Zo, even verslagje uitbrengen over vrijdagavond, het etentje met de jager (lief van zus van mijn vriend) + familie van mijn vriend (zus en vader).
We gaan dus in een Spaans restaurant eten, super, want dat steakrestaurant stak me verschrikkelijk tegen. Vind het al heel fijn dat daar rekening mee gehouden werd. Nadien blijkt dus ook dat de vader bij het reserveren wel degelijk gevraagd had of er iets vege was. Het antwoord was ja, gamba's en scampi's verkrijgbaar. Joepie
NOT. Want ik eet dus geen dieren. En jaa vissen zijn OOK dieren (jezus, dat heb ik vaak gehoord! Zelfs sommige mensen die vragen 'en kip?' NOU!
)
(maar dat wist de vader van mijn vriend niet. of hoe noem je dat als mensen denken dat je als vege vis eet? weten? Het woord 'vegetariër' verkeerd interpreteren?).
Anyway, als voorgerecht namen we een Mexicaanse en een Spaanse tapasschotel. En een extra bordje serranoham (zucht, het verbaasd me steeds meer dat mensen vlees echt lèkker vinden).
De tafelbezetting had ik gerespecteerd, zus zat tegenover mij, vriend van zus naast haar en mijn vriend naast mij. Jager zat dus 'ver' van me af.
Zus vroeg tijdens het voorgerecht 20 keer of ik het lekker vond, of er iets bij zat wat ik at, of we nog iets moesten bestellen, ... Heel vriendelijk.
Bij het hoofdgerecht, ik nam een ensalada mexicana (koude vege salade met allerlei warme vege tapas erbovenop), de rest nam iets uitgesproken met vlees (maar dat stoort me niet, zoals ik al eerder zei).
Tijdens de maaltijd begon de jager dus ineens over dat jagen. Dat hij een beer ging schieten. Dat je dat oop voorhand voor Canada moet bestellen. Een jaar, en blablabla. Met een boog. Ik beet op mijn tanden en keek de andere kant uit. Vond het niet nodig hierover een discussie te starten. Mijn vriend zei ineens "da's keizielig voor die beer". Natuurlijk was toen het hek van de dam.
Ineens kreeg ik een heleboel vragen naar mijn hoofd geslingerd, en van die 'waarheden'.
Eén ervan was: "Maar als wij die dieren niet zouden vermoorden (het ging hier puur om het jagen, want de meeste dieren die gegeten worden zijn uit slachthuizen en niet uit het vrije bos), zou er te weinig groen overblijven voor jou om te eten. Dus is het mooi in evenwicht.
Dacht hij zich even mooi gepraat te hebben. Hij meldde zelfs dat hij zich 'voorbereid had' op een gesprek met mij. (eh wát?).
Jammer genoeg voor hem volgde meteen mijn antwoord.
"Ieder zijn denkwijze, maar ik wil je toch even duidelijk maken dat ik geen struiken eet. Eet nou maar gewoon verder, ik praat liever niet over dit onderwerp."
Vriendelijk, maar met een sneer.
Later op de avond is het gesprek jagen nog enkele keren teruggekomen en werd er verteld over een hert dat hij ooit geschoten had. Ik ben dan met een fake grimas naar het toilet gewandeld.
Conclusie van de avond: het was een hele gzellige en lekkere avond, er werd door iedereen rekening met mij gehouden, behalve door de jager.
Besluit: niet meer gaan uiteten met jager. Doen als hij ziek/op jagersweek(end) (ofzo
) is.