Vegatopia Forum

Poll

Een goed idee?

a zeker, ik wil wel 2 euro aan mn rekening laten toevoegen
6 (46.2%)
ee, ik doneer liever direct zelf aan een dakloze
4 (30.8%)
k geef alleen aan goede doelen die iets voor dieren doen
0 (0%)
nders, namelijk.... (licht hieronder toe)
3 (23.1%)

Totaal aantal stemmen: 11

Daklozen helpen door zelf in restaurants te eten

Offline Selly

• 30.783
Daklozen helpen door zelf in restaurants te eten
« Gepost op: 27 december 2007, 17:51:21 »
Tijdens een recent tripje naar Londen zagen we iets nieuws: Streetsmart kaartjes op tafel. Het kaartje kondigt aan dat het restaurant standaard 1 pond extra aan je rekening toevoegt. Met het opgehaalde geld worden lokale daklozenorganisaties ondersteund, die voedsel uitdelen aan de behoeftigen. Klik voor t berichtje in Koken & Zo

Zouden we zoiets ook in Nederland moeten hebben?

,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Daklozen helpen door zelf in restaurants te eten
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2007, 18:05:29 »
Hoewel dit wel een prettig doel is, zeker om je schuldgevoel in een restaurant af te kopen in december, ben ik er niet echt voor. Ik beslis dat soort dingen zelf, we hebben een afgewogen en evenwichtig goede-doelen-budget hier, en ik hou nooit van dat soort koppeldingen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2007, 01:53:27 »
Ik vind het wel een mooie koppeling. Maar ik denk dat Nederlanders er niet erg warm voor lopen om wat bambi zegt. We zijn er nogal allergisch voor als voor ons wordt beslist dat we 'iets' moeten. Zeker als dat 'iets' betalen inhoudt. Daklozen zijn sowieso al niet ons favoriete goede doel: ze zien er onsmakelijk uit, ze rieken, gebruiken middelen die wij als loserdrugs betitelen, ze scheren zich te weinig en we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat ze hun toestand toch ook wel voor een heel groot deel aan zichzelf te wijten hebben.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2007, 10:14:38 »
Ik kan een eind meegaan in de afkeer van het verplichte karakter. Maar ik heb nog niks gestemd. Met direct doneren aan een dakloze zal je geld gewoon vaak op een andere manier besteedt worden. En dat mag, maar is niet vergelijkbaar met het doel dat het restaurant voor ogen heeft.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2007, 11:40:37 »
Het gaat me niet om dit onderwerp, ik wil ook niet indirect een beetje aan de vogelstichting geven, of 10% aan de MS-vereniging: ik wil zelf een afgewogen besluit nemen. Bij deze goede doelen, maar ook bijvoorbeeld bij toevoegen van vitamines aan drankjes etc. Ik wil het zelf bepalen, zelf het overzicht houden en niet overal beetjes van ditjes en datjes erbij.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2007, 13:57:33 »
Ik vind het vaak onhandig mijn hele portemonnee te trekken voor een dakloze, waar dan wellicht toevallig net niet 1 euro, of 1 euro 50 in zit, maar alleen 5 euro en 20 cent, wat ik te veel en te weinig vind om aan een dakloze te geven. En ik ben niet het type dat met losse munten in de zak rondloopt. Betalen via zo'n restaurant vind ik dan wel handig.
Maar ik denk dat veel Nederlanders niet anoniem iets willen geven.
Wat zo'n dakloze trouwens doet met mijn geld maakt me nou echt helemaal niet uit. Dat vind ik toch zo gek, dat je je dan druk maakt dat ie drugs of drank koopt. En wat dan nog?
« Laatst bewerkt op: 28 december 2007, 13:58:25 door Selly »
,,,,فلافل

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2007, 14:11:45 »
Ook zo typisch Nederlands: een uitspraak doen over hoe Nederlanders in elkaar zitten, maar wel benadrukken dat je zelf niet zo bent. Een beetje makkelijke manier ook om de argumentatie van bambi te diskwalificeren.

