Vegatopia Forum

Italië - Rome

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Italië - Rome
« Reactie #40 Gepost op: 12 april 2010, 20:00:43 »
Gelukkig begrepen jullie haar prima ;)
This is between me and the vegetable!

nada_mason

« Reactie #41 Gepost op: 03 maart 2011, 12:06:08 »
Hoi,

ik las hier een oud bericht over The Beehive in Rome, wat me enthousiast maakte. Ik was er eergisteren en wilde er gaan eten (Via Marghera 8, naast Termini). Helaas bleek dat de restaurant vergunning niet verlengd is. Het is nu alleen nog een (natuurlijk) hotel met hostelachtige sfeer. Er wordt nog wel biologisch, vegan en vegetarisch ontbijt geserveerd, ook voor wie er niet slaapt.
Ik werd heel vriendelijk ontvangen en kreeg de suggestie een aperitivo te nemen met wat hapjes.
Ik nam een lekkere rode biologische wijn, en kreeg daarbij humus met lekker zadenbrood, olijven en een kaasbordje met honing erbij. Aangeizen ik niet zoveel honger had besloot ik dat dit mijn avondmaaltijd was. Ik nam ook nog een lekkere biologische druivensap. Totaal 13,50 euro.
Ik ben de hele avond blijven hangen in de lounge (er is een gedeelte met tafeltjes en een "hang"gedeelte), kletsend met de vriendelijke receptioniste en wat hotelgasten.
Ik zou hier zeker komen ontbijten, het menu zag er erg aantrekkelijk uit (van alles, yoghurt, fruit, oatmeal koekjes, eieren enzovoort) en het eten was lekker en een vriendelijke omgeving.
Ook voor slapen lijkt dit een goeie plek.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #42 Gepost op: 03 maart 2011, 12:26:07 »
Ik heb even het forum afgezocht, en geen bericht met verwijzing naar The Beehive kunnen vinden.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2011, 12:48:21 door Wombat »

Online Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #43 Gepost op: 03 maart 2011, 12:41:09 »
Wellicht bedoelt nada dit bericht.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #44 Gepost op: 03 maart 2011, 12:47:42 »
In dat geval trek ik mijn suggestie terug, dat heb ik bij deze gedaan.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #45 Gepost op: 03 maart 2011, 21:35:04 »
Oh man ja, Giggetto. Misschien wil Sander dan bij wijze van uitzondering dan wel aan een bol mozzarella. Zo ontzettend vers en watertandend, kreunend lekker.

Wij aten er dus de bol buffelmozzarella en gefrituurde artisjok.

Daarnaast is het minirestaurantje in hostel the beehive ook leuk om heen te gaan. En Frezza.

Maar eigenlijk staat alles wat je wil weten hier: http://www.vegatopia.com/vega/koken/reizen/8734-culinair-rome

En hier wordt het ook genoemd. Haperende zoekfunctie?

Ik ben overigens naar aanleiding van het stukje op Vegatopia van Annemieke afgelopen zomer in Il Margutta gaan eten, samen met m'n baas en z'n vrouw (vleeseters met een vega dochter). Wist nog niet vantevoren of ik ze wel naar een vega resto mee zou durven slepen maar gelukkig stonden ze daar best voor open. We hebben superlekker gegeten en zij waren zelfs enthousiast genoeg om het vervolgens aan Romereizende vrienden aan te bevelen. :)
Overigens kregen we helemaal geen kunstwerkje op m'n bord maar aten wij van het buffet. Er waren allerlei warme en koude gerechten en alles zeer lekker. Aanrader.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #46 Gepost op: 05 mei 2011, 09:02:20 »
Ik ga volgende week weer. Het is een beetje dubbel, want het is mooi en leuk. Maar ik ben nu al best moe en niet helemaal fit, dus ik zie er ook wel tegen op.
En ik heb nog steeds geen leuke invulling voor mijn vrije vrijdagmiddag.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #47 Gepost op: 05 mei 2011, 18:16:54 »
Laat je door Rome heen fietsen!

Ik lees dat mensen n.a.v. mijn tips naar de BeeHive zijn geweest en naar Il Margutta. Al is laatstgenoemde een tip van Selly.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #48 Gepost op: 05 mei 2011, 18:51:56 »
Laat je door Rome heen fietsen!

Ik lees dat mensen n.a.v. mijn tips naar de BeeHive zijn geweest en naar Il Margutta. Al is laatstgenoemde een tip van Selly.
Ik zoek vooral nog een leuke invulling voor de vrije vrijdagmiddag. Met de kinderen eten we een heel simpele pizza of lasagna, het budget is 10 (!) euro.

