Vegatopia Forum

Rokende vegetariërs

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #20 Gepost op: 30 december 2007, 14:03:21 »
Waar het mij om gaat is dat als het over vegtariërs/veganisten gaat je meteen de link legt met activisten.

Is toch logisch?

Citaat
Nu snap ik wel dat dat jouw referentiekader is, maar er zijn gelukkig ook heel veel vegetariërs met minder 'zendingsdrang'.

Dat is jammer helaas. De dieren hebben meer aan actieve vegetariers.

En het heeft niets met een zendingsdrang te maken, maar met iets waar gandhi e.d. ook voor stonden. Ze geloofden ergens in. Ze wilden de wereld veranderen. Zonder zulke mensen blijft de wereld, en de situatie van de dieren hetzelfde.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2007, 19:10:22 »
Je hoeft niet perse de barricades op om wat te bereiken. Dat...en ook kun je met een actie een averechts effect bewerkstelligen.
Aan het woord "krakers" kleven nu voor de meeste mensen louter negatieve associaties bijvoorbeeld. Dat had niet hoeven zijn.
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2007, 19:16:03 »
Je hoeft niet perse de barricades op om wat te bereiken.
Ja maar, dan hadden we nooit de franse revolutie gehad!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #23 Gepost op: 30 december 2007, 20:42:10 »
Je hoeft niet perse de barricades op om wat te bereiken. Dat...en ook kun je met een actie een averechts effect bewerkstelligen.

Was het nu hier of op een ander forum waar ik laatst een interessante gedachtengang las?!
Het kwam zo'n beetje (en door mij verder uitgewerkt) op het volgende neer:
een 'meer gematigde (en minder belerende) houding in vegetarisme of veganisme' levert uiteindelijk meer 'winst' (voor het milieu, de dieren, ...) op dan een zeer strikte, consequente of belerende houding.  Als niet vegetariërs/veganisten met deze laatste worden geconfronteerd dan schrikt dat af of gaan ze er van uit dat de keuze voor het veganisme/vegetarisme een moeilijke keuze is die continu aandacht vereist en erg beperkend werk.

Door (te) 'ver' te gaan in veganisme/vegetarisme (door bepaalde vormen van actievoeren maar b.v. ook door alle ingrediëntenlijstjes uit te pluizen, door nooit meer op restaurant te gaan uit schrik om 'iets verkeerd' voorgeschoteld te krijgen, door niet meer bij familie te gaan eten omdat 'ze het toch niet snappen wat je wel en niet eet', ...) krijg je wel meer aandacht of leef je weliswaar consequenter en veroorzaak je zelf minder leed.  Maar de kans dat je mensen overtuigd om ook vegetariër/veganist te worden verkleint daarmee waardoor het eindresultaat helemaal niet positief is.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #24 Gepost op: 30 december 2007, 21:10:58 »
Ik hoorde iemand van Amnesty I. zeggen op de radio: China boycotten...dat zou zo "jaren zeventig" zijn. Men kiest liever voor de aandacht vestigen op als daar journalisten van over de hele wereld zijn.
Bij Eurodusnie denk ik als eerste aan die taart met faecalien erin die Pim Fortuin in zijn gezicht kreeg. Nu ben ik bepaald geen fan ( ;), maar zoiets doe je niet, bij niemand niet. Zo ontzettend onbeschaafd, onbeschoft kinderachtig. Dan deug je zelf totaal niet. Enne....wat was de boodschap ook alweer? Ik weet eerlijk niet waarom precies wijlen Fortuin die taart ook alweer in zijn gezicht kreeg. Denk nog alleen als eerste meteen bij Eurodusnie aan die taart: "nare club".
En misschien wat confronterender: als mensen actie gaan voeren, omdat honden niet mogen optreden in het circus, dan kan menigeen ze al bijna niet meer serieus nemen waar het ook om tijgers gaat. Dat is dan jammer.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2007, 21:18:13 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #25 Gepost op: 30 december 2007, 21:51:25 »
Je hoeft niet perse de barricades op om wat te bereiken. Dat...en ook kun je met een actie een averechts effect bewerkstelligen.

Lovelocker, het is gewoon nodig. Waar was de wereld geweest als er niet mensen opgestaan waren die mensen bewogen de straat op te gaan om zich te uiten?

