkels het goedkoper is.
- Gooi geen eten weg. Als ik weet dat het niet op tijd opgegeten wordt vries ik het in. Vervolgens niet vergeten wat er in de vriezer zit!
- De markt en de Turkse groenteman zijn fijn voor betaalbare groente, kruiden en noten.
- Probeer niet te strikt met recepten te koken, maar werk met wat je in huis hebt en wat er in het seizoen/in de aanbieding is.