Vegatopia Forum

Hoe groot/zwaar zijn jullie kinderen? Menutips voor schoolkinderen welkom!!

miemp

Mijn dochters zijn allebei sinds de geboorte vegetarisch (op)gevoed. Ze zitten hartstikke lekker in hun vel, zelden ziek gelukkig, dus geen problemen op dat vlak.
Maar, zoals alle kinderen neem ik aan, lusten ze steeds minder... :P
Omdat ik toch wel vind dat ze moeten eten "wat de pot schaft", alles moeten proberen etc (en niet altijd voor hen apart macaroni met saus wil koken) eten ze dus wat op tafel komt. Maar daarom eten ze dus ook wel eens weinig. En het zijn nou niet echt dikkerds, integendeel...
Mijn oudste van 7,5 is met ca. 1,25 m een kleine 22 kilo, de jongste van 6 is ca. 1,16 m en hooguit 17 kilo. Allebei klein en tenger voor hun leeftijd dus. Nu zijn mijn man en ik ook niet echt groot en zelf ben ik ook aan de dunne kant, dus wellicht heeft het meer met genen dat met voeding te maken.
In de consternatiebureautijd wist ik wel ongeveer hoeveel ze moesten eten, wat de gemiddelde leeftijd en gewicht van een kind van die leeftijd gemiddeld had, maar nu heb ik geen enkel houvast.
Geef ik ze genoeg, krijgen ze genoeg binnen? ???

Vandaar mijn vraag: hoe zit het met jullie (vegetarische) kinderen, zijn die ook aan de lichte kant?  Weten jullie hoeveel (in grammen/opscheplepels) kinderen van die leeftijd zouden moeten eten, ik pas het nu aan aan de hoeveelheid die ze eten (tot de "hoef niet meer" volgt).
Enne zoals ik in het onderwerp van het mailtje al zei, als jullie goeie tips hebben voor succesvolle kindermaaltijden, graag! ;)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2008, 12:31:23 door Hizikigrrrl »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re:Hoe groot/zwaar zijn jullie kinderen? menutips voor schoolkinderen zijn welko
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2008, 11:35:01 »
Heb zelf geen kinderen, maar als ze lekker in hun vel zitten en nooit ziek zijn en wel genoeg aan brood en fruit etc. binnenkrijgen, lijkt het me geen probleem en zijn ze gewoon wat aan de tengere kant, net als jullie.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe groot/zwaar zijn jullie kinderen? menutips voor schoolkinderen zijn welko
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2008, 11:37:21 »
Even de BMI uitgerekend bij het Voedingscentrum:

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/zwangerschap+en+kinderen/vanaf+1+jaar/gezond+gewicht/bmi+meisjes.htm
Dochter 1.25 m= BMI 14,08 Dat is dus ok.

Dochter 1.16 m= BMI 12,63 en dat is volgende de BMI een paar kilo te licht
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/zwangerschap+en+kinderen/vanaf+1+jaar/gezond+gewicht/bmi+jongens.htm

Nu zegt dat niet alles. Als ze gezond, energiek en vrolijk zijn zegt dat meer dan de BMI. Wel is het belangrijk dat ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen.
Hier zie je wat ze zoal dagelijks nodig hebben:
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe+eet+ik+gezond/hoeveelheden+per+dag/
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2008, 11:48:33 door Hizikigrrrl »

miemp

« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2008, 12:06:59 »
Even de BMI uitgerekend bij het Voedingscentrum:

Bedankt voor de link

Ik ben er gelijk verder gaan kijken. Moest wel lachen (hoewel wat zuur) over dat stukje dat vegetariers "meestal ook geen vis" eten enzo. Affijn.

Ze hebben in elk geval iets dat heel erg aansluit bij wat ik zocht, een folder gezond eten voor kinderen van 4-8.
Als ik de basisvoeding in deze folder op deze site lees, over de aanbevolen hoeveelheid basisvoeding, dan halen die twee van mij dat niet ben ik bang... toch maar wat meer op gaan letten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2008, 12:28:41 »
Als ze niet meer willen, dan toch proberen dat ze nog een hapje of 2 nemen.

Verder geen magere dingen gebruiken, maar volle zuivel, volvette kaas, roomboter/margarine ipv halvarine, brood goed dik besmeren met boter en pindakaas, meerdere keren per week een gekookt ei of een gebakken ei op brood, toetjes van zuivel.
Meer groenten kan je ze laten eten door ook tussen de middag wat groenten aan te bieden, zoals stukjes rode paprika (zeer gezond) en/of avocado.
Over het avondeten kan je wat geraspte kaas doen of wat room of creme fraiche door de saus.
Tussendoor kunnen ze een handje verse nootjes eten, zoals walnoten, hazelnoten, amandelen, etc.

Dagelijks een eetlepeltje lijnzaadolie geeft omega3-vetzuren en extra calorieën.

