Ik vermoed dat je vriend gelijk heeft. Niet dat ik cijfers bij de hand heb, maar de vegetariërs die ik ken roken niet, en de rokers die ik ken eten vlees.
Wat de verklaring daarvoor juist is, is weer stof voor discussie. Waarschijnlijk is de gemiddelde vegetariër inderdaad meer met zijn gezondheid bezig dan de gemiddelde vleeseter. Maar ik kan me ook voorstellen dat de gemiddelde vegetariër iemand is die 'minder met de stroom mee gaat', terwijl bijna alle rokers beginnen te roken als ze jong zijn en 'er bij willen horen' of 'stoer willen doen'. De behoefte om 'er bij te horen' of 'stoer willen doen' komt volgens mij minder voor bij vegetariërs.
Of - voor degene die rokers/vleeseters willen pesten - het gebruik van sigaretten tast de hersenen en dus het denkvermogen zodanig aan dat men niet meer tot het inzicht komt dat men beter geen vlees meer kan eten
Of - het omgekeerde - het eten van vlees tast de hersenen zodanig aan dat men niet meer het doorzettingsvermogen heeft om te stoppen met roken
(Voor de slechte begrijpers, deze twee laatste verklaringen zijn niet ernstig te nemen.)