Citaat
Aan het woord "krakers" kleven nu voor de meeste mensen louter negatieve associaties bijvoorbeeld. Dat had niet hoeven zijn.

Nee, je moet wel een goed imago uitstralen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #26 Gepost op: 31 december 2007, 13:17:16 »
Inkomen en opleiding hangt sterk samen en deze dingen allemaal ook, maar het komt door opleiding en dan nog niet eens specifiek door een vak of theorie, maar door de manier van denken.

Want ook die opleidingskeuze is weer sterk bepaald door andere factoren zoals het milieu waar men in opgroeit, intellectuele capaciteiten, gezinssituatie, ...
Waarmee ik slecht wil aangeven dat - hoewel er statistisch gezien wel een verband is tussen manier van denken - een pak uitzonderingen zijn en er dus mensen zijn die 'denken op universitair niveau' maar toch zonder diploma door het leven gaan.  En bij sommige studies kan het omgekeerde zelf het geval zijn.  Mensen die dankzij keihard studeren een hoger diploma behalen, maar wat manier van denken betreft helemaal niet op dat niveau zitten.

Opleiding is naar mijn gevoel een gemakkelijke manier om een onderscheid te maken tussen het denkniveau van groepen mensen.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen heel intelligente rokers zijn, en zeer - euh - domme vegetariërs.)


Wat te denken van een, volgens mij, heel sterke factor: opvoeding?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2007, 15:50:33 »
Inkomen en opleiding hangt sterk samen en deze dingen allemaal ook, maar het komt door opleiding en dan nog niet eens specifiek door een vak of theorie, maar door de manier van denken.

Want ook die opleidingskeuze is weer sterk bepaald door andere factoren zoals het milieu waar men in opgroeit, intellectuele capaciteiten, gezinssituatie, ...
Waarmee ik slecht wil aangeven dat - hoewel er statistisch gezien wel een verband is tussen manier van denken - een pak uitzonderingen zijn en er dus mensen zijn die 'denken op universitair niveau' maar toch zonder diploma door het leven gaan.  En bij sommige studies kan het omgekeerde zelf het geval zijn.  Mensen die dankzij keihard studeren een hoger diploma behalen, maar wat manier van denken betreft helemaal niet op dat niveau zitten.

Opleiding is naar mijn gevoel een gemakkelijke manier om een onderscheid te maken tussen het denkniveau van groepen mensen.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen heel intelligente rokers zijn, en zeer - euh - domme vegetariërs.)


Wat te denken van een, volgens mij, heel sterke factor: opvoeding?


Ik weet niet of opvoeding te maken heeft met het rookgedrag van mensen. Ik ken immers zowel  mensen die heel degelijk zijn opgevoed en toch roken (meestal dan wel uit onderbewuste rebellie tegen hun veel te 'brave' jeugd) als mensen die een minder -laat ik zeggen- beschermde jeugd hebben gehad (dan weer om bepaalde waarden en normen -ivm gezondheid- die niet werden meegegeven).

Opvoeding heeft dan misschien eerder te maken met het motief van de roker om te roken.

Verder, zou opvoeding iets te maken hebben met vegetarisme? Ikzelf ben met veel zorg, maar de gepaste vrijheid, opgevoed. Toen ik besliste vegetariër te worden, werd mijn keuze geaccepteerd.

Worden mensen in minder gegoede milieus (ik beweer hier niet dat de opvoeding in minder gegoede milieus slechter is, maar neem hier een andere stelling aan) minder snel vegetariër? Ik heb er nog nooit iets over gehoord en weet niet of daar cijfers van zijn. Maar het lijkt mij wel zo. Hoewel ik -nogmaals- weinig vergelijkmateriaal heb.

