Vegatopia Forum

Hoe ongezond is zoetstof?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Hoe ongezond is zoetstof?
« Gepost op: 06 februari 2008, 17:54:49 »
Laatst was er een vriendin van mijn moeder op bezoek.
Ik nam een yoghurtje (van die zure, waar ik altijd een klein beetje zoetstof bij doe).
Die vriendin schreeuwde daarop moord en brand en verklaarde mij gek dat ik zoetstof op basis van sacharine (en cyclamaat en fructose) gebruik.

Ik ben een regelmatige gebruiker van dit goedje, het zit o.a. in Cola Light (wat ik niet héél vaak drink, maar toch), enz.

Dus vraag ik mij af;

Hoe schadelijk/ongezond is zoetstof?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2008, 18:04:56 »
Ah, nou had Aiko hier moeten zijn.

Als je gaat googelen kom je een heel eind trouwens. Niet dat je alles moet geloven wat je leest, maar ik eet het ook niet meer. Vooral aspartaam niet. Al is maar een tiende waar van wat daar over beweerd wordt, dan vind ik het dat al waard om het niet meer binnen te krijgen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2008, 18:17:07 »
Ik gebruik 'Vloeibaar zoet' van Kruidvat, in de ingrediënten vind ik geen aspartaam terug.
Zit het er dan ook niet in, of zijn sacharine, cyclamaat en fructose synoniemen ervoor?

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2008, 18:31:32 »
Ik eet het in principe ook niet meer, drink geen light dingen etc
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2008, 18:36:45 »
Ik gebruik 'Vloeibaar zoet' van Kruidvat, in de ingrediënten vind ik geen aspartaam terug.
Zit het er dan ook niet in, of zijn sacharine, cyclamaat en fructose synoniemen ervoor?

Fructose is de enige acceptabele, dat is gewoon fruitsuiker. Saccharine en cyclamaat zijn ook troep. Misschien kun je in de boekenwinkel even Skinny Bitch opzoeken en dan het stuk over zoetstoffen lezen; door dat boek ben ik er mee gestopt. :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2008, 21:15:32 »
Je moet er vooral niet teveel van nemen, maar als je er geen last van hebt kan je het gewoon met mate gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2008, 21:22:07 door Hizikigrrrl »

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2008, 00:00:49 »
Zijn er al lange-termijnstudies over aspartaam, Hiziki?
Forumkenner 2007 8)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2008, 11:02:32 »
Geen idee, maar bij alle zoetstoffen zijn wel negatieve onderzoeken te vinden. Als je ipv zoetstof suiker neemt en je wordt te dik, is dat ook niet gezond en sommige mensen reageren slechter op suikers dan op zoetstoffen. Daarnaast is het heel moeilijk om lange termijnstudies te doen naar bepaalde producten, omdat er teveel factoren meespelen naast dat ene product.


Op nu.nl staat nu trouwens een stuk over het metabool syndroom. Mensen die dagelijks een blikje light frisdrank nemen, hebben 36% meer kans daarop. Het risico is zelfs groter dan als je veel gefrituurd voedsel eet.

Hoeveel zoetstof zou er in zo'n blikje zitten? Dan kun je een beetje uitrekenen of je ook zoveel in je yoghurt doet en evt. gaan minderen.


Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2008, 21:02:17 »
en bovendien is light gewoon heel vies!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2008, 18:21:05 »
Ik heb liever suiker, dan dat je een hele chemische fabriek inslikt. Zal wel getetst zijn op dieren ook.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2008, 12:47:00 »
Study: Artificial sweetener may disrupt body's ability to count calories

WEST LAFAYETTE, Ind. – Choosing a diet soft drink over a regular, sugar-packed beverage may not be the best way to fight obesity, according to new research from Purdue University. But the researchers said this doesn't mean you should grab a regularly sweetened soft drink instead.

Professor Terry Davidson and associate professor Susan Swithers, both in the Department of Psychological Sciences, found that artificial sweeteners may disrupt the body's natural ability to "count" calories based on foods' sweetness. This finding may explain why increasing numbers of people in the United States lack the natural ability to regulate food intake and body weight. The researchers also found that thick liquids aren't as satisfying – calorie for calorie – as are more solid foods.

...
http://www.purdue.edu/UNS/html4ever/2004/040629.Swithers.research.html

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2008, 14:58:40 »
Dit is oud nieuws. Dat kan J@n bevestigen. ;)
“it's strange how life makes sense in time...”

Appel

Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2008, 11:38:44 »

Ik eet nauwelijk geraffineerde suiker en maak ik chocolademelk van cacaopoeder met soyamelk en honing.  Ik dacht: "Laat ik maar eens chocolademelkpoeder proberen met zoetstof".
Ik heb 2 koppen gedronken. Daarna kreeg ik hoofdpijn...uiteindelijk kwam ik erop dat het hierdoor komt.


Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2008, 13:22:36 »

Ik eet nauwelijk geraffineerde suiker en maak ik chocolademelk van cacaopoeder met soyamelk en honing.  Ik dacht: "Laat ik maar eens chocolademelkpoeder proberen met zoetstof".
Ik heb 2 koppen gedronken. Daarna kreeg ik hoofdpijn...uiteindelijk kwam ik erop dat het hierdoor komt.



Herkenbaar: ik kreeg zelf ook hoofdpijn van koffie o.i.d. met zoetstof toen ik het de eerste tig keer dronk. Best wel erg dat ik er toch mee door ben gegaan en ondertussen nergens meer last van heb (gewenning ofzo?) maar ik ben nu weer van plan te minderen. Het is in ieder geval niet GOED voor je lichaam, dat is me wel duidelijk.

