Vegatopia Forum

Koken voor een Texaan

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wmostrey

Koken voor een Texaan
« Gepost op: 12 juni 2008, 17:07:12 »
Volgende week hebben we het plezier dat er een Texaanse vriend komt logeren. Het is iemand die normaal gezien vlees eet en nu vroeg ik me af wat voor "stevige" vegetarische kost we kunnen koken. Ik wil dat hij zich op z'n gemak voelt en dat hij zich lekker vol kan eten. Wat maken jullie klaar voor zulke gelegenheden?

Alle tips zijn welkom :)

Offline karl

  • *****
  • 6.356
  • Geslacht: Man
Re:Koken voor een Texaan
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2008, 18:32:53 »
Ik zou een vegetarische cassoulet maken, met soja of quorn-gehakt aangebraden met ui en eventueel knoflook (ik vind dat lekker , maar niet alle Amerikanen), witte bonen uit blik in tomatensaus, stukjes stoofselder misschien, stukken peen...lang genoeg laten pruttelen met een glaasje rode wijn  erin en als kruiden thijm/laurier en nog iets pikant als chilipeper of cayenne. Van die kleine gebakken aardappelblokjes erbij die je in de diepvries kan kopen. En een frisse salade met vinaigrette. En knapperig stokbrood. Als die Texaan er niet geraakt, kom ik wel.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.597
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Koken voor een Texaan
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2008, 19:20:24 »
Als hij meerdere dagen komt logeren, dan zou ik zo afwisselend mogelijk koken. Dus een avondje pasta, de volgende dag chili sine carne, een avondje Hollandse stamppot (in de zomer misschien eerder spinazie- of broccolistamppot dan hutsspot - recepten hier). Vegetarische cassoulet vind ik ook een goede. Of bulgur, Arabisch brood, falafel, stevige groentesaus en yoghurt. Lasagne: altijd lekker.

Maak de maaltijd gezellig met bijgerechtjes: stokbrood, kruidenboter, salade, tortillachips, dat soort werk.

Ik zou in ieder geval niet proberen 'zoals bij hem thuis' te koken. Een beetje exotisch mag zijn bezoek aan Europa wel zijn, vind ik  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Windigo

Re:Koken voor een Texaan
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2008, 19:51:29 »
Het lijkt me inderdaad belangrijk niet te proberen te koken zoals hij ''thuis'' gewend is ;) Laat hem vooral culinair gezien wat verschillende kanten van europa zien. Je kan bijvoorbeeld griekse mezze serveren (wijnbladeren gevuld met rijst, griekse salade, tzatziki, een paar soorten kazen etc) bijvoorbeeld kaaskroketten met iets (die hebben ze vast niet in zijn thuisland) een stamppotdagje, een keer een scandinavisch smorgasbord, er is van alles te bedenken :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Koken voor een Texaan
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2008, 20:17:29 »
Zelfgemaakte pizza's een keer?
Vegetarische shoarma met mini-saladbar?
Wraps met chili en salsa's om te vullen.
Kaasfondue!
,,,,فلافل