Offline Hausfrau

• 704
Re:Hoe groot/zwaar zijn jullie kinderen? Menutips voor schoolkinderen welkom!!
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2008, 13:41:07 »
Ik sluit mij aan bij: volle producten gebruiken en vaak bijvoorbeeld vruchtensap zonder suiker geven (caloriën!!)en verder is vooral de verhouding van belang wat mij betreft. In principe krijgen ze bij mij in ieder geval 2 grote groentelepels met eten 's avonds en zoveel mogelijk gezond. Nou zijn mijn twee oudsten iets groter en zwaarder van die van jou (die van 6 ongeveer 1m30 en 27 kilo en die van 4 ongeveer 1m10 en 24 kilo  ;D). De jongste is dan wel weer aan de lichte kant maar ach.
Verder moet je je vooral niet blind staren op het voedingscentrum. Als ze er gezond uitzien en ze bewegen veel zullen ze ook wel gezond zijn. Een ander trucje is trouwens beide kinderen 1 keer in de week het avondeten laten uitzoeken (wellicht onder bepaalde voorwaarden).
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2008, 13:47:23 »
Het zoontje van een vriendin van me is gek om veldsla, maar dan vooral om de honingdressing. Hij is blijkbaar nogal een zoetekauw. Dus als ze meer groente moeten eten, kun je ook overwegen om vaker een salade of rauwkost erbij te serveren. (bijv. ook wortels met rozijntjes ofzo)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2008, 14:23:57 door LL de Ling »

Offline dorinka

• 741
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2008, 14:21:09 »
Een ander trucje is trouwens beide kinderen 1 keer in de week het avondeten laten uitzoeken (wellicht onder bepaalde voorwaarden).

Thuis is er een tijd geweest waarin we op zondag het menu voor de hele week bespraken. Dan wis ik dat we op maandag bruine bonen aen, maar op dindsag pannenkoeken. Voor mijn moeder was het ook makkelijker, die vond het bedenken wat we vanavond zouden eten altijd lastig.

Appel door het eten/de salade maakt he trouwens ook zoeter :)
Zo.

brenda_lelie

« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2008, 14:27:57 »
Thuis is er een tijd geweest waarin we op zondag het menu voor de hele week bespraken.

Ik snap eigenlijk niet waarom niet veel meer ouders dat doen, bij ons thuis was het ook nooit. En eigenlijk is dat zo raar. Nu ik samenwoon met mijn vriend ga ik hem toch ook geen dingen voorzetten die hij niet graag eet (of andersom).

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2008, 14:37:35 »
Als je kinderen de dingen niet laat eten die ze niet lekker vinden, ze die ook niet zullen gaan lusten. Zo creeer je mijns inziens dus moeilijke eters. De mensen die ik ken die nu weinig lusten hoefden vroeger de dingen die ze niet lusten niet te eten.

Of begrijp ik je nu verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2008, 14:40:24 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

brenda_lelie

« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2008, 15:08:58 »
ja daar heb je ook wel gelijk in maar ik heb als kind ervaren dat als je iets moet eten wat je niet kent, alleen een hapje om te proberen dat je dan juist opstandig wordt en het niet wil eten. Er ligt zoveel druk op dan. Ik heb bijvoorbeeld nooit ei gelust maar soms aten we boerenomelet (als avondeten, achterlijk eigenlijk) en dat lustte is dus echt niet.
Ik zou zeggen: maak van je kinderen enthousiaste eters in plaats van moeilijke eters. Laat ze zelf dingen bedenken, ga samen zoeken naar recepten. Als je ze elke avond patat of pannenkoeken laat eten worden het wel moeilijke eters misschien maar als ze vaak iets eten wat ze niet lusten dan is het enthousiaste er snel van af.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2008, 09:49:06 »
Vandaar dat af en toe. Iets wat ze echt niet lekker vinden maak ik niet (ik wil spruitjes!!). Maar ze mogen niet alles bepalen. Inderdaad dat om en om is een goede oplossing, maar vooral het idee dat ze inspraak hebben.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2008, 09:22:12 »
Misschien is dit iets?

Wat mijn moeder vroeger altijd deed met bijvoorbeeld pastasaus (vooral voor mijn broer): de groenten in de keukenmachine fijnmalen. Dan waren paprika's opeens prima te eten.

Er is trouwens ook pas een (Amerikaans) boek uitgekomen, over hoe je zo veel mogelijk groenten in een dieet van een kind kan 'sneaken'. Ik kan de titel niet meer herinneren, maar als je interesse hebt wil ik 't wel even opzoeken.

Enne, spruitjes moet je in de oven roosteren, dan zijn ze niet meer zo bitter en worden ze zelfs een beetje zoet (en niet-geroosterde spruitjes zijn ook gewoon echt vies :P)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2008, 20:43:08 »
Ik heb een zoon van 23 en een dochter van 26. Beiden vegetarisch opgevoed.
Zoals zoveel kinderen deden ze moeilijk met eten. Gewichten e.d. weet ik niet, maar beiden zijn meer te licht dan te zwaar. Echter energie zat en ze eten nu normaal. Ikzelf ben ook vegetarisch opgegroeid en ben 5 kilo te zwaar. Ook over mij worden verhalen verteld, dat ik moeilijk deed met eten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Juffrouw Ooievaar

« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2008, 14:58:55 »
Ik denk dat het vooral te maken heeft met aanleg en de lengte van de ouders. Mijn 2 kinderen van 11 en 12 zijn allebei de grootste uit de klas en hebben nog nooit een hap vis of vlees gegeten. Wij eten hetzelfde als de meeste andere Nederlandse gezinnen, alleen dan de vegetarische variant. Vegetarische blokjes door de macaroni, worstjes, gehaktballetjes, schnitzels, hamburgers, braadworsten, frikandellen maar alles de vegetarische variant, te koop bij AH, C 1000 enzo. Ze doen het allebei prima, als baby ook zo gedaan, gewoon erdoor prakken met de staafmixer.  ;)