Vegatopia Forum

Vlees eten gezond volgens Elsevier

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Gepost op: 29 november 2007, 22:58:09 »
Volgens de Elsevier van deze week is vlees goed voor u (en voor de planeet). Het stuk is geschreven door Simon Rozendaal. Nuff Said.

Maar misschien zijn er mensen die het lezen willen.

(Nee, dan de Groene Amsterdammer, die komt met een flink artikel over Marguerite Duras. De Groene Amsterdammer, het blijft een heel fijn blad.)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2007, 00:51:22 »
Citaat
Het stuk is geschreven door Simon Rozendaal. Nuff Said.

Dat zegt idd genoeg.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2007, 14:16:56 »
Ik heb het artikel niet gelezen maar hoorde wel iemand die het besprak op radio 1. Die man blijkt tegen te spreken dat vlees eten uiteindelijk slecht is voor het milieu. Maar hij blijkt nergens iets doen met de gegevens van water. Er is zoveel water nodig voordat er een stukje vlees op je bord ligt!

Verder blijkt het niet meer ongezond te zijn omdat ze tegenwoordig geen natrium (?) aan het vlees meer toevoegen...

Maar goed de auteur is natuurlijk niet onomstreden.

scarabee

Elsevier schrijft: Vlees, goed voor u en de planeet
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2007, 11:47:49 »
Iemand het artikel over vleesconsumptie in de nieuwste Elsevier (van 1 dec) gelezen? En wat vinden we hiervan?

Heb het zelf vluchtig doorgelezen, moet nog even wat grondiger. Het overtuigt mij echter niet, daarvoor vind ik de toonzetting te "pro-vlees". En die foto's die erbij staan zijn op z'n zachtst gezegd lichtelijk provocerend (o.a. Robbie Muntz die in een volledig gebraden eend hapt). Het geheel ziet er zo uit alsof ze bewust uit zijn op reacties van steigerende vegetariers...erg makkelijk.

Trouwens ben ik niet mordicus tegen het eten van vlees. Ik vind alleen dat er te veel negatieve bijeffecten zijn. Volgens mij is het best mogelijk om met meer harmonie en respect met dieren om te gaan. Tot mijn 'ideale scenario' niet verwezenlijkt is, eet ik geen vlees.

scarabee

Re:Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2007, 13:29:36 »
ah, ik zie dat er al een topic bestond. Bedankt voor het verplaatsen.

Wie is Simon Rozendaal eigenlijk?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.432
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2007, 13:51:47 »
Wie is Simon Rozendaal eigenlijk?
http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/artikel/asp/artnr/81697/index.html

Het gewraakte artikel staat helaas niet online. Als het het abonnee-artikel 'Voeding: Vlees? Goed voor u (en ook voor de planeet)' is, dan spreekt de inleiding boekdelen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2007, 19:50:39 »
Een paar jaar geleden was er een vrij betrouwbaar overkomend onderzoek dat verscheen in de bijlage van het AD.
Daar kwam uit dat mensen die slechts af en toe vlees eten het gezondst waren, gevolgd door de vegetariers. Ik weet niet meer hoe het met de veganisten zat en de mensen die veel vlees aten.
Ik denk dat mensen die geen vlees eten, wel vis en verder vegetarisch of veganistisch nog beter zullen scoren. Dat lijkt mij logisch.
Tja, ik hoef mijn gelijk niet te halen. Ik heb qua gezondheid o.h.a. niet te klagen.
Voor het dierenwelzijn is het sowieso beter en voor het milieu ook. Het lijkt me dat tegenargumenten geen stand kunnen houden.
Je bemerkt vooral veel kinnesinne bij mensen die er niet tegen kunnen dat anderen "betere mensen" zouden zijn.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2007, 20:40:29 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Elsevier: "VLEES goed voor U ( en de planeet)
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2007, 21:51:06 »
Vandaag (4 december 2007) in de winkel aangetroffen. Een flink artikel waaruit zou blijken, dat je vlees moet eten.         >:(          :(          :o          ???          :P          :-[          :-\           ;D

edit: deze reactie was elders verdwaald en later in deze draad geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2007, 23:52:42 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Fabelman

Re:Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2007, 20:22:17 »
Volgens mij bestaat er geen beter bewijs voor een stelling dan Simon Rozendaal diehem ontkent.  ;D

Maar goed, alleen al de stelling 'vlees is goed voor u' is al veel te kort door de bocht. Wat voor vlees? Hoeveel vlees? Hoe is het geproduceerd? Zaken die nogal relevant zijn voor de waarheid van de stelling.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2007, 20:22:35 door Fabelman »

Erik

Re:Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2007, 20:04:44 »
Ik heb het artikel van iemand gekregen en gelezen. Zoals te verwachten viel is het een behoorlijk slecht artikel. Als je het kritisch leest geeft hij alleen maar steekhoudende argumenten om geen vlees te eten, en weerlegt die eigenlijk geen van allen. Een review waar ik het grootendeels mee eens ben is te vinden op
http://www.medium4you.be/article.php3?id_article=2317
« Laatst bewerkt op: 09 december 2007, 20:05:50 door Erik »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vlees eten gezond volgens Elsevier
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2007, 23:54:57 »
Bovengenoemd artikel scheelt mij in ieder geval wat inspanning om het onzinnige artikel te weerspreken.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!