Mike

Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #28 Gepost op: 12 januari 2008, 11:18:36 »
Al wat ik kan zeggen is; ik ken 2 vegetariërs en 1 daarvan rookt wel..
Ikzelf rook niet en ben dat ook niet vanplan.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #29 Gepost op: 12 januari 2008, 11:35:22 »
Bij Eurodusnie denk ik als eerste aan die taart met faecalien erin die Pim Fortuin in zijn gezicht kreeg.
Was dat nou wel zo?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2008, 11:41:53 »
Volgens hem waren er weinig vegetariërs rokers, aangezien vegetariërs over het algemeen gezonder leven dan vlees-eters (zei hij met de mond vol broodje ham ;)).
Vegetarisme gaat niet over gezond leven, tenminste, niet voor de meesten. Het gaat over op je twaalfde van paarden houden of op je zestiende ongewassen tuig zijn ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2008, 12:17:03 »
Bij Eurodusnie denk ik als eerste aan die taart met faecalien erin die Pim Fortuin in zijn gezicht kreeg.
Was dat nou wel zo?
Nee dus, er is nooit bewijs gematerialiseerd dat er poep in die taart zat. Jouw geliefde Trouw noemt het wel steeds, maar dat zegt nog niks. En de vraag is ook nog maar of ze van Eurodusnie waren. Je klutst weer vanalles...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2008, 17:59:56 »
Volgens hem waren er weinig vegetariërs rokers, aangezien vegetariërs over het algemeen gezonder leven dan vlees-eters (zei hij met de mond vol broodje ham ;)).
Vegetarisme gaat niet over gezond leven, tenminste, niet voor de meesten. Het gaat over op je twaalfde van paarden houden of op je zestiende ongewassen tuig zijn ;)

Nee vegetarisme gáat niet over gezond leven, maar als vegetariër DENK je toch meer na bij dingen. O.a. bij voeding. Rook je? :)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2008, 18:01:43 »
Volgens hem waren er weinig vegetariërs rokers, aangezien vegetariërs over het algemeen gezonder leven dan vlees-eters (zei hij met de mond vol broodje ham ;)).
Vegetarisme gaat niet over gezond leven, tenminste, niet voor de meesten. Het gaat over op je twaalfde van paarden houden of op je zestiende ongewassen tuig zijn ;)

Haha, bij mij niet. Haat paarden. Bij mij was het gewoon peer pressure. Net als roken.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2008, 18:27:18 »
Bij mij was het gewoon peer pressure. Net als roken.
Ongewassen tuig dus ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2008, 18:29:10 »
Nee vegetarisme gáat niet over gezond leven, maar als vegetariër DENK je toch meer na bij dingen. O.a. bij voeding.
Ja, uhm, maar dan toch meer als "zou hier runderboullion/varkensvet/gelatine in zitten?"? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2008, 18:32:34 »
Bij mij was het gewoon peer pressure. Net als roken.
Ongewassen tuig dus ;)

Zat op het gymnasium hoor, daar wasten we ons wel.

Maar het klopt wel ergens, ben er wel pas recentelijk achter gekomen dat de jongen op wie ik verliefd was niet uit eigen keuze vega at, maar zo opgevoed was. Vond ik wel grappig. Ja dat krijg je als je nu pas gaat praten ipv zoenen.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2008, 18:40:39 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2008, 19:58:10 »
O ja, maar ik ging op een gegeven moment ook vooral met de Havisten om in de pauze.

Dat was het begin van het einde, als ik mijn docenten moest geloven ;)

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2008, 21:52:23 »
Volgens hem waren er weinig vegetariërs rokers, aangezien vegetariërs over het algemeen gezonder leven dan vlees-eters (zei hij met de mond vol broodje ham ;)).
Vegetarisme gaat niet over gezond leven, tenminste, niet voor de meesten. Het gaat over op je twaalfde van paarden houden of op je zestiende ongewassen tuig zijn ;)

Haha, bij mij niet. Haat paarden. Bij mij was het gewoon peer pressure. Net als roken.


Ik hou ook niet van paarden. Vreselijke beesten.
Dus je werd vegetariër èn roker, uit peer pressure? :) Geniaal. :)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2008, 23:06:50 »
Bij Eurodusnie denk ik als eerste aan die taart met faecalien erin die Pim Fortuin in zijn gezicht kreeg.
Was dat nou wel zo?
Nee dus, er is nooit bewijs gematerialiseerd dat er poep in die taart zat. Jouw geliefde Trouw noemt het wel steeds, maar dat zegt nog niks. En de vraag is ook nog maar of ze van Eurodusnie waren. Je klutst weer vanalles...
Oh. Maar die associatie blijft, zij het dan ik dan meteen denk dat het waarschijnlijk niet zo is. Ik wil zo langzamerhand wel een Verenigd Europa, dus heb sowieso weinig met die club (denk ik).
de tuin: dat ben ik