Jippia

Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #14 Gepost op: 09 juli 2008, 14:58:30 »
Ik gebruik zelf nooit zoetstof, omdat ik daar verschillende dingen over gelezen heb, o.a. op internet en in boeken. In mijn optiek is het gewoon gif en veel soorten schijnen kankerverwekkend te zijn. Agavesiroop, oersuiker en ahornsiroop zijn minstens zo goed en minder schadelijk voor de gezondheid. Daarnaast vind ik de smaak gewoon vies.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2008, 07:53:51 »
Ach.. ik eet/drink al zo'n 18 jaar zoetstoffen. Niet in alles, maar wel voor frisdank b.v. Het enige waar ik voor uit moet kijken is dat ik niet teveel ineens krijgt, daar krijg ik buikkramp van. Ik ben nog steeds gezond hoor. Ik heb laatst ook een boek gelezen over voeding van een professor in de voedingsleer... weet zo gauw de titel niet meer, maar hij zei dat er nog steeds niets is bewezen over b.v. kanker als gevolg van zoetstoffen.

Onderzoekers moeten ook hun geld verdienen, kranten nemen de conclusies van die onderzoeken klakkeloos over, zonder dat er wetenschappelijk daadwerkelijk voldoende bewijs is geleverd voor een stelling. Voor aspartaam b.v. hebben ze namelijk een veel langere periode nodig om het goed te kunnen onderzoeken. Het bestaat nog niet lang genoeg. En welke wetenschapper heeft het geld om over zo'n lange periode gedegen onderzoek te doen met voldoende testpersonen en een controlegroep?
Ik laat mij niet bang maken. Liever cola light dan al die suiker + calorieën in mijn lijf.

Ik vind trouwens wel dat ze eens op moeten houden met grote letters op de verpakking "geen suiker toegevoegd" terwijl er wel zoetstof in zit. Ik verwacht dan namelijk dat het ongezoet is, wat ik vaak lekkerder vind. En ze moeten dus ook niet overal suiker ingooien. Maar ja, wie ben ik.

RogerRabbit

Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #16 Gepost op: 22 september 2008, 15:40:31 »
ik zou geen kunstmatige zoetstoffen meer eten....hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.

Veel ziekten die met de maag en darm te maken hebben komen het vaak veel gebruik van zoetstoffen, je wordt er gasserig van en breekt je vitamines en mineralen af of voert het mee, want je gaat er meer door plassen...


Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #17 Gepost op: 22 september 2008, 16:18:14 »
Voor mij is smaak alleen al een reden om geen zoetstoffen of light-producten te gebruiken. 7'up light is dan wel zoet, maar ik vind het een raar, chemisch smaakje hebben. De gewone 7'up of Spa groen (nog steeds niet mijn favoriet, ik ben niet zo van de frisdrank) smaakt gewoon beter (natuurlijker, zo u wilt).

En dat gedoe met zoetjes in de koffie... ik ken veel koffiedrinkers die zoetjes gebruiken, maar de theedrinkers die ik ken, gebruiken gewoon suiker (of helemaal niets). Is daar een logische verklaring voor?

Voor mij dus geen light, maar gewoon less.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2008, 18:37:49 »
ik zou geen kunstmatige zoetstoffen meer eten....hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.

ik zou geen tv meer kijken .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.

ik zou niet meer fietsen .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.

ik zou eten koken .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.

ik zou geen voorbehoedsmiddelen meer gebruiken .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.

en last but not least

ik zou niet 100% vegetarisch eten .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.

Het 'natuurlijkheidsargument' is in bijna alle gevallen een waardeloos element.  Als iemand ernstig genomen wil worden dan moet hij/zij bij mij in ieder geval dat argument niet gebruiken of hij/zij zou zeer goed moeten kunnen onderbouwen waarom dat argument in dat specifieke geval wel van toepassing is.

Veel ziekten die met de maag en darm te maken hebben komen het vaak veel gebruik van zoetstoffen, je wordt er gasserig

Dat sommige mensen er 'gasserig' van worden is volgens mij aangetoond.  Maar waar zijn de bewijzen dat 'veel ziekten die met de maag en darm te maken hebben komen door het vaak veel gebruik van zoetstoffen?

Is deze mening ergens op gebaseerd, en zo ja, waarop?

breekt je vitamines en mineralen af of voert het mee, want je gaat er meer door plassen...

Zelfde vraag.

breekt je vitamines en mineralen af of voert het mee, want je gaat er meer door plassen...

De redenering dat alles wat je meer doet plassen negatief is omdat je daardoor vitamines en mineralen afvoert lijkt me niet valide.  Het menselijk lichaam is er immers prima tot in staat om te voorkomen dat er vitaminen en mineralen verdwijnen via de urine indien het geen overschot betreft.  Anders zou ook het drinken van water, thee, ... ongezond zijn.


Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik nauwelijks kunstmatige zoetstoffen want ik vind ze slecht smaken en ik stel me vragen bij hun gezondheidseffecten.  Bovendien is het voor een normale gezonde mens die ook gezond eet en leeft helemaal niet nodig om suikers te vervangen door zoetstoffen.
Maar de door jou gebruikt argumenten lijken me erg zwak.

Aiko

Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #19 Gepost op: 23 september 2008, 21:21:13 »
Zag van de week een (nieuw?) zoetmiddel bij de natuurwinkel. De naam is mij ontschoten, maar het klonk zo ongeveer als marbella. Marbello? Mardingeso? Ik ben er bijna, geloof ik.