Vrijdagmiddag ben ik alleen, en heel moe, en ik vermaak dan eigenlijk nooit echt.  :-\

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #49 Gepost op: 05 mei 2011, 20:12:00 »
Neem een goed boek, je ipod of een stapeltje Donald Ducks mee. Bij mooi weer installeer je je lekker ergens buiten en anders gestrekt op je bedje.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #50 Gepost op: 05 mei 2011, 20:43:02 »
Neem een goed boek, je ipod of een stapeltje Donald Ducks mee. Bij mooi weer installeer je je lekker ergens buiten en anders gestrekt op je bedje.
Op bed liggen als je in Rome bent?! Dat voelt ook wel fout.
Anderszijds, vorig jaar ben ik in een parkje gaan liggen, en ben ik meteen flink in slaap gevallen. Ook niet echt genieten en niet eens een erg veilige plek bovendien.

Is er niet toevallig iemand 13 mei in Rome om samen prosecco te drinken? :)

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #51 Gepost op: 06 mei 2011, 11:06:35 »
Als ik vrij had zou ik komen  ;)
Zijn je collega's zo naar dat je niets met hun wilt doen?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #52 Gepost op: 06 mei 2011, 12:24:14 »
Als ik vrij had zou ik komen  ;)
Zijn je collega's zo naar dat je niets met hun wilt doen?
Nee hoor, mijn collega (en dit jaar zelfs 2) is aardig, en we gaan ook altijd lekker samen afsluitend lunchen eerst. Maar ze wil wel in haar eentje shoppen, en na 7 dagen ben je ook wel een beetje uitgekletst. Kleine irritaties worden soms groot he, als je altijd samen bent (met pech zelfs tot een 2-persoonsbedje aan toe...)  :scaredblue:

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #53 Gepost op: 06 mei 2011, 12:36:56 »
Je houdt niet van shoppen he? Ik zou gewoon idd een lekker boekje meenemen en ergens op t terras gaan zitten denk ik.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

fientjuh

« Reactie #54 Gepost op: 07 juli 2011, 22:41:03 »
Hallo allemaal,

Ik ga over een paar dagen naar het plaatsje Rimini (jongerenvakantie). Ik ben zelf pescotarier (ik eet geen vlees maar wel vis) en ik vroeg mijn af hoe ik in Italië ervoor kan zorgen dat ik echt geen vlees eet en waar ik rekening mee moet houden. Ik heb onderhand al opgezocht wat ik eet geen vlees is in het Italiaans (Io non mangio carne.) maar ik hoopte dat jullie ook nog goede tips hadden. Ik hoop dat het geen probleem is dat ik geen volledige vegetariër ben. Wat zijn daarnaast echt gerechten die je gegeten moet hebben in Italië? Natuurlijk ken ik de klassiekers zoals pasta en pizza maar veel verder gaat mijn culinaire kennis in Italië ook niet. Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen.

Groetjes fien

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #55 Gepost op: 08 juli 2011, 07:46:49 »
Ik eet zelf altijd graag pizza mozzerella met extra mozzerella. Mijn collega eet veel van de gegrilde groenten die je vooraf kan krijgen, vaak mag je dat zelf uitzoeken, en volgens mij zit daar ook nooit vlees in.

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
« Reactie #56 Gepost op: 10 juli 2011, 10:05:13 »
Fientjuh, mocht je dit nog lezen voor je vertrek: in Italië heb je antipasti (dikwijls een koud gerecht van ofwel veel vleeswaren maar soms ook gegrilleerde groenten), pasti (allerlei varianten met deegwaren) en hoofdgerechten (secondi), meestal vlees of vis. Bij die hoofdgerechten (aan vis, pesce, is er keuze te over, zeker in Rimini) moet je meestal wel apart nog "contorni" bestellen, dat zijn groenten (ook aardappelen vallen daar onder) die je als bijgerecht bij je vis eet. Als je nu eens helemaal geen vis wil zou je ook gewoon verschillende contorni kunnen bestellen.
Vegetarisch zal je meestal goed bij de pasta terecht kunnen, daar zijn dikwijls enkel groenten bij. Het is wel handig de Italiaanse benamingen voor groenten even te leren en een woordenboekje bij de hand te hebben. Lekker zijn bijvoorbeeld pasta met funghi (champignons), vele bereidingen zijn met tomaten (pomodori). Bij de pasta staat ook risotto, de smeuïge rijstbereiding waarin bijvoorbeeld erwten of champignons zitten.
Bij een copieuze maaltijd bestel je eerst antipasti, dan pasti, dan een hoofdgerecht, waarna dessert. Maar natuurlijk kan je je meestal beperken tot bijvoorbeeld enkel pasta en/of een hoofdgerecht.
De Italiaanse keuken is vers, eenvoudig, eerlijk en heerlijk!
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2011, 15:41:01 door karl »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #57 Gepost op: 25 september 2011, 10:05:32 »
Uiteindelijk zijn we toen in mei uitgebreid gaan lunchen, even individueel gaan shoppen, en daarna wilde de collega die voor het eers mee was ons tracteren bij El Greco, omdat hij een fijne week had gehad. Moet je wel weten dat thee daar 10 tot 15 euro p.p. is! :)
Maar een bijzondere plek is het wel.

