Ik zit met een heel belangrijke vraag over geneesmiddelen .Wat doen jullie als je ziek bent ,ga je naar de arts
Als ik echt ziek ben, natuurlijk. Maar niet voor een verkoudheid, griepje, ... en ook niet onmiddellijk bij elke pijntje dat ik voel. (De meeste pijntjes gaan dan ook snel en spontaan weg.)
Ik zit met een heel belangrijke vraag over geneesmiddelen .Wat doen jullie als je ziek bent ... neem je de medicatie?
Als het nodig is, maar niet voor het minste of geringste. Ik heb gelukkig een arts die ook niet zomaar voorschrijft om voor te schrijven. Zo wordt er nog steeds veel te veel antibiotica geslikt terwijl het niet nodig of zelf nutteloos is (b.v. bij griep en verkoudheden). Dit levert onnodige kosten op en kweekt resistente bacteriƫn.
Of ga je naar een homeopaat en neem je iets van kruiden en planten?
Bij niet ernstige kwaaltjes zal ik misschien wel eens een veilig kruidje of plantje gebruiken. Maar ik ben allergisch voor kwakzalverij en nepgeneeskunde en ben dus heel kritisch op dat gebied. Echte homeopatie (met een vergaande verdunning van bepaalde stoffen zodat er geen van het actieve bestanddeel meer kan teruggevonden worden) vind ik zonder meer kwakzalverij. Er is nog op geen enkele wetenschappelijke verantwoorde manier aangetoond dat het het kan werken of meer dan een placebo-effect heeft.
De meeste geneesmiddelen,zijn die getest op dieren?
Ja, dat is spijtig, hoewel ik er van overtuigd ben dat sommige dierproeven zeker nuttige resultaten opleveren (of ze daarmee ethisch te verantwoorden zijn is weer een andere vraag) gebeuren er zonder twijfel te veel en ook nutteloze dierproeven. Maar zolang het wettelijke verplicht valt daar niet onder uit te komen. Of je zou er voor moeten kiezen om nooit reguliere geneesmiddelen te gebruiken, wat in bepaalde gevallen de dood tot gevolg zal hebben.