O, nou, dan begrijp je me verkeerd, want ik ben het helemaal met bambi eens. En ik benadruk ook niet dat ik geen gemiddelde Nederlanders ben die vindt dat daklozen stinken. Want dat klopt: ze stinken. Niet allemaal misschien, maar toch. Ze zijn ook mijn favoriete goede doel niet.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2007, 14:15:41 »
Dat vind ik toch zo gek, dat je je dan druk maakt dat ie drugs of drank koopt. En wat dan nog?

Nou ja, ik kan me voorstellen dat je niet iemands ongezonde hobby's wilt financieren. Zoals je ook mensen met schulden niet nog eens wat extra geld gaat lenen tegen woekerrente.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2007, 14:22:53 »
Misschien kwam het door je openingszin.

'Mooie koppeling' was niet handig geformuleerd. Ik bedoelde meer 'slim bedacht' in de zin van het goede moment uitgekozen: als mensen zelf copieus gaan dineren ze erop wijzen dat er buiten anderen rondlopen die uit vuilnisbakken hun kostje bij elkaar moeten scharrelen. Ik word persoonlijk echter nogal kriegelig van dat soort trucs.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2007, 20:12:31 »
Dat vind ik toch zo gek, dat je je dan druk maakt dat ie drugs of drank koopt. En wat dan nog?

Nou ja, ik kan me voorstellen dat je niet iemands ongezonde hobby's wilt financieren. Zoals je ook mensen met schulden niet nog eens wat extra geld gaat lenen tegen woekerrente.

Tja, maar hoe kun je oordelen over drank-of drugsgebruik als je geen idee hebt hoe het is op straat te leven? Ik geloof dat ik er niet aan moet denken zo'n hele toestand nog nuchter te beleven ook.  :-\

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2007, 20:25:40 »
Heb in de VS een aantal daklozen gezien die met een bordje rondliepen waar ze ervoor uitkwamen dat ze er drank voor kochten, kon ik wel waarderen. En ik ben het met Annemieke eens.

Maar ik geef zelden aan daklozen, om meerdere redenen, wel koop ik wel eens zo'n krantje en ik heb in San Fransisco ook wel eens een mop gekocht ;)

(mmm, het klopt niet helemaal, heb laatst iemand nog wat gegeven en in het verleden ook wel vaak gedaan bij een paar mensen die ik vaker tegenkwam en daar ook wel een praatje meemaakte. En ik was vaak blij dat ik ze weer zag. Maar ik geef de ergste junks niets. Daar heb ik ook wel eens ruzie meegehad en daar heb ik geen zin in.)

Heb overigens nog niet gestemd, maar ik denk dat ik het ook niet zo leuk vind dat ik niet zelf kan beslissen waar het naartoe gaat.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2007, 20:37:27 door LL de Ling »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2007, 20:44:44 »
Als het inhoudelijk om de mensen gaat:
Ik koop wel eens de daklozenkrant, maar het tuig wat bij onze vereniging agressief rondhing, daar hoeft van mij nog geen boterham naar toe.
Het is waar dat alcohol het leven in sneuheid wat kan verzachten, maar het lost niks op, en ik twijfel of ik het wil financieren.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2008, 16:49:10 »
Ik hou niet van dit soort koppelverkoop, ik bepaal liever zelf waar ik aan geef. Ik vind het ook vaak niet duidelijk genoeg aangekondigd. Ik kijk tegenwoordig mijn hotelrekeningen er ook altijd op na, regelmatig doen ze er een pond of een dollar bij voor het goede doel, met de optie het eraf te laten halen als je het er niet mee eens bent. Ik laat het er altijd afhalen, dubbel werk maar het zal ze leren om het ongevraagd toe te voegen. Ik geef wel regelmatig aan bedelaars,  hoe vreemder hun verhaal hoe meer ze krijgen  ;D

Oh ja, en accordeonspelende bedelaars in de trein krijgen niets, en worden vriendelijk verzocht zich zo snel mogelijk te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2008, 16:50:59 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light