Nee, ik ben geen vegetariër.
Ik eet soms vlees en gebruik af en toe gelatine in m'n gebak. Wel eet ik weinig vlees; niet vaker dan 2x per week. Ik vind dat ik helemaal niet iedere dag grote hompen vlees hoef weg te werken, maar de term flexitariër staat me nogal tegen (klinkt zo hypocriet). Dus ik noem mezelf een omnivoor.
Zo'n 10 jaar geleden ben ik eens vega gaan eten. Ik woonde toen nog thuis, en pakte dat niet goed aan. Het kwam erop neer dat ik bij de vleesmaaltijd gewoon geen vlees at. Komt erbij dat mn moeder vies kookt, dus de gevolgen spreken voor zich: graatmager (onder de 55 kilo) en vreselijk vitaminegebrek en bloedarmoede.
Ik ben toen maar weer de schoenzolen van mn moeder gaan eten.
Sinds ik op mezelf woon, eet ik dus tot 2x per week vlees, en niet meer uit pakjes en zakjes.
Ik geniet van m'n voer en anderen komen ook altijd graag bij mij eten. Zuivel gebruik ik weinig; melk is heel gezond voor baby zoogdieren, maar niet voor volwassenen (hebben dat niet echt nodig). Ook reageer mn lijf niet altijd even fijn op grote hoeveelheden melk en sommige kazen; dat wordt dan na een half uur hard lopen naar de pot.
Sojaproducten vind ik meestal erg vies, zowel zuivel als vleesvervangers. Ook ben ik er niet helemaal gelukkig mee dat er zoveel bos en oerwoud wordt gekapt voor de als maar groeiende sojabehoefte van de Westerse wereld (jaja Poek, ook Alpro. Die plantages in Brazilië stonden vroeger gewoon vol met boompjes en daar leefden dieren in hun natuurlijke habitat, voordat Alpro dat als geschikte landbouwgrond aanduidde voor het concern).
Op het moment is het financieel even erg zielig.
Ik ben gaan bezuinigen op alles wat kon, waaronder mn eten. Vlees wat ik koop gaat meestal naar de katten, en die zijn op dit moment zelfs genoodzaakt kilo-knallers te eten.
Gelukkig ben ik een grote hamsteraar, dus eten uit de voorraad lukt me vrij aardig.
Ik heb nog in de kastjes liggen: 1 kilozak rijst, 1 pakje gele rijst, wel 3 kilo pasta, aangebroken kilozak bulghur, pakje couscous, kilo Franse linzen, zakje gewone bruine linzen, vermicelli en 4 blikjes tomatenpuree, 5 bollen knoflook, specerijen.
In de vries: 300 gram wortels, doperwten, gebroken sperciebonen, 2,5 kilozak haricots verts, pakje bladerdeeg, half pakje filodeeg, 1 courgette, verschillende kruiden.
Ik ben van 4-5 eetmomenten per dag naar 2-3 gegaan.
Ik heb er natuurlijk geen zin in om weer enge vitaminegebreken te ontwikkelen, en volgens mij schort het redelijk aan mn B12 inname. Ik merk dat mn broeken weer behoorlijk afzakken en dat ik weer uitstekende botjes krijg, ook ben ik wat kilo's afgevallen. Ik probeer dat te compenseren door wat vetter brood te bakken en af en toe een boterkoek.
Desondanks denk ik dat het verre van compleet en gebalanceerd eten is. Ik ben niet gewend zo weinig (dus op dit moment praktisch geen) vlees te eten, dus ik ga ervan uit dat ik geen goede vega menu's maak.
Ook ben ik een vrouwtje, en ik vind dat ik rondingen hoor te hebben.
Pilletjes eet ik liever niet, ik zie meer heil in goed eten.
Wie heeft tips voor mijn specifieke situatie?