Ik zocht verder nog een plek, waar we kunnen reageren op de ijsspecial die op de gewone vegatopia-site staat: ik mis echt heel erg de ijszaak op de brug naar Tibereiland!

En afgelopen zomer heb ik in de bloedhitte mezelf getrakteerd op een tartuffo bij le tre scale op de Piazza Navona. Boek erbij, fles bronwater, onder de mistmachine, uitzicht op het plein: dat vond ik er al jaren lekker uitzien, als ik er weer vermoeid langs sjokte met 20 leerlingen. Nu eindelijk gedaan.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #58 Gepost op: 25 september 2011, 14:34:32 »

Ik zocht verder nog een plek, waar we kunnen reageren op de ijsspecial die op de gewone vegatopia-site staat: ik mis echt heel erg de ijszaak op de brug naar Tibereiland!

Misschien kent Lizette, de schrijfster vh IJs in Rome-artikel, die zaak nog niet? Ik zet de commentaren onder het artikel aan, dan kun je je tip doorgeven.

http://www.vegatopia.com/vega/koken/reizen/11642-ijs-in-rome-waar-eet-je-het

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #59 Gepost op: 18 oktober 2012, 21:44:14 »
Weer terug uit Italië. Wat een fijn eetland is dat toch (en ook een fijn anderedingenland trouwens!)

Ik heb erg lekker gegeten. Mijn belangrijkste tips:
Rome
Voor Rome is de belangrijkste tip eigenlijk: download de Rome-gids van the Beehive. Er staan een hoop leuke restaurantjes in: we gingen bij een paar naar binnen op basis van de tips, en leuke restaurantjes die we zelf vonden, stonden er soms ook al in.
Dat laatste is natuurlijk opbeurend: het is heel goed mogelijk om uit jezelf goeie eetplekjes te vinden. Onze tips daarbij:
Vermijd restaurants met
- een menu in meer dan twee talen
- de aanprijzing dat ze geen coperto of service charge rekenen (zeker als die in het Russisch gesteld is)
- een ober die voor de deur staat en meer doet dan vriendelijk naar je glimlachen.
In geval van twijfel vermijd je ook papieren servetten.

Goede tekenen zijn:
- Drukte, mits het Italianen zijn en geen buslading toeristen.
- De aanwezigheid van Italianen (te herkennen aan hun luidruchtigheid en, rond lunchtijd, hun pakken)
- Een (bij voorkeur handgeschreven (en dan onleesbaar)) en gedateerd dagmenu.
- Een niet al te grote kaart.
- Een houtoven waar het pizza's betreft, en huisgemaakte desserts.

En waar at ik dan zo lekker?
In Rome:
- Meid in Neapols (Via Varese 54): Erg lekkere Nopolitaanse pizza's vlak bij Termini.
- Ditirambo, Piazza Cancellaria 74 (vlakbij het Campo dei Fiori). Superlekker eten, een beetje bijzonder (we deelden vooraf de selectie van vegetarische voorgerechtjes en daarna had ik superlekkere groentelasagna en toe was vooral 's gedeconstrueerde cannolo (normaliter zijn dat opgerolde koekjes met een vulling van ricotta met gekonfijte vruchten erin; zowiezo een aanrader trouwens). Aardige bediening ook.
- Grom. Heel fijn ijs. Probeer zeker het Crema di Grom-ijs. Onder meer op het Piazza Navona.

O, en dan was er ook nog een erg jammere tegenvaller: Il Margutta. Ik ben er een paar keer geweest, en was er altijd heel enthousiast over. Maar nu niet: het eten viel tegen (lekker, maar niet superlekker, en soms bovendien gewoon vies (ik had een auberginebeignet waarbij de aubergine niet gaar was) en ook niet heel erg bijzonder. Maar misschien nog wel het ergste was dat ze helemaal into anti-ageing-eten zijn, en er dus op de menukaart met kleurtjes in aangegeven in hoeverre je minder snel oud wordt door een gerecht, en de omschrijvingen ook niet over de gerechten gaan, maar over de hoeveelheid selenium en zink in de ingrediënten. Gatsie.

In Florence:
- Baldovino, Via San Giuseppe 22 (vlakbij de Santa Croce). Een geweldige kaasselectie vooraf, en daarna had ik een fijne pizza.
- Gusto Pizza, Via Maggio 46. Gewoon goede pizza. Heel weinig keuze, je drinken zelf uit de koelkast pakken en wachten tot je nummer geroepen wordt (door de harde muziek, die het personeel ook graag meezingt). Geen uitgebreide dinerplek, wel erg fijn als je trek hebt.
- Pensavo Peggio, Via del Moro 51. Geroosterde groenten met burrata. Need I say more?
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2012, 21:55:29 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!