Vegatopia Forum

Wettelijke menulijst in restaurants ??

Aelius Aaron

Wettelijke menulijst in restaurants ??
« Gepost op: 22 oktober 2007, 17:22:51 »
Hallo

Ik ben onlangs in een restaurant gaan eten en ik had van het vegetarisch menu iets besteld. Namelijk 'vegetarische hamburger met frieten'. Naderhand bleek dat de frieten in rundsvet waren gebakken. Is dit wettelijk? Ik bedoel mag het dan in de lijst bij 'Vegetarisch' staan op de menukaart? En is het trouwens wel wettelijk dat er nog dierlijk vet wordt gebruikt? Ik zit hier nogal mee verveeld en ik weet nergens terecht om dit te weten te kkomen:( Ik hoop dat iemand hier me duidelijk kan helpen.

grz Aelius Aaron

Re:Wettelijke menulijst in restaurants ??
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:34:41 »

Tsjee wat stom. In dit geval wordt toch wel heel sterk de suggestie gewekt dat dit hele gerecht vegetarisch is. Maar je zou ook kunnen lezen dat alleen de burger vegetarisch is, dus ik denk niet dat er wettelijk gezien echt veel op aan te merken valt.
Er had beter groenteburger+friet kunnen staan.

Ik neem aan dat het hier om een Belgisch voorval gaat?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aelius Aaron

« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:41:01 »
Ja het is Belgisch geval.

Maar het staat zo op de lijst

vegetarisch

Veggie hamburger met frietjes
Quorn met brood
groentenlasagne
kaaskroket met frietjes

is dit wettelijk als de frieten in rund worden gebakken en de kaaskroket ook?

grz

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:43:34 »
Opzettelijke misleiding is het niet, nalatigheid wel, de eigenaar handelde vermoedelijk uit onwetendheid, miljoenen zitten er dus niet in.
Wat zei men eigenlijk in het restaurant? Zou men het aanpassen?
,,,,فلافل

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:43:37 »
Naderhand bleek dat de frieten in rundsvet waren gebakken.

Hoe ben je daar eigenlijk achter gekomen?
Eet gezond & eet taartjes

Aelius Aaron

« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:51:21 »
Ik wil ze zeker niet voor de rechter dagen ofzo hoor, maar ik vind dat het de mensen bedotten is. Ik heb het op de dozen van het frietvet zien staan bij het afval toevallig.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2007, 17:51:56 door Aelius Aaron »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:54:59 »
Ik wil ze zeker niet voor de rechter dagen ofzo hoor, maar ik vind dat het de mensen bedotten is. Ik heb het op de dozen van het frietvet zien staan bij het afval toevallig.

Maar wellicht werden de veggie dingen apart gefrituurd?
,,,,فلافل

Aelius Aaron

« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:56:51 »
Nee hoor alles in hetzelfde vet ben ik te weten gekomen

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2007, 17:58:56 »
Heb je dat gevraagd? Heb je het restaurant er op aangesproken?
Eet gezond & eet taartjes

Aelius Aaron

« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2007, 18:01:46 »
Ja ik werk er :-) En ik heb ze erover aangesproken maar ze weten eigenlijk zelf niet of ze wettelijk bezig zijn zo. En ik zou het graag willen weten. In ieder geval weten ze zelf precies niet wat doen. Terwijl ik al voorgesteld heb om apart vet te gebruiken of die 2 recepten te schrappen van de lijst.

Aelius Aaron

« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2007, 18:08:58 »
Het zit eigenlijk zo. Ik heb de menukaarten moeten ontwerpen en ze dus ook volledig gemaakt. En ik dacht eens die vegetarische hamburger met frieten te proberen. Maar nu wil ik eigenlijk gewoon voor mezelf weten of dit wettelijk is, dan weet ik voor de volgende keer wat ik moet zeggen als ik nog menukaarten moet maken voor een restaurant.

grz

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2007, 18:28:22 »
Volgens mij is er geen wet die het gebruik van het woord 'vegetarisch' aan bepaalde voorwaarden bindt. Dit in tegenstelling tot het Vegetarisch Keurmerk (toch?)

Desalniettemin zou ik in jouw geval er voor kiezen de 'veggie hamburger met frietjes' niet bij de vegetarische maaltijden in te delen en je baas uit te leggen waarom. Als ik als klant in jouw restaurant in rundervet gebakken 'vegetarische' frietjes zou krijgen, zou ik me nogal belazerd voelen en je restaurant meteen op de blacklist zetten. En ik ben vast niet de enige. Het is gewoon een kwestie van eerlijk tegenover je klanten zijn.

In geval van nood kun je in kleine lettertjes erbij schrijven dat de friet in rundervet is gebakken (dan weten alle doorgewinterde vegetariërs wel hoe laat het is).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Aelius Aaron

« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2007, 20:45:17 »
Ja dat is wat ik voorgesteld heb. Het is niet echt mn baas maar eerder een klant en ik denk wel dat ze bereid zijn hun menu's terug aan te passen maar ze twijfelen nog een beetje, ik heb ook al gezegd dat ze mss gewoon beter een extra plantaardig vet gebruiken dan moeten ze hun menus niet opnieuw drukken. Ik ben er echt niet mee gesteld dat ik daar rundvet heb gegeten. Maar ik neem niemand iets kwalijk, zij hebben er gewoon over gekeken denk ik.
Bedankt in ieder geval voor uw antwoord.

grz