Ik heb het al eens eerder gemeld:
En als ik dan nog eens de kosten splits, geloof ik dat de warme maaltijden en broodmaaltijden niet de belangrijkste kostenfactor zijn. Een avondje wijn drinken met hapjes (nootjes, chips, toast met brie) is duidelijk duurder (want kant-en-klaar) dan een niet-eens-zo-eenvoudige doch voedzame maaltijd.
En daar sta ik nog steeds achter. Basisproducten als (olijf-)olie, tomatenpuree en pasta kosten je de kop niet - en naar verluidt zijn de prijsverschillen tussen huismerken van 'gewone' supermarkten en discounters verwaarloosbaar. Rijst, couscous, bulgur, kruiden en specerijen koop ik bij de toko of de Turk (zeer schappelijke prijzen, ik koop alleen meestal meer dan ik van plan was
). Verse groente kan wat duurder zijn (asperges natuurlijk, maar ook paprika, als je niet oppast), maar nog steeds geen overdreven grote aanslag op je portemonnee, als je wat op het seizoen en de aanbiedingen let (beetje jammer natuurlijk dat we nu in juni qua temperatuur beter wintervoer kunnen eten).
Kant-en-klaar of vleesvervangers koop ik zelden of nooit, daarmee druk je de meeste kosten, denk ik. Daarom vind ik het geen probleem om eens wat halloumi bij de salade te serveren (2,99 voor 250 gram, voor twee personen, twee dagen), of eens een plukje safraan te gebruiken. Maar ook niet elke dag.
Tja, we verkeren wel in de luxe positie dat we niet echt op de kleine prijzen hoeven te letten, maar onze maaltijden zou ik toch onder de noemer 'low budget doch lekker' scharen. Ik krijg vooral een slecht geweten als ik eten moet weggooien, en dat probeer ik dan ook te voorkomen. Als de aardappelen op moeten, en ik heb eigenlijk zin in rijst, dan worden het toch aardappelen. Is er een restje bloemkool, dan wordt dat opgegeten.
Ook als we eters krijgen, weet ik vrij goed in te schatten hoeveel er moet worden gekookt. Meestal nét voldoende om iedereen te tevreden te stellen (en, zo niet, dan wordt er een uitgebreid toetje in elkaar geflanst). Ik gebruik trouwens hiervoor de keukenweegschaal en de kopjes nogal intensief: ruim 200 gram groente per persoon, half kopje rijst per persoon, 60-80 gram pasta per persoon. Mijn moeder heeft als trauma een Schiermonnikoogvakantie, waar haar schoonzuster ooit vroeg 'hoeveel aardappelen eten jullie'? 'Kook gewoon meer dan genoeg', heeft ze toen geantwoord. Achteraf moet ik haar ongelijk geven; inschatten of desnoods even navragen kan een hoop nodeloze afval (en kosten) besparen.
Mijn valkuilen: afgezien van het zwichten voor toch een luxe halloumi, toch vooral interessante producten in de toko (er staat nog een pak tapioca te wachten op inspiratie), dingen als pompoenzaad en lijnzaad (vandaag nog gekocht), die je niet echt nodig hebt, maar die ook wel eens lekker zijn, en bovenal chique kruidenmengsels die je na een aantal jaren gewoon kunt weggooien, omdat je er toch niets mee hebt gedaan.
Mijns inziens zijn de grootste besparingen dus vooral te halen als je bezuinigt op drankjes en hapjes (en als je toch voor hapjes kiest, neem dan de lekkerdere, duurdere hapjes, daarvan eet je minder, maar je geniet er des te meer van).