Zoals je het vertelt, klinkt het als moedwillig vegetariër-pesten. Heb je ze nog van tevoren opgebeld? Als je dat niet hebt gedaan, zou het kunnen dat het vega-kwartje pas is gevallen toen jij de deur binnenkwam. En dan is die plagende opmerking misschien eerder het maskeren van een beetje schaamte ('stom stom stom, dat we daar niet aan hebben gedacht').
Als het je echt dwars zit, kun je het het beste de volgende keer dat jullie elkaar zien, ter sprake brengen. 'Tijdens het feestje, met zoveel mensen, wilde ik er niet over zeuren, maar...' of zo. Tenzij het een stukje familie is dat je slechts één, twee keer per jaar ziet om een verjaardag uit te zitten, dan is het misschien de moeite niet waard.
Ik heb overigens afgelopen jaar iets dergelijks meegemaakt. Op een verjaardagsfeest bestond de maaltijd uit wraps, gebraden gehakt, chips en 'deco' (sla, tomaat). Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de wraps met kaas, deco en kruiden in de magnetron tot een acceptabele maaltijd getransformeerd. Uiteraard leverde dit stof tot discussie op, 'die rare vega's'. Maar de volgende keer werd er wèl rekening met me gehouden.