Mag je wel avocado's of is dat te vet? Anders kun je zelfgemaakte guacamole op brood doen. Je kunt ook zelf hummus maken. Misschien kun je bij de natuurwinkel op zoek naar notenpasta's waar geen olie aan toegevoegd is? Mag je cashewnoten? Zoja, zeg het even, dan geef ik je een recept voor een soort vegan Parmezaanse kaas. Je kunt seitan op je brood doen (kun je zelf maken, moet je wel eerst glutenpoeder vinden).
Je kunt vegan wentelteefjes maken. Je kunt pap als ontbijt eten (met
rijst- of amandelmelk daar is natuurlijk olie aan toegevoegd water aangemaakt en dan gedroogd fruit meegekookt voor de smaak).
Je kunt in plaats van brood ook eens
deze 'Full meal muffins' als lunch eten (als je hulp nodig heb met omzetten let me know). Ik vind ze echt heerlijk. Je kunt deze
Banana, amaranth oat muffins maken (deze heb ik nog nooit gemaakt, dus geen idee of ze goed zijn).
Eet je wel agavesiroop en maple syrup?
Ga eens vegan blogs lezen, bijvoorbeeld
http://blog.fatfreevegan.com/ of
http://havecakewilltravel.blogspot.com/. Daar wordt wel vaak soja en suiker gebruikt, maar er staat genoeg zonder tussen, of recepten die makkelijk soja, suiker en vetvrij te maken zijn. Je kunt ook eens zoeken op 'vegan raw', dan zul je ook heel veel vinden (hangt er wel een beetje vanaf of je noten eet of niet). Koop een paar goede vegan kookboeken (helaas wel alleen in het Engels); je zult dan een heleboel recepten niet kunnen maken, maar anderen wel en als je wat je eet nou gewoon zo lekker mogelijk maakt...
Je kunt ook banana oat bars (recept van de website van Dr. Fuhrman) maken (daar ben ik helemaal verslaafd aan de laatste tijd, je hebt alleen wel heel erg rijpe bananen nodig):
2 cups (236 ml) havermout
1/2 cup kokos
1/4 cup walnoten in stukjes als je die mag
1/4 tot een 1/2 rozijnen
2 rijpe bananen
evt 4 eetlepels appelmoes (cereal heeft een suikervrije appelmoes!)
Pureer de bananen (met staafmixer of met een vork), gooi de rest er door heen, doen het in een vierkante ovenschaal van 22 bij 22 cm, druk het aan met een vork. 30 minuten in de oven op 175 graden.
Google ook eens Fuhrman, McDougall (beiden fat free, mostly vegan, geen suiker; wel soja).
Zo, dat is wat me zo even te binnen schoot, zal vast wel meer bedenken.