Weer terug uit Italië. Wat een fijn eetland is dat toch (en ook een fijn anderedingenland trouwens!)
Ik heb erg lekker gegeten. Mijn belangrijkste tips:
Rome
Voor Rome is de belangrijkste tip eigenlijk: download de
Rome-gids van the Beehive. Er staan een hoop leuke restaurantjes in: we gingen bij een paar naar binnen op basis van de tips, en leuke restaurantjes die we zelf vonden, stonden er soms ook al in.
Dat laatste is natuurlijk opbeurend: het is heel goed mogelijk om uit jezelf goeie eetplekjes te vinden. Onze tips daarbij:
Vermijd restaurants met
- een menu in meer dan twee talen
- de aanprijzing dat ze geen coperto of service charge rekenen (zeker als die in het Russisch gesteld is)
- een ober die voor de deur staat en meer doet dan vriendelijk naar je glimlachen.
In geval van twijfel vermijd je ook papieren servetten.
Goede tekenen zijn:
- Drukte, mits het Italianen zijn en geen buslading toeristen.
- De aanwezigheid van Italianen (te herkennen aan hun luidruchtigheid en, rond lunchtijd, hun pakken)
- Een (bij voorkeur handgeschreven (en dan onleesbaar)) en gedateerd dagmenu.
- Een niet al te grote kaart.
- Een houtoven waar het pizza's betreft, en huisgemaakte desserts.
En waar at ik dan zo lekker?
In Rome:
- Meid in Neapols (Via Varese 54): Erg lekkere Nopolitaanse pizza's vlak bij Termini.
- Ditirambo, Piazza Cancellaria 74 (vlakbij het Campo dei Fiori). Superlekker eten, een beetje bijzonder (we deelden vooraf de selectie van vegetarische voorgerechtjes en daarna had ik superlekkere groentelasagna en toe was vooral 's gedeconstrueerde cannolo (normaliter zijn dat opgerolde koekjes met een vulling van ricotta met gekonfijte vruchten erin; zowiezo een aanrader trouwens). Aardige bediening ook.
- Grom. Heel fijn ijs. Probeer zeker het Crema di Grom-ijs. Onder meer op het Piazza Navona.
O, en dan was er ook nog een erg jammere tegenvaller: Il Margutta. Ik ben er een paar keer geweest, en was er altijd heel enthousiast over. Maar nu niet: het eten viel tegen (lekker, maar niet superlekker, en soms bovendien gewoon vies (ik had een auberginebeignet waarbij de aubergine niet gaar was) en ook niet heel erg bijzonder. Maar misschien nog wel het ergste was dat ze helemaal into anti-ageing-eten zijn, en er dus op de menukaart met kleurtjes in aangegeven in hoeverre je minder snel oud wordt door een gerecht, en de omschrijvingen ook niet over de gerechten gaan, maar over de hoeveelheid selenium en zink in de ingrediënten. Gatsie.
In Florence:
- Baldovino, Via San Giuseppe 22 (vlakbij de Santa Croce). Een geweldige kaasselectie vooraf, en daarna had ik een fijne pizza.
- Gusto Pizza, Via Maggio 46. Gewoon goede pizza. Heel weinig keuze, je drinken zelf uit de koelkast pakken en wachten tot je nummer geroepen wordt (door de harde muziek, die het personeel ook graag meezingt). Geen uitgebreide dinerplek, wel erg fijn als je trek hebt.
- Pensavo Peggio, Via del Moro 51. Geroosterde groenten met burrata. Need I say more?