Vegatopia Forum

Vleesmenu vegetariseren

Tacha

Vleesmenu vegetariseren
« Gepost op: 13 december 2007, 13:08:03 »
Hallo!

Met kerst zijn wij uitgenodigd om bij de familie van mijn vriend te gaan eten. Zij weten echter helemaal niks over vegetarisme en begonnen al te panikeren bij het moeten verzinnen van iets vegetarisch. Behalve mij kennen ze geen vegetariërs, en het is de eerste keer dat ik daar ga eten. Om het zijn familie gemakkelijk te maken heeft mijn vriend toegezegd dat ik zelf wel eten ging meebrengen. Nu kan ik niks anders dan dat dan ook maar te doen. Ik wil echter wel graag iets eten dat aanleunt bij wat de rest gaat eten. Voor hen staat er op het menu: aardappelkroketjes met kalkoen in een porto-saus met ananas. En ze eten daar ook nog van die perzikken uit blik bij. Nu zou ik graag iets klaarmaken met ongeveer dezelfde ingredienten: zeker de porto en de ananas zou ik ook willen verwerken in mijn gerecht.
Hun saus eten zal niet gaan omwille van de vleesbouillon/bereidingswijze.
Oh ja, bijkomende moeilijkheid: het moet goed voordien klaar te maken zijn (bvb dag voordien of paar dagen voordien en dan bewaren in vriezer), en makkelijk af te werken ter plaatse (lees: er zal geen rekening mee worden gehouden dat ik bvb ook het fornuis nog even nodig heb en/of een tijdje in de keuken bezig moet zijn. Ik denk dat ik hoogstens op oven of microgolf aangewezen ben.

Wie van jullie kent er leuke receptjes of heeft er tips?

Bedankt!  :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesmenu vegetariseren
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2007, 13:29:04 »
http://www.vegatopia.com/kerst2007/

Hier vind je vast wel iets!

Cosy Tea

« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2007, 22:39:30 »
Ik ga zou gaan voor een vervanger van de kalkoen. Ik denk dat gerookte tofu een goed idee is, al dan niet gemarineerd in een marinade passend bij de porto-saus. Gerookte tofu kun je in oven "bakken". De groenten die de andere eten passen ook goed bij de tofu.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2007, 01:16:07 »
Ik had vorig jaar een soortgelijk dilemma (dit jaar waarschijnlijk weer trouwens), maar ik heb toen voor een paté en croute gekozen, waarvan Sanja mij het recept heeft toegestuurd. Ziet er mega-kerstig uit en is erg lekker. Ik deed hem met cranberrysaus, maar kan volgens mij ook met portsaus.
En dan die ananas nog... misschien net zoiets doen als die sinaasappeldingetjes (wat zijn die, gekonfijt? gekaramelliseerd?), en gebruiken om je bordje mooi mee te versieren?

Overigens vind ik andere patés ook redelijk kerstig, moet je alleen op zoek naar eentje die lekker combineert met port.
De nut roast van vorig jaar doet het trouwens ook goed bij vleeseters.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2007, 21:57:28 »
Ook ik heb een soortgelijk dilemma. Kreeg een mail waarin stond dat schoonmama zich al over het gastronomische menu zou buigen maar inbreng van ons zou worden gewaardeerd. Dat laat ik me geen 2 keer zeggen :) Wij eten zelf met een vriendin een inidaas etc menu dus ik sleep een bak vol samosa's enz mee 2de kerstdag.
Succes!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2007, 22:39:03 »
De nut roast klinkt wel lekker bij de aardappelkroketjes, saus en perzikken (http://www.vegatopia.com/kerst2007/kerstarchief.php?subaction=showfull&id=1164779642&archive=&start_from=&ucat=13&). Of anders een portabello gevuld met blauwe kaas, gebakken prei en een lepeltje creme fraiche?
,,,,فلافل

yena

« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2007, 17:17:32 »
Femme fatale,

waar kan ik dat recept van die 'paté en croute' ergens terugvinden a.u.b. ? Want dat lijkt me wel wat.

Bedankt en groetjes

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2007, 17:43:39 »
Moet je Sanja lief voor aankijken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2007, 21:36:51 »
Yena, als je me een pb stuurt met je emailadres, dan mail ik het recept. :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Tacha

« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2007, 13:29:19 »
Bedankt voor al de tips!